خبرگزاری کار ایران

ارسال آثار به اروپا همچنان مبهم است/مرادخانی: جای نگرانی نیست

با نزدیک شدن به زمان ارسال آثار به تور نمایشگاهی آلمان و ایتالیا و برطرف نشدن ابهامات این سفر، هنرمندان با ابراز نگرانی از این سفر، بیانیه‌‌هایی خطاب به وزارت ارشاد نوشته و پاسخگویی آنها را خواستار شدند. درنهایت مرادخانی با بیان اینکه این سفر کاملا قانونی است؛ گفت: به زودی نشستی در این‌باره برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، موزه هنرهای معاصر چند ماه پس از آمدن مجید ملانوروزی به دفتر امور هنرهای تجسمی وزارت ارشاد و اعلام گسترش همکاری با سایر موزه‌های دنیا توسط این مدیر، شاهد امضای تفاهمنامه میان موزه هنرهای معاصر با موزه‌های برلین و رم برای نمایش بخش مهمی از گنجینه این موزه بود.

در حقیقت برپایی دو نمایشگاه «ذهنیت ملموس» و نمایش آثار «فریده لاشایی» فرصتی بود تا چهره‌های فرهنگی و سیاسی دنیا با حضور در موزه هنرهای معاصر و انعقاد تفاهمنامه‌های همکاری میان موزه هنرهای معاصر تهران با سایر موزه‌ها به شکل رسمی و انعکاس آن در رسانه‌های ایران، آلمان و ایتالیا، به اهداف مدیرکل موزه هنرهای معاصر عینیت بیشتری بخشند.

اجاره یک‌ونیم میلیون یوروی به موزه هنرهای معاصر

براساس این تفاهم‌نامه قرار است نمایشگاهی شامل ۳۰ اثر از هنرمندان ایرانی و ۳۰ اثر از هنرمندان خارجی از گنجینه موزه هنرهای معاصر در اواخر سال ۲۰۱۶ و اوایل سال ۲۰۱۷ میلادی در برلین و رم برگزار شود. درنهایت هم مبلغ یک و نیم میلیون یورو بابت اجاره این آثار به موزه هنرهای معاصر پرداخت می‌شود.

مدیرکل موزه هنرهای معاصر تهران با بیان اینکه آثار خارجی گنجینه از میان آثاری که در نمایشگاه «ذهنیت ملموس» به نمایش درآمده توسط هیاتی از کارشناسان ایتالیایی انتخاب شده به رسانه‌ها گفته‌بود؛ آثار ایرانی نیز توسط یک تیم کارشناسی از میان هنرمندان ایرانی انتخاب خواهند شد.

یک گنجینه به ارزش ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار

 گنجینه هنرهای معاصر براساس آخرین پیش‌بینی‌های کارشناسی بیش از ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار ارزش دارد همچنین این مجموعه بی‌نظیرترین مجموعه غربی در آسیاست و آثاری که در آن نگهداری می‌شود حکایت از روند هنر مدرنیست جهان دارد از طرفی در این گنجینه آثاری از هنرمندان به نام و جریان‌سازی چون کلود مونه، پل گوگن، پابلو پیکاسو، کامیل پیسارو، ونسان ونگوگ و ... نگهداری می‌شود همچنین «هرمان پارتسینگر» رئیس بنیاد میراث فرهنگی پروس در مصاحبه با سایت دویچه‌وله فارسی در ۱۷ شهریور ۱۳۹۵ آن را «باارزش‌ترین مجموعه هنر قرن بیستم خارج از مرزهای اروپا و آمریکای شمالی» می‌نامد.

