خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با عضو شورایعالی ارکستر سمفونیک مطرح شد؛

خبر بازگشت شجریان را به‌جای رسانه‌ملی باید از بیگانگان بشنویم/ جو حاکم بر کشور با موسیقی رابطه خوبی ندارد

داوود گنجه‌ای با بیان اینکه تنها اگر شورا مستقل باشد در آن شرکت می‌کند؛ گفت: ما باید در موسیقی به یک تصمیم‌گیرنده واحد برسیم و همه طبق قانون از آن تبعیت کنند تا وضع هنرمند مشخص شود. امروز نه وضعیت هنرمند مشخص است نه دولت و نه جو حاکم بر کشور با موسیقی رابطه خوبی دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، هفته گذشته علی اکبر صفی‌پور (مدیرعامل بنیاد رودکی) از احیای شورایعالی مشورتی در کنار ارکستر سمفونیک خبر داد و گفت: جلسه اول این شورا تشکیل و قرار است بررسی‌ها و تصمیماتی در رابطه با ارکستر سمفونیک در آن گرفته شود.

داوود گنجه‌ای؛ یکی از اعضای این شورای مشورتی درباره حضورش در شورایعالی موسیقی گفت: در دوره گذشته در این شورا فعال بودم اما در این دوره به علت بیماری نتوانستم در جلسه اول شورا حاضر شوم. این شورا در گذشته دچار خلط بحث شد و آقای رهبری نیز در این‌باره صحبت‌هایی کرد.

او با بیان اینکه هدف از تشکیل شورا این بود که نقش کاتالیزور را ایفا کند؛ افزود: ما یک عده موسیقیدان هستیم که قصدمان کمک به دو ارکستر ملی و سمفونیک تهران است، می‌خواستیم ارکستر از حالت انحصاری خارج شود و وضعیت حقوق و وظایف نوازندگان در آن مشخص شود، بدون اینکه با مسئولان طرف شوند اما متاسفانه صحبت‌های آقای رهبری پیش آمد و ادامه کار شورا با مشکلاتی همراه شد.

عضو شورای خانه موسیقی ادامه داد: باید مشخص شود سیاست و راهبرد این شورا چیست و قرار است چه کارکردی داشته باشد؟ اگر بخواهد مانند دوره گذشته دچار مشکل شود؛ قطعا من در آن حضور نخواهم داشت.

این موسیقیدان پیشکسوت با تاکید براینکه اگر مقصود شورا کمک به وضعیت ارکستر باشد؛ حتما در آن فعالیت می‌کند، گفت: شرح وظایف شورا باید کاملا مشخص باشد. ارکستر ملی در زمان دولت اصلاحات تاسیس شد و ارکستر سمفونیک که سابقه 80 ساله دارد و در خاورمیانه حرف اول را می‌زده؛ متاسفانه همواره با مشکلاتی همراه بوده است.

او با بیان اینکه هر روز مدیریت‌ها تغییر می‌کند، گفت: نباید صورت مسئله را پاک کرد بلکه باید به دنبال حل مسئله بود و باید ارائه طریق داد. این مشکل تنها از طریق موسیقی‌دانانی که بی‌طرف باشند؛ برطرف می‌شود. ما افرادی داریم که برای هنر بدون منت هر کاری را انجام می‌دهند.

عضو شورای عالی ارکستر سمفونیک اظهارکرد: اگر شورا مستقل باشد و فرمایشی نباشد و البته هم نماینده تام‌الاختیار نوازندگان باشد و هم نماینده تام‌الاختیار دولت، می‌تواند کمک کند اما اگر قرار باشد دستاویز افراد اداری باشیم قطعا حاضر نخواهم شد. در واقع از همان ابتدا شرایط آقای مرادخانی نیز این بود که ما نماینده تام‌الاختیار هر دو گروه باشیم و ما نیز براساس همین شرط وارد شورا شدیم.

گنجه‌ای درباره کارکرد شورایعالی توضیح داد: در تمام دنیا؛ ارکسترها یک مدیر هنری جامع‌الشرایط دارند و در کنار ارکستر نیز یک شورای فنی وجود دارد اما شورایعالی که ما تشکیل داده‌ایم مافوق شورای فنی‌ بوده و به نوعی اتاق فکر است و قصدش اصلاح مکانیزم ارکستر است تا هنرمند به حقش برسد و مسئولان‌ هم به درستی کارشان را انجام دهند.

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش اظهار کرد: مسئله‌ مهم هنر و موسیقی ما این است که انسجام ندارد، ما باید در موسیقی به یک تصمیم‌گیرنده واحد برسیم و همه طبق قانون از آن تبعیت کنند تا وضع هنرمند مشخص شود. متاسفانه امروز نه وضعیت هنرمند مشخص است نه دولت و نه جو حاکم بر کشور با موسیقی و هنر رابطه خوبی دارد.

او با بیان اینکه مسئولان معاونت هنری تلاش‌ زیادی برای تامین بودجه می‌کنند، گفت: متاسفانه در عمل با مشکلات زیادی روبرو هستیم و مشکلات تا به درستی بررسی نشود قابل حل شدن نیست.

این هنرمند با بیان اینکه کار هنر مانند سیاست نیست، اظهار کرد: ما در هنر حقه‌بازی ندارم من که عضو شورایعالی خانه موسیقی هستم به عنوان نماینده جامعه موسیقی محسوب می‌شوم پس باید از اهالی موسیقی و جوانانی که وارد این عرصه می‌شوند، دفاع کنم. امروز دیگر شهرت و استادی برایم اهمیتی ندارد بلکه اگر می‌توانم باید از جوانان فعال در این عرصه دفاع کنم.

او با بیان اینکه دولت زمانی می‌تواند به‌طور منسجم در این زمینه کار کند که موسیقی دغدغه‌اش باشد، گفت: محمدرضا شجریان سال‌ها برای موسیقی این مملکت زحمت کشیده و برای ایران افتخار است. اما امروز که به کشور بازگشته ما خبر بازگشت او را از رسانه‌های بیگانه می‌شنویم و رسانه ملی که وظیفه‌اش اطلاع‌رسانی است؛ در این زمینه سکوت می‌کند.

گنجه‌ای با تاکید بر اینکه اهالی موسیقی تنها قشری‌ است که تا امروز هیچ خطر و صدمه‌ای برای کشور نداشته‌، گفت: موسیقیدانان افراد عاطفی و زودرنجی هستند. ما در جنگ، عزا و عروسی از موسیقی استفاده می‌کنیم. امروز متاسفانه به‌جای اینکه جلوی اختلاس‌های میلیاردی گرفته شود، موسیقی منع می‌شود.

او با اشاره به اینکه حضرت امام(ره) حلیت موسیقی را تایید کرده‌اند، تصریح کرد: ورزش و هنر باعث می‌شوند تا جوانان به سمت مواد مخدر نروند اگر به این دو موضوع رسیدگی شود کشور ما سرفراز می‌شود اما اگر مدام مانع ایجاد شود و رسیدگی نباشد؛ موسیقی هم لجام‌گسیخته پیش می‌رود.

کد خبر : ۴۱۱۷۳۰