خبرگزاری کار ایران

توضیحات حمیدرضا نوربخش درباره جوایز، لغو کنسرت‌ها، دستمزدها و بلیت‌فروشی سی‌ویکمین جشنواره موسیقی فجر

نشست خبری حمیدرضا نوربخش صبح امروز (23 شهریور) در انجمن موسیقی برگزار شد. طی این نشست نوربخش به ابهامات جشنواره پیشین پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در پی اظهارات حمیدرضا نوربخش در مراسم گشایش سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر مبنی بر قرار دادن جشنواره در اتاق شیشه‌ای و شفاف‌سازی مسائل مالی و اجرایی جشنواره؛ نشستی با حضور حمیدرضا نوربخش در انجمن موسیقی برگزار شد. این نشست به شفاف‌سازی مسائل و حواشی جشنواره اختصاص داشت. هرچند نشست هشت ماه پس از اتمام جشنواره برگزار شد اما مدیر جشنواره پیشین به تمامی سوالات و حواشی پاسخ داد.

نوربخش در ابتدای این نشست گفت: چند روز بعد از افتتاحیه جشنواره سی‌ام صحبت‌هایی مطرح شد تا جشنواره آینده به شکل دیگری برگزار شود و پیرامون این موضوع مذاکراتی با بنده نیز صورت گرفت و طبعاً من هم شروطی داشتم که باید مورد پذیرش قرار می‌گرفت.

مقاومت‌های درون مجموعه و مثله‌ شدن طرح ورود بخش خصوصی به جشنواره

او ادامه داد: ما در جشنوراه سی و یکم با یک طرح و برنامه مشخص وارد شدیم مهم‌ترین مسئله که مدنظر دولت هم بود دخالت دادن بخش خصوصی و خارج کردن دولت از بحث برگزاری جشنواره بود. به دنبال این موضوع یک شرکت و موسسه اقتصادی خصوصی (کار و اندیشه) حاضر بود کل جشنواره و مسائل مالی‌اش را بپذیرد. اما در آغاز کار متوجه شدیم این مسئله به سادگی میسر نیست و مقاومت‌هایی در داخل مجموعه وجود دارد. البته این مسئله طبیعی است چراکه برخی در طی این تغییرات نقش‌شان در جشنواره کمرنگ می‌شد و مخالفت‌هایی با کلیت طرح داشتند.

وی افزود: البته نگاه تردیدآمیزی نیز در این ماجرا وجود داشت که متوجه شدند نقش‌شان در نحوه برگزاری جشنواره کمرنگ شده، بنابراین مقاومت‌هایی را به وجود آوردند که نگاه تردیدآمیزی در حوزه ورود بخش خصوصی به جشنواره را به دنبال داشت. همین موضوع موجب شد طرح ورود بخش خصوصی به درون جشنواره مسئله شود و ماجرای ورود شرکت‌های خصوصی تقریبا منتفی شد. چرا که طبق برآوردی که انجام گرفته بود، ما هر جور محاسبه کردیم، متوجه شدیم هر شرکتی وارد ماجرای جشنواره شود، در نهایت دو میلیارد تومان بدهکار خواهد شد. بنابراین فضا به سمتی هدایت شد که بخشی از مسائل اجرایی جشنواره به پیمانکار واگذار شود. 

 حذف بخش رقابتی و نسلی دیگر در جهت کمک به جریان موسیقی بود

نوربخش اضافه کرد: وقتی که استارت جشنواره سی و یکم زده شد، ما در فضای غبارآلودی بودیم که موارد و مسائلی که درباره جشنواره مطرح می‌شد، تحت تأثیر این فضا قرار داشت. به طوری که می‌توان گفت مطرح شدن مسائل مرتبط با خانه موسیقی، انتقاد برخی از دوستان درباره تغییرات جشنواره، اعطای حکم دبیری دکتر ریاحی برای جشنواره سی و یکم و مسائلی از این دست باعث شده بود فضای غبارآلودی در جریان برگزاری جشنواره موسیقی فجر به وجود بیاید. به همین جهت ما تصمیم گرفتیم در یک وقت لازم و بهتر به مسائل حاشیه‌ای جشنواره بپردازیم و به نظر می‌آید هم‌اکنون فرصت خوبی است که می‌توانیم با یک نگاه واقع‌بینانه، ماجرای جشنواره را دنبال کنیم.