شرکت‌های بیمه‌‌کننده آثار مشخص نیست

طبق گفته‌های ملانوروزی بیمه این آثار توسط شرکت‌های بزرگ و معتبری مانند «لوید» صورت می‌گیرد و متاسفانه نام شرکت‌های بیمه‌ای به طور واضح مطرح نشده؛ از آنجا که این آثار از ارزش بالایی برخوردار هستند همچنین در هیچ‌جای دنیا هیچ‌گاه عمده آثار یک موزه برای نمایش در کشورهای دیگر انتخاب نشده، مواردی همچون بیمه، حمل و نقل و زمان برگشت آثار از نکات مبهمی است که در صحبت‌های ملانوروزی وجود دارد.  

درآمدی که به جیب دولت واریز می‌شود نه موزه

از طرف دیگر نحوه دریافت این مبلغ نیز با ابهام روبرو است چراکه طبق گفته‌های علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در شرایط فعلی؛ موزه یک نهاد دولتی است و هر درآمدی که داشته باشد باید به خزانه دولت برگردد و درآمدش به موزه نمی‌رسد مگر اینکه در قانون بودجه مقرر شود که مثلا تا سقف ۱۰ میلیون یورو درآمد موزه به خود موزه برگشت داده شود که در حال حاضر چنین قانونی وجود ندارد در حالیکه ملانوروزی درباره دریافت این مبلغ با بیان اینکه اگر از برپایی این نمایشگاه پول نقد دریافت کنند؛ مجبورند به خزانه دولت واریز کرده تا سال آینده با کسر بخشی از پول، این پول به ارشاد بازگردد و به موزه تخصیص یابد، گفته است؛ موزه هنرهای معاصر با بنیادی وارد مذاکره شده تا تبلیغات و اسپانسرینگ کار را انجام بدهد و بناست باتوجه به این قرارداد در ازای پول نقد، موزه تجهیز شده و امکاناتی چون نور مناسب یا وسایل رطوبتی و... در اختیار موزه هنرهای معاصر قرارداده شود. در حقیقت اگر با این معامله پایاپای موافقت شود در ازای همان مبلغ امکانات برای موزه گرفته می‌شود.

اهمیت ویژه گنجینه موزه هنرهای معاصر و شفاف‌نبودن تفاهم‌نامه‌هایی که بین ایران و کشورهای آلمان و ایتالیا برای نمایش این 60 اثر منعقد شده در میان جامعه هنری کشور ایجاد کرده است. انجمن هنرمندان نقاش ایران بیانیه‌ای خطاب به وزیر ارشاد مخالفت و نگرانی خود را با ارسال این آثار مطرح کردند.

معصومه مظفری، لیلی گلستان و بهنام کامرانی دعوت به همکاری را رد می‌کنند

ملانوروزی مدیرکل موزه هنرهای معاصر نیز در پاسخ به این بیانیه اعلام کرد: ما از معصومه مظفری رئیس انجمن هنرمندان نقاش دعوت کردیم تا به عنوان کارشناس در انتخاب 30 اثر ایرانی با موزه همکاری کنند اما این هنرمند پس از مشورت با انجمن نپذیرفت.

لیلی گلستان و بهنام کامرانی از دیگر هنرمندانی بودند که قرار بود به عنوان کارشناس در انتخاب سی اثر ایرانی با موزه همکاری کنند که آنها نیز نپذیرفتند.

 گلستان گفت: با اصل این کار مخالفم و امیدوارم این سفر هیچ‌گاه انجام نشود.

جز موارد تکراری اطلاعاتی داده نمی‌شود

به انجمن نقاشان اجازه دخالت نمی‌دهند

معصومه مظفری با بیان اینکه در یک تماس تلفنی از او خواسته شده برای کارشناسی آثار ایرانی قرار است به این سفر اعزام شود، اظهار کرد: اگر هدف موزه پژوهش باشد باید به صورت کتبی از انجمن هنرمندان نقاش درخواست کارشناس می‌کردند. در حالیکه وقتی من گفتم با انجمن صحبت می‌کنم آنها در پاسخ گفتند این مسئله مربوط به انجمن نمی‌شود و از شخص من برای این کار دعوت می‌کنند.

