خبرگزاری کار ایران

در جشن زادروز پدر تئاتر ایران؛

«بازی استریندبرگ» به یاد سمندریان اجرا می‌شود

محمودرضا رحیمی، کارگردان و مدرس دانشگاه از اجرای آرت‌گالری «بازی استریندبرگ» در جشن آکادمی استاد سمندریان خبر داد.

محمودرضا رحیمی که کارگردانی این پرفورمنس را به عهده دارد، گفت: امسال در برنامه روز جشن، قرار است اجرایی ویژه از نمایشی که حمید سمندریان خودش آن را دوبار و با دو شیوه متفاوت اجرا کرده بود، آماده اجرا شود.

رحیمی تشریح کرد: نظر به درخواستی که از طرف آکادمی شد دو برنامه را پیش رو داشتیم؛ یکی اینکه این برنامه را با هنرپیشگان بسیار خوب و درجه اول کشور که همگی تحصیل کرده آکادمی سمندریان بودند؛ انجام دهیم و دومین نظر این بود که با هنرجویانی که بعد از فوت استاد و ادامه آن سیستم توسط خانم هما روستا پرورش پیدا کرده بودند؛ این کار انجام شود.

این کارگردان تئاتر با بیان اینکه 25 بازیگر جوان که هنرجوی آکادمی سمندریان پس از او هستند، این اجرا را به عهده خواهند داشت، گفت: من دیدگاه‌های خاصی روی نحوه این‌گونه اجراها داشتم که آنها را در میان گذاشتم و سعی کردیم یک کار آرت گالری داشته باشیم که قطعات و راندهای مختلف «بازی استریندبرگ» را با ایده‌های مختلفی که قسمتی از آن را خود هنرجویان پیشنهاد می‌دادند؛ انجام دهیم.

رحیمی با بیان اینکه «سعی می‌کنم این ایده‌ها را در یک مسیر واحد و مستقل قرار دهم.»، گفت: این یک اجرای تئاتر نیست. محصول چند دیدگاه است که یکی از مهم‌ترین آنها نشان دادن توان، جایگاه هنری و نحوه آموزش هنرجویانی است که در طی این پنج سال در آموزشگاه سمندریان تحت تعلیم اساتید برجسته بوده‌اند.

او خاطرنشان کرد: این اجرا نگاهی بسیار کوتاه، حدود 25 دقیقه به 12 راند بازی استریندبرگ است که هر کدام با یک نگاه متفاوت اجرایی توسط بچه‌ها در تایم‌های 2.5 الی 3 دقیقه‌ای اجرا خواهد شد.

رحیمی با یادآوری اینکه استاد سمندریان این نمایشنامه را با دو دیدگاه روی صحنه برده است، گفت: یکی دیدگاهی بود که در آن هنرمندانی مثل آقای محمدعلی کشاورز، اسماعیل شنگله و خانم هما روستا بازی کرده بودند و دیدگاه دومی که بسیای از دیدگاه‌های اول در آن وجود نداشت و با بازی احمد ساعتچیان، رضا کیانیان و هما روستا روی صحنه رفت.

این مدرس بازیگری تصریح کرد: اگر همین را درنظر بگیرید متوجه می‌شوید که با استناد به متن نمایشی می‌توان قالب‌های مختلف اجرا برای کار تنظیم کرد. نکاتی که شاخه‌ای از پرفورمنس است برای این راندها جواب داده و از همه مهم تر می‌تواند سطح و جایگاه توانایی هنرجویان را نشان دهد که محصول آموزش اساتیدی است که در طول این سال‌ها برای دانشجویان تلاش کردند.

رحیمی با بیان اینکه امسال سورپرایز ویژه‌ای برای مهمانان شب جشن وجود دارد، گفت: این پرفورمنس شامل اجرای چند همخوانی هم خواهد بود؛ همخوانی‌هایی مانند اپرا که معمولا در کلاس‌های بسیار حرفه‌ای موسیقی اتفاق می‌افتد اما اینجا بچه‌ها آنقدر آمادگی داشتند که آن را روی صحنه بیاورند.

او با بیان اینکه این همخوانی‌ها در خدمت متن است، خاطرنشان کرد: مثلا اگر در متن آورده شده «آواز سولوریک» ما آن را پیدا کردیم و کار کردیم. این می‌تواند بضاعت‌های گفتاری و صدای هنرجویان را نشان دهد.

این پرفورمنس براساس «بازی استریندبرگ» نوشته فردریش دورنمات است که با کارگردانی محمودرضا رحیمی آماده می‌شود؛ دستیار کارگردان این اثر نیما لبخنده، موسیقی علیرضا شفقی‌نژاد و طراح لباس نازنین گودرزی است.

بازیگران این پرفورمنس عبارتند از: ساناز نامدوست، بیاینا محمودی، بابک قهرمانی، محسن ستوده، وحید عمرانی، پردیس ملارفیع، محسن حاجی‌نوروزی، نوید صداقت‌نژاد، مهرنوش مقیمی، نوشافرین طوسی، مهدی گتمیری، فرنوش نیرو، مهناز اکرمی، محمد سرافرازی، رزا کریمی ، میترا ثاراللهی ، علیرضا نصیری، سیامک زین‌الدینی، ‌شقایق هاشمی‌پور اصیل، رسول فاتحی، مهدی ربوشه، ‌سمانه اسماعیلی،‌ نیما لبخنده و احسان رجبیان.

کد خبر : ۴۱۲۲۶۹