خبرگزاری کار ایران

شماره ۵۴ مجله سینما و ادبیات ویژه سینمای ژاپن منتشر شد

هایائو میازاکی انیماتور شاخص و شناخته‌شده سینمای ژاپن و پایه‌گذار استودیو جیبلی معروف طرح جلد سینما و ادبیات را به خود اختصاص داده است.

به گزارش ایلنا، انیماتور ژاپنی ویژگی‌های خاصی دارد که با مطالعه تحلیل فیلم‌های این انیمیشن‌ساز بزرگ مخاطبان به درک عمیقی از جهان‌بینی او دست خواهند یافت.

درام تاریخی موضوع این شماره سینمای ایران مجله است. بازنمایی تاریخ در سینمای ایران در میزگرد علی رفیعی، محمدرضا اصلانی، مسعود جعفری‌جوزانی و جواد طوسی به بحث گذاشته شده و چگونگی به‌کارگیری المان‌های تاریخی در سینما تک‌تک مقالات این بخش تحلیل شده است.

تاریخ و تاریخ‌نویسی در ادبیات داستانی هم راستا با بخش سینمای ایران، موضوع این شماره بخش ادبی است. تاریخ چیست، نقطه تلاقی روایت ادبی و روایت تاریخی در کجاست، تاریخ چگونه دررمان ورود پیدا می‌کند و دلیل اقبال نویسندگان این نسل به مقوله تاریخ چیست و چگونه تاریخ در روایت تنیده می‌شود، پرسش‌هایی است که در نشست یونس تراکمه، پویا رفویی و کامران سپهران و مقالات کوروش اسدی، شاپور بهیان، منیرالدین بیروتی، علی خدایی، عنایت سمیعی، ابوتراب خسروی، محمدرضا کاتب، ضیا موحد، شیوا مقانلو و... به آنها پاسخ داده شده است.

پرونده رمان خاورمیانه در این شامره هم پی گرفته شده است. رمان عرب و مولفه‌های آن و تأثیر تحولات خاورمیانه در رمان عربی در گفت‌وگوی اختصاصی با شکری‌المبخوت نویسنده تونسی برنده بوکر عربی ۲۰۱۵ و همچنین گفت‌وگویی با بختیار علی در مورد رمان کرد که به زیباشناسی و خلق زبانی تازه انجامیده به تفصیل بررسی شده است.

این بامداد خسته تازه‌ترین مستند فرشاد فدائیان درباره احمد شاملو موضوع پرونده بخش مستند این شماره است.

موضوع کارگاه رضا براهنی یکی دیگر از بخش‌های جذاب مجله است. شاگردان براهنی، شیوا ارسطویی، فتاح محمدی، شمس آقاجانی، هوشیار انصاری‌فر جزء به جزء از کیفیت و چگونگی کارگاه براهنی می‌گویند و زوایای تازه‌ای رو به این کارگاه گشوده‌اند.

کد خبر : ۴۱۳۲۲۵