او ادامه داد: این طرح از قبل برنامه‌ریزی شده و در یک تماس تلفنی از من خواسته شده برای مواردی که از ابتدا نیز مشخص نبود چه چیزی است به موزه بروم چراکه اول مطرح کردن نام من برای انتخاب آثار و بعد دعوت از من برای قیمت‌گذاری آثار؛ هیچیک شفاف نبود.

رییس انجمن هنرمندان نقاش با تاکید براینکه با ارسال آثار مخالف است؛ گفت: انتخاب من بر چه اساسی بوده درحالیکه افراد با تجربه‌تری نسبت به من وجود دارند. معتقدم انتخاب من تنها به این دلیل بوده که در آینده بگویند افرادی از انجمن نیز در انتخاب آثار حضور داشتند. اما از من می‌خواهند با انجمن در این‌باره صحبتی نداشته باشم.

مظفری بیان کرد: در نشست‌های متوالی با رییس موزه هنرهای معاصر؛‌ ایشان قول داده بود نه تنها اسامی آثار گنیجنه را روی سایت قرار می‌دهد بلکه آثاری که قرار است برای این تور انتخاب شود نیز اعلام می‌شود. امروز موزه آثار خارجی را انتخاب کرده اما آنها را معرفی نمی‌کند.

مظفری با بیان اینکه همچنان ابهاماتی در خصوص گنجینه موزه هنرهای معاصر وجود دارد، اضافه کرد: چندین بار از رییس موزه هنرهای معاصر خواستیم در یک نشست با نمایندگان انجمن‌های هنرهای تجسمی تمام مواردی که ابهام ایجاد کرده را توضیح دهند و بگویند چه آثاری قرار است ببرند و چه زمانی این تور به پایان می‌رسد و آثار دوباره به موزه برمی‌گردد؟!

یک بازی مبهم با نتیجه مبهم

او با بیان اینکه خانم گلستان و آقای کامرانی نیز نپذیرفتند در انتخاب آثار مشارکت کنند، توضیح داد: به چه دلیل باید وارد یک بازی شویم که مبهم است و هر چه می‌خواهیم توضیح درباره آن بدهند جز موارد تکراری هیچ اطلاعات دیگری داده نمی‌شود؟!

این هنرمند افزود: من هیچ وقت کار کارشناسی انجام نداده‌ام و اگر قصد موزه این بود که با نظر کارشناسی آثار را انتخاب کند؛ قطعا باید با ارسال یک نامه از انجمن درخواست کارشناس می‌کرد نه اینکه طی یک تماس این کار را انجام دهند.

 پس از گفت‌وگوی ملانوروزی با خبرگزاری ایلنا و ذکر این نکته که ما نباید همه موارد را با همه افراد در میان بگذاریم و همچنین برطرف نشدن ابهامات این تفاهم‌نامه‌ها، انجمن هنرمندان نقاش ایران بار دیگر نامه سرگشاده‌ای خطاب به علی مرادخانی (معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) نوشت و در آن نگرانی‌های جامعه هنری را نسبت به این سفر اعلام کرد.

نشست می‌گذاریم

علی مرادخانی درباره نامه انجمن هنرمندان نقاش به خبرنگار ایلنا گفت: این موضوع غریبی نیست و این آثار به دفعات به خیلی از کشورها فرستاده شده و هیچ ابهامی در آن وجود ندارد.

او ادامه داد: همه موارد به طور دقیق و منظم در قراردادها ذکر شده و همه اتفاقاتی که باید انجام شود؛ بیان شده است.

معاون امور هنری همچنین از برگزاری نشست آتی مطبوعاتی مجید ملانوروزی (رییس موزه هنرهای معاصر) با اصحاب رسانه و نمایندگان انجمن‌های هنری درباره شفاف‌سازی درخصوص ارسال این آثار به موزه‌های آلمان و ایتالیا خبر داد.

کد خبر : ۴۱۲۶۲۳