نوربخش با اشاره به حاشیه‌های مربوط به حذف بخش‌های رقابتی و نسلی‌دیگر جشنواره توضیح داد: در زمان برگزاری دوره سی و یکم، صحبت‌هایی مطرح شد که بنده قصد حذف دو بخش رقابتی و نسلی‌دیگر جشنواره موسیقی فجر را دارم. در حالی که بنده معتقد بودم اگر بخش رقابتی در جشنواره وجود نداشته باشد، به این دلیل است که نمی‌خواستیم این گروه‌ها بیایند، در جشنواره حضور داشته باشند و به امان خدا سپرده شوند. چراکه بر این مبنا کمک‌ زیادی به ماجرا نمی‌کردیم. بنابراین ما اصلاً نگاه حذفی به این ماجرا نداشتیم. برعکس تمام انگیزه من این بوده که به ادامه جریان موسیقی کمک کنیم و فضایی را ایجاد کنیم که بخش رقابتی در جایگاه ویژه‌ای قرار داده شود.

 جشنواره گروه‌نوازی آغاز به کار می‌کند

وی افزود: در ابتدا تصمیم بر این بود که بخش‌های رقابتی و نسلی‌دیگر جشنواره در جشنواره موسیقی جوان گنجانده شود اما دیدیم چنین فضایی برای جشنواره موسیقی جوان به دلیل رده‌بندی گروه‌های سنی وجود ندارد. از این جهت طبق طراحی‌هایی که انجام گرفته، از این پس برنامه‌ریزی‌هایی برای برگزاری جشنواره گروه‌نوازی کلید می‌خورد که این رویداد یک جشنواره وزین و سنگینی برای هنرمندان شرکت‌کننده خواهد بود که براساس آن علاوه بر یک رقابت سالم و درست، گروه‌های شرکت‌کننده از حمایت مراکز مختلف دیگر برخوردار خواهند شد که اگر بتوانیم این موضوع را به سرانجام برسانیم، کار مفیدی انجام داده‌ایم.

 نوربخش: چرا در دوره‌های گذشته بلیت‌فروشی به یک سایت می‌رسید؟

وی افزود: در جشنواره سی و یکم ما برای اولین بار با تمام سایت‌های بلیت‌فروشی مکاتبه کردیم و طی یک مناقصه سه سایت را انتخاب کردیم. جالب اینجاست که در گذشته کسی سوال نکرده بود که چرا بلیت‌فروشی جشنواره فجر به صورت مونوپل به یک سایت (ایران کنسرت) واگذار می‌شد.

نوربخش درباره واگذاری بخشی از بلیت‌فروشی جشنواره به سایت میرسی توضیح داد: طبیعتاً ما برای واگذاری بلیت‌فروشی شروط و خواسته‌هایی داشتیم که این سایت هم واجد آن شرایط بود. البته سایت میرسی را شرکت کار و اندیشه که به برادران پورناظری ارتباط دارد به ما معرفی کرد اما در نهایت ما از سه سایت بلیت‌فروشی مبلغ یک میلیارد و 200 میلیون تومان به عنوان پیش‌پرداخت پول گرفتیم به علاوه اینکه برای اولین بار چهار درصد از بلیت فروشی به سایت‌ها تعلق می‌گرفت، درحالیکه در گذشته پنج درصد متعلق به سایت‌ها بود.

