خبرگزاری کار ایران

در مراسم رونمایی از آلبوم «دیده بیدار» مطرح شد؛

فرمان فتحعلیان: ممنوع‌الکاری پیامدهای زیادی برایم داشت/آیا به‌عنوان یک هنرمند زخم‌‌خورده قابل حمایت نیستم؟

فرمان فتحعلیان گفت: در کشور ما یکی از کارهای بسیار دشوار گرفتن مجوز برای آلبوم موسیقی است. وقتی که پسوند ممنوع‌الکاری به هنرمند اضافه شود، کارها دوچندان سخت‌تر می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم رونمایی از آلبوم «دیده بیدار» با حضور فرمان فتحعلیان (خواننده آلبوم)، رزازی (مدیر پروژه نواک)، علیرضا جعفری‌ (مدیر اجرایی پروژه نواک) و وکیلی (معاون بازاریابی و فروش مجموعه 780) در پردیس چارسو برگزار شد.

در ابتدای این نشست؛ فرمان فتحعلیان درباره سال‌های ممنوع‌الکاری‌اش اظهارکرد: به دلیل شیطنت یکی از مدیران موسیقی به مدت یک سال و اندی ممنوع‌الکاری بودم. البته این فرد تقصیر را پذیرفت و عذرخواهی کرد اما این ممنوع‌الکاری پیامدهای بسیار منفی برای من داشت. در کشور ما یکی از کارهای بسیار دشوار گرفتن مجوز برای آلبوم موسیقی است و وقتی که پسوند ممنوع‌الکاری به هنرمند نیز اضافه شود، کارها دوچندان سخت‌تر می‌شود.

او ادامه داد: موانع زیادی را پشت‌سر گذاشتم اگرچه رفع‌ ممنوع‌الکاری شده بودم اما در واقع مشکلات زیادی سرراهم بود. از همین رو به پیشنهاد سیروس الوند ترانه‌ای با نام «وهم» را اجرا کردم. این ترانه سروده آقای الوند است و در آلبوم «دیده بیدار» نیز آمده است. با برطرف شدن موانع؛ مجوز موسیقی نیز دریافت کردیم.

این خواننده پاپ افزود: پس از دو سال تلاش که موفق به گرفتن مجوز شدم از شدت خوشحالی گریه می‌کردم.

فتحعلیان از تعامل خود با مجموعه 780 و سامانه نواک خبر داد و گفت: این سامانه قصد دارد از حق و حقوق هنرمندان به‌طور واقعی حمایت کند. متاسفانه همیشه آلبوم‌ها قبل از اینکه در بازار منتشر شوند از طریق دانلود و به شکل غیرقانونی در اختیار مخاطبان قرار می‌گرفت.

او با بیان اینکه این سامانه راهی برای حفظ حقوق هنرمند است، تصریح کرد: آلبوم از طریق اپلی‌کیشن نواک ارائه می‌شود و دیگر cd به بازار عرضه نمی‌شود. البته این روش ازنظر محیط‌زیستی بسیار سودمند است.

فتحعلیان در پاسخ به این سوال که آیا این روش ریسک ریزش مخاطب را در پی دارد یا نه، گفت: خیر، بزرگترین ریسک مهاجرت من به خارج از کشور به دلیل زخم‌هایی که خورده‌ام است و ممکن است اتفاق بیفتد. دانلود غیرقانونی مصداق بارز دزدی است چرا من به عنوان یک هنرمند نبایداز مخاطبم این انتظار را داشته باشم که مانند دیگر مخاطبان در سراسر دنیا از من حمایت کند؟

او با تاکید براینکه 24 سال است فعالیت می‌کنم و این آخرین تلاش من است، اظهار کرد: مردم ما وقتی حیوانی آسیب می‌بیند؛ کمپین تشکیل می‌دهند، آیا من به عنوان یک هنرمند زخم‌ خورده از این موسیقی قابل حمایت نیستم؟ مطمئن هستم از طریق مردم حمایت خواهم شد و معتقدم اگر مردم مرا حمایت نکنند از موجودات دیگر هستی که مورد حمایت مردم کشورم هستند، حقیرترم.

فتحعلیان با بیان اینکه قصد دارد با فرهنگ دانلود غیرمجاز مقابله کند، گفت: تصمیم گرفتم از طریق این سامانه آلبومم را ارائه کنم تا این فرهنگ را در جامعه ایجاد کنم چراکه معتقدم این سامانه از حقوق هنرمند دفاع خواهد کرد و یقین دارم آلبومم پرفروش خواهد شد.

او با تاکید بر این مطلب که بسیاری از شرکت‌های فروش از ما ناراحت خواهند شد، گفت: این شرکت‌ها سالیان سال باعث ناراحتی هنرمندان شدند. این شرکت‌ها با استفاده از هنرمندان بزرگ شدند و متاسفانه هنرمندان در کنار آن‌ها ضعیف و ضعیف‌تر شدند.

او درباره حضور شاهرخ پورمیامین در این آلبوم گفت: متاسفانه سال گذشته شاهرخ به دلیل بیماری سرطان ما را ترک کرد و این شوک بسیار بزرگی برای ما بود. در این آلبوم نیز سه قطعه از شاهرخ ارائه شده است. قطعه «بیایید بیایید» توسط شاهرخ آهنگسازی و تنظیم شده است. همچنین شاهرخ به عنوان نوازنده دو قطعه دیگر حضور داشته که پس از آن به دلیل بیماری نتوانست ما را همراهی کند.

فتحعلیان در پاسخ به این سوال که آیا این اپلی‌کیشن قابل دسترس برای همه مخاطبان خواهد بود، گفت: این راه جمعی و کلی است. ما شاهدیم که اکثر افراد هدفونی در گوش و گوشی اندرویدی در دست دارند و ورود به این اپلی‌کیشن ساده‌ترین راه برای دسترسی به این آلبوم است.

