خبرگزاری کار ایران

دبیر اجرایی جشنواره «یاد یار مهربان»:

تخصیص 6 میلیارد تومان به چهاردهمین دوره/حذف دفترچه‌های معرفی کتاب‌ها

دبیر اجرایی جشنواره «یاد یار مهربان» از شرکت 390 ناشر و عرضه 800 عنوان کتاب در چهاردهمین دوره این جشنواره خبر داد.

محسن جلالی‌فراهانی (دبیر اجرایی جشنواره «یاد یار مهربان») در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره برنامه‌های چهاردمین دوره از جشنواره «یاد یار مهربان» گفت: براساس فراخوان منتشر شده از این جشنواره ناشران تا پانزدهم شهریورماه فرصت داشتند نسبت به ثبت کتاب‌های موردنظر خود برای شرکت در چهاردمین دوره جشنواره «یاد یار مهربان» اقدام کنند. در همین راستا بنا بر آخرین آمارها نزدیک به 390-380 ناشر برای شرکت در این دوره از جشنواره «یاد یار مهربان» ثبت‌نام کرده‌اند و بیش از 2000 عنوان کتاب‌ نیز توسط این ناشران در سامانه ثبت شده است. از این تعداد کتاب؛ 1400 اثر  به دبیرخانه رسیده و 1000 اثر دیگر ظرف چند روز آینده اضافه می‌شود. درواقع هنوز کتاب‌هایی که در روزهای پایانی در سامانه جشنواره ثبت شده‌اند، به دست ما نرسیده‌اند و ما منتظر دریافت آن‌ها هستیم.

جلالی‌فراهانی افزود: تعداد ناشرانی که برای حضور در چهاردمین دوره جشنواره «یاد یار مهربان» شرکت کرده‌اند تقریبا 50-40 ناشر کمتر از دوره گذشته است و علت آن هم تخصصی شدن بازه سنی برای دانش‌آموزان هدف است. درواقع  این دوره از جشنواره «یاد یار مهربان» معطوف به دانش‌آموزان مقطع اول متوسطه است و طبعا ناشرانی که کتاب‌هایی برای کودکان کم سن‌وسال‌تر یا بزرگتر منتشر می‌کنند؛ درخواست شرکت در جشنواره را نداشته‌اند.

 پوشش 320هزار دانش‌آموز در چهاردمین دوره «جشنواره یاد یار مهربان»

او همچنین درباره آمار دانش‌آموزانی که با توجه به تفکیک سنی مد نظر تحت پوشش این جشنواره قرار می‌گیرند، یادآور شد: هنوز آمار دقیقی از سوی آموزش و پرورش به ما اعلام نشده است چون معمولا تا آخرین روزهای منتهی به آغاز سال تحصیلی نیز شاهد جابه‌جایی دانش‌آموزان هستیم. اما برآوردهای اولیه نشان می‌دهد 300 هزار دانش‌آموز یا با احتساب شهرری 320 هزار دانش‌آموز امسال در جشنواره «یاد یار مهربان» شرکت می‌کنند.

دبیر اجرایی جشنواره «یاد یار مهربان» سپس در توضیح روند انتخاب کتاب‌های ثبت شده در سامانه نمایشگاه چهاردهم «یاد یار مهربان» بیان کرد: از هفته آینده و طی 4-3 روز ممیزان آموزش و پرورش از میان این کتاب‌ها کمتر از 1000 عنوان (چیزی نزدیک به 800-700 اثر) را برای شرکت در چهاردمین دوره از جشنواره «یاد یار مهربان» انتخاب و معرفی می‌کنند. علت این انتخاب و گزیش هم این است که هر دانش‌آموز تنها 20 هزار تومان سهیمه برای خرید در این نمایشگاه دارد و بهتر است که میان تعداد زیادی کتاب گیج نشود تا به راحتی اثر مورد علاقه را بررسی و خریداری کند. انتخاب برخی کتاب‌ها نیز به معنای بی‌کیفیت بودن یا نامناسب بودن دیگر آثار نیست بلکه بنا داریم تا بهترین، جذاب‌ترین و خواندنی‌ترین کتاب‌ها را از میانشان انتخاب کنیم. در این میان از برقرای عدالت میان ناشران نیز غافل نیستیم و طبعا ناشران حرفه‌ای که به صورت تخصصی در حوزه کتاب‌های نوجوان فعال هستند بیشتر انتخاب‌ها را خواهند داشت. البته سقف انتخاب آثار برای هر ناشر 40 اثر است اما برخی از ناشران هم ممکن است تنها توسط 1 یا 2 و نهایتا 3 کتاب در نمایشگاه یاد یار مهریان حاضر باشند. این مسئله دقیقا به حوزه تخصصی فعالیت ناشر مذکور بستگی دارد.

