خبرگزاری کار ایران

علی جنتی:

شهریار هرگز از جهاد قلمی دست نکشید

مراسم نکوداشت روز شعر و ادب در تجلیل از استاد شهریار امروز عصر شنبه 27 شهریور در تالار وحدت برگزار شد.

 به گزارش خبرنگار ایلنا؛ در این مراسم علی جنتی گفت: برای من افتخاری است که امروز توفیق پیدا کردم که  تا در جمع شما بزرگان ، ادیبان ، شاعران ، هنرمندان و اهل فکر و اندیشه حضور پیدا کنم آن هم به این مناسبت میمون و مبارک

او ادامه داد: ادبیات فارسی از نخستین شعری که به یادگار مانده تا شعر شهریار ؛ محصول مشترک اقوام ساکن در جغرافیای وسیع زبان فارسی است.امروز قلمرو شعر در این جغرافیا بسیار بالنده است قوم فارسی زبان همدل و هم زبان در تقویت بنیان این میراث اتمام ورزیده اند.

وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی افزود: اگر یکی از شعرا را از ادبیات ایران کم کنیم گویی حلقه ایی از این سلسله را  برداشته ایم.شعر فارسی از رودکی تا شعر معاصر چون ساقه صد برگ هزاران پیچ و تاب خورده تا در دوره معاصر و خیال نارک اندیشمندانی چون شهریار برسد.

جنتی با بیان اینکه استاد شهریار سرچشمه قرآن و وحی بوده است بیان کرد ایران در زمره ثروت های معنوی خود مانند نجوم و هیات وقاهت و دیانت و معماری، خزانه زوال ناپذیری از شعر و شاعران عاشق، عارف و فلیسوف دارد و شهریار در این گنجینه ممتاز است به گونه ای کعه ملک الشعرای بهار در 21 سالگی او را نه تنها از افتخارات ایران بلکه از افتخارات شرق پیش بینی کرده بود.

اوبا مقایسه شهریار و حافظ اضافه کرد: شهریار نیز همچون حافظ که با 4 روایت قرآن را از بر می خواند، نخست به حفظ قرآن و حکمت پرداخته بود اشعار دینی و مذهبی و ولایی شهریار چنان فراوان است که می توان از آن دیوانی جدا ساخت یکی دیگر از ویژگی های او عشق وتعلق خاطر به ایران و کیان این ملک است .

وی افزود: شهریار شاعری اجتماعی و دارای داغ و دغدغه ملت بود او هرگز خود را برکنار از مشکلات مردم نمی دانست او در تمام سرودهای بی نظیر یا کم نظیری که پدید آورده همواره در انتظار غلبه اسلام بوده است.

او نخستین شعر خود را در تجلیل از رهبر انقلاب سرود این شعار 70 ساله از آن پس در مناسبت های مختلف شعر سرودند.تجلیل از امام خمینی و رییس جمهور ، تجلیل از رزمندگان ، تسلی بخشیدن به خانواده شهدا یادآوری ایام الله و ... مورد نظر ایشان قرار داشت.

وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی با اشاره به اشعار ترکی این شاعر اظهار کرد: اشعار ترکی در آوازه شعر شهریار بسیار موثر بوده منظومه "حیدربابا" بیش از یکصدزبان ترجمه شده است شهریار مانند همه اطراف بومی و زبانی خود زبان فارسی را به مثابه زبان مشترک برگزید و این سنت حسنه و پیوند ملی با او ادامه یافت.شهریار ما از نادر چهره هایی است که در پی قرون مختلف یک نصیب ملتی می شود دهها طی شد و دیدیم که سلطنت شعر در گرو شهریار است .

جنتی با اشاره به سخن مقام معظم رهبری گفت: همانطور که رهبر معظم انقلاب اشاره کردند که "هر کاری برای شهریار بکنیم باز کم کرده ایم "؛ باید در حفظ میراث شهریار کوشش بیشتری کنیم در زمره اهداف بنیاد شهریار آمده است که کرسی شهریار پژوهی در نظر گرفته شود و در کتابهای درسی به ایشان بیشتر پرداخته شود.

وی در پایان سخنان خود بیان کرد: باید از انتشار شایعات و تعریف اشعار و افکار شهریار جلوگیری به عمل آید این روز مبارک را به صاحبان سخن شادباش می گویم و از همه حضار ادیب پرور و شاعران گرانقدر سپاسگذارم.

کد خبر : ۴۱۱۶۰۱