او با اشاره به اینکه مدت‌هاست آثارش را برای فروش عرضه نکرده، گفت: قصد دارم از ادبیاتی استفاده کنم که این ادبیات در بین تمام مردم دنیا مرسوم است. قطعا این اتفاق به نفع مردم، هنرمندان و جامعه بزرگ موسیقی است. مردم ما اگر هنرمندان‌شان را دوست‌ دارند و اگر می‌خواهند هنرمند زنده بماند و به کارش ادامه دهد؛ باید هنرمندشان را حمایت کنند و یکی از بهترین‌ راه‌ها برای حمایت هنرمندان استفاده از این اپلی‌کیشن است.

فتحعلیان با بیان اینکه 5 سال از انتشار آخرین آلبوم او می‌گذرد، تصریح کرد: یک سال و نیم افسرده بودم اما سال‌های بعدی را به دلیل مشکلات مالی نمی‌توانستم به کارم ادامه دهم. خیلی از هنرمندان دیگر نیز مانند من هستند و این سامانه آغاز راهی برای همه هنرمندان خواهد بود تا بتوانند راحت‌تر از گذشته به کارشان ادامه دهند.

او ادامه داد: موانعی که بر سر راه هنرمندان وجود دارد باعث می‌شود تا هنرمندان اصیل کار نکنند و شاهد تولید آثار بی‌محتوا در عرصه موسیقی باشیم.

فتحعلیان در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره این سامانه گفت: این سامانه ساعت 9 شب پنج‌شنبه 25 شهریور فعال خواهد شد و علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به این سامانه آلبوم را دریافت کنند. همچنین در یازدهم آذرماه کنسرت «دیده بیدار» در برج میلاد در دو سانس برگزار خواهد شد و بعد از آن تور کنسرت ما در شهرستان‌ها آغاز می‌شود.

او درباره این آلبوم نیز توضیح داد: دیده‌بیدار در عرفان هندی به چشم سوم تعبیر می‌شود. مقصود از دیده بیدار همان آگاهی و نگاه درونی مردم است که ما از آن به عنوان دیده‌بیدار در عرفان ایرانی یاد می‌کنیم. در این آلبوم سه قطعه شعر از مولانا و قطعه شعری از مقدس فانی با عنوان «دیده بیدار» گنجانده شده که نام این آلبوم نیز از همین قطعه گرفته شده.

او با بیان اینکه آلبوم «دیده بیدار» در سه فرم تقسیم‌بندی شده، ادامه داد: این آلبوم موسیقی تلفیقی است که از اشعار معنوی در برخی از قطعات استفاده شده همچنین بخشی از آلبوم دارای اشعار عاشقانه است و بخشی نیز به ترانه‌های اعتراضی پرداخته است.

فتحعلیان با بیان اینکه این ترانه‌ها به وضعیت جنگ در جهان اعتراض دارد، گفت: سیستم غلط جنگ و خونریزی که امروز در سراسر جهان دیده می‌شود مسئولیت بزرگی را برای هنرمندان ایجاد می‌کند تا در هر شاخه‌ای از هنر؛ دنیا را به طرف صلح و هوشمندی و آگاهی سوق دهند. از همین رو بخشی از آلبوم به این موضوع اختصاص دارد.

فتحعلیان افزود: ترانه‌ای از سیروس الوند با عنوان «وهم» همچنین ترانه‌‌ای از آرش غنی‌زاده و شرمین شیرازی در این آلبوم ارائه شده و در مجموع 8 قطعه موسیقی با کلام و یک قطعه موسیقی بی‌کلام در این آلبوم منتشر شده است. آهنگسازی و تنظیم تمامی قطعات به جز قطعه «بیایید بیایید» برعهده خودم بوده است.

او در پایان با تشکر از اهالی رسانه گفت: موزیسین‌ها تریبون دیگری غیر از رسانه ندارند و تنها چشم امید آنها برای انعکاس زخم‌هایشان همین رسانه‌ها هستند.

وکیلی با بیان اینکه قصد داریم مردم موسیقی را از راه حلال گوش دهند، گفت: در جلسات مشترک سه‌جانبه‌ای که داشتیم دغدغه‌ها بررسی شده و بهترین راه‌حل پیشنهاد شد. امروز برای اولین بار در ایران مخاطبان می‌توانند مستقیم آلبوم را خریداری کنند و امکان کپی غیرقانونی از بین رفته است. سهل‌الخرید بودن و دسترسی آسان به آلبوم از مواردی بود که در این سامانه به آن تاکید داشتیم.

جعفری مدیر پروژه نواک نیز گفت: هدف این بود که سیستمی ایجاد شود تا کاربر به راحتی بتواند به آن دسترسی داشته باشد همچنین تمرکز ما حفظ حق و حقوق هنرمند است و قصد داریم با این کار از حجم زیادی از دانلودهایی که غیرقانونی صورت می‌گرفته، جلوگیری شود.

او با بیان اینکه از دو روز دیگر این اپلی‌کیشن فعال خواهد شد، گفت: این اولین گامی است که در این زمینه به صورت جدی برداشته شده و قصد داریم با این اپلی‌کیشن به پیشرفت موسیقی کمک کنیم.

علاقه‌مندان می‌توانند این آلبوم را از طریق ورود به سامانه #799*780* و پرداخت مبلغ موردنظر و دریافت و وارد کردن کد موردنظر در سامانه نواک آلبوم «دیده بیدار» را دریافت کنند این اپلی‌کیشن از روز پنجشنبه 25 شهریور ساعت 21 فعال خواهد شد.

کد خبر : ۴۱۰۴۳۵