استفاده 90درصدی دانش‌آموزان از پایگاه اینترنتی جشنواره به جای دفترچه‌های راهنما

جلالی‌فراهانی در توضیح روند اطلاع‌رسانی درباره کتاب‌های عرضه شده در چهاردمین دوره جشنواره «یاد یار مهربان» نیز اظهار داشت: اطلاع‌رسانی درباره کتاب‌های عرضه شده در این دوره از جشنواره برای تک‌تک مدارش متوسطه و با نصب پوستر و تبلیغات انجام می‌شود و امکان جستجوی اسامی کتاب‌ها به همراه خلاصه روی پایگاه اطلاع‌رسانی جشنواره «یاد یار مهربان» فراهم شده است. براساس نظرسنجی و بازخوردی که از برگزاری دوره سیزدهم در سال گذشته داشتیم بیش از 90درصد دانش‌آموران خودشان و از طریق پایگاه اینترنتی کتاب‌های مورد دلخواهشان را انتخاب و به معلم معرفی کرده بودند پس دیگر چاپ و توزیع دفترچه‌های معرفی کتاب‌های عرضه شده موضوعیتی نداشت.

وی ادامه داد: اطلاع‌رسانی در قالب محتوای مکتوب چه بر اساس حروف الفبا، چه براساس موضوع و .. جانمایی می‌شد شائبه‌ها و اعتراضاتی را به همراه داشت که مثلا چرا کتاب فلان ناشر یا فلان کتاب در بالای صفحه یا ابتدای دفترچه است. برای سهولت انتخاب و خرید اینترنتی نیز مثل هر سایت فروشگاهی دیگری وقتی دانش‌آموز کتابی را انتخاب می‌کند به راحتی می‌تواند آن را به سبد خرید خود اضافه کند.

تخصیص اعتبار 6 میلیارد تومانی به چهاردمین دوره

دبیر اجرایی جشنواره «یاد یار مهربان» همچنین از افزایش دو میلیارد تومانی اعتبارات برای چهاردمین دوره این جشنواره خبر داد و گفت: امسال اعتباری 6 میلیاردی به برگزاری چهاردمین دوره از جشنواره «یاد یار مهربان» اختصاص داده شده است که نسبت به اعتبار 3میلیارد و نهصد میلیون تومانی سال گذشته نزدیک بیش از دو میلیارد تومان افزایش داشته است. همچین دانش‌آموزان علاوه بر سهمیه 20هزار تومانی در خریدهای بیشتر نیز می‌توانند تا سقف 20درصد از تخفیف استفاده کنند.

جلالی‌فراهانی در پایان تاکید کرد: تاریخ دقیق مراسم افتتاحیه چهاردمین دوره جشنواره «یاد یار مهربان» هنوز مشخص نیست اما از روز نهم مهرماه سایت جشنواره برای استفاده دانش‌آموزان و خرید کتاب باز می‌شود. در نظر داریم مراسم افتتاحیه را روز هشتم مهرماه و قبل از آغاز ماه محرم برگزار کنیم که باید با آقایان قالیباف (شهردار تهران) و جنتی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) هماهنگی جهات شرکت این مسئولان صورت بگیرد. چنانچه این زمان نهایی نشد در اواسط ماه صفر و همزمان با ولادت امام محمدباقر (ع) مراسم افتتاحیه را برگزار می‌کنیم.

کد خبر : ۴۱۰۴۸۲