 نوربخش: مدافع افزایش دستمزد هنرمندان هستم

مدیر سی و یکمین موسیقی فجر درباره دستمزد گروه‌های حاضر در جشنواره گفت: من به شدت مدافع افزایش دستمزد هنرمندان هستم. سقف دستمزد گروه‌ها در جشنواره موسیقی فجر صد میلیون تومان بود که این رقم به گروه کامکارها تعلق گرفت. علاوه بر آن قانونی از سال گذشته اضافه شد که درباره کسر مبلغ بیمه از رقم دستمزدها بود و این رقم بسیار قابل توجه بود.

او ادامه داد: متاسفانه‌ آقای کیوان ساکت اعتراض‌هایی را در واکنش به رقم دستمزد گروه سهراب پورناظری و آنتونیو ری مطرح کردند که خلاف واقع بود. اول اینکه سهراب پورناظری و آنتونیو ری در سالن برج میلاد روی صحنه رفتند و گروه آوای ساکت در تالار وحدت و همانطور که همه می‌دانند ظرفیت برج میلاد دو برابر ظرفیت تالار وحدت است و طبیعتاً درآمد بیشتری از اجرای سهراب پورناظری و آنتونیو ری به دست آمد. همچنین این دو در مراسم اختتامیه نیز برای ما برنامه‌ای را اجرا کردند.

 قرارداد کیوان ساکت و سالار عقیلی جداگانه نوشته شد

وی با اشاره به دستمزد گروه کیوان ساکت توضیح داد: قرارداد گروه آوای ساکت جدا از قرارداد شخص ایشان و خواننده‌شان (سالار عقیلی) امضا شد در نتیجه مبلغ قرارداد آنطور که گفتم یک‌چهارم دستمزد سهراب پورناظری و آنتونیو ری نبود. همچنین گروه آنها تنها یک اجرا داشت.

 ناهماهنگی وزارت امور خارجه دلیل لغو کنسرت شجاعت حسین خان

حمیدرضا نوربخش همچنین درباره لغو کنسرت‌های جشنواره سی و یکم اظهار کرد: تمامی لغو کنسرت‌ها خارج از اختیار ما بود و قطعاً به کلیت کار ما نیز صدمه زد. به طور مثال بیماری آقای گاسپاریان پیش‌بینی نشده بود یا درباره لغو کنسرت شجاعت حسین‌خان از ابتدا اعلام شده بود که ایشان پیپر ویزا می‌خواهند و ما با وزارت امور خارجه نیز مکاتبه کرده بودیم که این مسئله حل شود اما مشکل تا دقیقه 90 هم ادامه پیدا کرد و نهایتاً به دلیل ناهماهنگی دوستان در وزارت خارجه این کنسرت لغو شد.

 توضیح نوربخش درباره دبیری حسن ریاحی در جشنواره سی و یکم

مدیرعامل خانه موسیقی در پاسخ به پرسشی مبنی بر نحوه حضور حسن ریاحی در جشنواره سی و یکم موسیقی فجر گفت: بعد از برگزاری مراسم اختتامیه دوره سی‌ام جشنواره، آقای دکتر حسن ریاحی به عنوان دبیر دوره سی و یکم معرفی شد که در آن موقع بحثی پیرامون حضور من در جشنواره وجود نداشت اما بعد از برگزاری مراسم اختتامیه، صحبت‌هایی با من مطرح شد که جشنواره به شکل دیگری برگزار شود که من براساس شرایطی که داشتم و حرف‌هایی که زده شد، پذیرفتم به عنوان رئیس جشنواره سی و یکم فعالیت خودم را آغاز کنم. بنابراین شکل درستی نداشت که ما به دلیل معرفی آقای ریاحی به عنوان دبیر؛ ماجرا را کنار بگذاریم.

