خبرگزاری کار ایران

یادداشتی از محسن امیریوسفی؛

اعلام اسامی هشت فیلم برای حضور در اسکار برای دلخوش‌کنی است

محسن امیریوسفی معتقد است که معرفی نماینده سینمای ایران برای اسکار نیازی به تشکیل گروه ندارد و می‌توان مستقیما فیلم فروشنده را به اسکار معرفی کرد.

محسن امیریوسفی در یادداشتی از معرفی فیلم فروشنده به اسکار استقبال کرده است.

متن یادداشت یوسفی که نسخه‌ای از آن برای ایلنا ارسال شده؛ به شرح زیر است:

همین اول اعلام کنم که اینجانب محسن امیریوسفی به عنوان نویسنده، کارگردان و مالک فیلم سینمایی «خواب تلخ» هیچ اعتراضی به نتیجه انتخاب هشت فیلم اولیه برای معرفی به اسکار فیلم خارجی ندارم چون در این ۱۳ سالی که از دنیای فیلم کوتاه وارد سینمای بلند شده‌ام؛ یاد گرفتم که اعتراض برای من هیچ نتیجه‌ای ندارد و خانه سینمای من از پای‌بست ویران است!

در مورد انتخاب فیلم مناسب برای اسکار هم قطعاً فیلم «فروشنده» بعد از درخشش در جشنواره فیلم کن و دریافت دو نشان نخل طلا یکی برای فیلمنامه اصغر فرهادی هوشمند و یکی برای بازی ستودنی شهاب حسینی عزیز، بهترین انتخاب برای اسکار است و اصلاً نیازی به تشکیل این گروه و صرف هزینه و رفت و آمد و جلسه و اعلام تعامل خانه سینما با ارشاد! و دلهره! و ... نبود، مگر اینکه بخواهیم رقابتی دلخوش‌کننده به وجود بیاوریم.

ولی خنده من از این بابت است که فیلم «خواب تلخ» حتی در این رقابت دلخوش‌کننده هم در جمع هشت فیلم نهایی نیست، ضمن احترام و تبریک صمیمانه به سازندگان هر هشت فیلم، لازم است یادآوری کنم انتخاب نشدن «خواب تلخ» در حالی است که تعداد حضورهای بین‌المللی و جوایز جهانی آن تقریباً از مجموع حضورهای بین‌المللی و جوایز جهانی هشت فیلم انتخاب شده بالاتر است!

شاید ۹ نفر هیأت محترم انتخاب قصد ارشاد آکادمی اسکار را داشتند! یا فکر کردند آکادمی اسکار با دیدن فیلمی که بین سال ساخت و اکرانش ۱۲ سال فاصله است از تعجب شاخ درآورند! شاید هم فکر کردند آقا اسفندیار مرده‌شورِ کلاه نمدی «خواب تلخ» نباید اسکار بگیرد؟

دوستان هیأت انتخاب از ما که گذشت، ولی به نظرم این هم تبلیغی جذاب و هالیوودی! برای «خواب تلخ» بود، فیلمی که علیرغم گذشت ۱۲ سال از ساختش همچنان طبق قوانین می‌تواند به اسکار معرفی شود! نمونه‌اش را لااقل من در تاریخچه اسکار خارجی ندیدم.

از ما که گذشت، ولی می‌توانید در کنار این رکورد تکرارنشدنی بگوئید که بعد از ۱۲ سال مردم با استقبالی که از «خواب تلخ» کردند آن را جزو پرفروشترین فیلم‌های گروه هنر و تجربه کردند که این هم رکوردی دلگرم‌کننده است، آن هم برای فیلمی که همه فکر می‌کردند فراموش شده است، ولی مردم نشان دادند که برخلاف سینمای ایران فراموش‌کار نیستند!

ولی از این رکوردشکنی‌ها که بگذریم همه‌چیزمان باید به همه‌چیزمان بیاید. «خواب تلخ» در گروه ۹ نفره انتخاب و با حضور دو نفر که نماینده گروه هنر و تجربه هستند باید حتی در انتخاب اولیه کنار گذاشته شود که از این بابت تشکر می‌کنم، چون همه این ندیدن‌ها و کنارگذاشتن‌ها مرا به خودم بیشتر ثابت می‌کند.

ضمن احترام مجدد و تبریک به سازندگان هشت فیلم انتخاب شده باید بگویم من سال‌هاست مجبورم در سینمای ایران با پاهایی بُریده در مسابقه دویدن شرکت کنم، ولی مهم این است که هر وقت فرصتی برای رقابت داشتم برنده شدم، پس زنده‌باد پاهای بریده‌ام!

کد خبر : ۴۱۱۱۸۸