وی افزود: نقشی که آقای ریاحی در این دوره از جشنواره برعهده داشتند، همان نقشی بود که به نوعی در دوره‌های گذشته نیز عهده‌دار آن بودند. ولی ما با یک موضوعی مواجه بودیم که واقعاً راه دیگری برای حل آن نداشتیم. ما باید ایشان را با تغییراتی که در جشنواره ایجاد کرده بودیم، مجاب می‌کردیم با این فضا کار را ادامه دهند که خوشبختانه این هنرمند با بزرگواری کامل با ما همراه شده و در توسعه گسترش جشنواره به ما کمک کرده‌اند. به هر حال بحث‌های اجرایی جشنواره موسیقی فجر حتی قبل از حضور بنده به عهده انجمن موسیقی بود که آقای ریاحی در این راستا مسئولیتی نداشتند و فقط به عنوان مسئول علمی به کارهای جشنواره می‌پرداختند. حتی زمانی که مؤسسه توسعه هنرهای معاصر وارد جریان کاری جشنواره شد نیز این موضوع براساس رویه قبلی وجود داشت.

 داوری و اهدای جوایز جشنواره اصلاح می‌شود

حمیدرضا نوربخش درباره ابهامات بخش جوایز و داوری جشنواره سی و یکم توضیح داد: در سال گذشته ما تلاش کردیم از تمامی فعالان موسیقی برای داوری دعوت کنیم و اگر شخصی در میان داوران حضور ندارد به این دلیل بوده که خودش نخواسته است. نظر من در ابتدا این بود که داوری‌ها گسترده‌تر شوند در نتیجه همه را دعوت کردیم و طبیعی است که وقتی از تمام هنرمندان به عنوان داور استفاده می‌کنیم برخی آثار برگزیده نیز از آثار داوران باشد اما انتقاداتی که در این باره مطرح شد تا حدی درست بود و قطعاً بخش جوایز و داوری آنها اصلاح خواهد شد و احتمالاً این بار داوری‌ها توسط حدوداً 10 هنرمند صورت می‌گیرد و آثار آن هنرمندان در بخش مسابقه قرار نخواهد گرفت.

  سی و دومین جشنواره موسیقی فجر به روال سال گذشته برگزار می‌شود

وی همچنین درباره جشنواره سی‌ودوم توضیح داد: هنوز مدیر جشنواره آینده مشخص نشده و من تنها عضو شورای سیاستگذاری جشنواره هستم اما آنچه مسلم است ادامه فعالیت جشنواره به روال سال گذشته است چراکه سی سال جشنواره به شکل دیگری برگزار شد و امتحان خودش را پس داد و حالا زمان آن رسیده تا نگاه دیگری به جشنواره موسیقی فجر داشته باشیم. البته من معتقد نیستم که جشنواره سی و یکم جشنواره بی‌نقص بود اما فکر می‌کنم با این روال جشنواره موسیقی فجر در آینده تاثیرگذارتر خواهد شد.

مسایل مالی جشنواره سی و دوم برعهده انجمن موسیقی‌ست

نوربخش در بخش پایانی این نشست با بیان اینکه جشنواره موسیقی فجر باید در دوره‌های آینده نیز به شکل جدید خود برگزار شود، توضیح داد: ساختار قبلی جشنواره در طول سی سال گذشته خود را در معرض آزمون قرار داد، بنابراین اگر می‌خواهیم این جشنواره تبدیل به یک رویداد تاثیرگذار در عرصه موسیقی باشد به اعتقاد من این رویه قبلی نمی‌تواند ادامه پیدا کند. اگر چه من معتقد به این نیستم که جشنواره سی و یکم موسیقی فجر، جشنواره بی‌نقصی بوده است. من فقط به این نکته واقفم که ما تلاش کردیم که یک ریل جدید را در جریان برگزاری جشنواره ایجاد کنیم. قطعا در این راه با نواقص و اشکالات فراوانی روبرو هستیم که امیدواریم در دوره‌های بعد این نقایص رفع شود.

کد خبر : ۴۱۰۴۵۰