خبرگزاری کار ایران

سرمایه‌گذاری کلان دو کشور خارجی در صنعت چاپ ایران

به گفته برازش استان‌های تهران، همدان و خراسان رضوی بیشترین جذب سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه چاپ را داشته‌اند.

به گزارش ایلنا، مدیرکل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر ضرورت توجه به جذب سرمایه گذاری خارجی در صنعت چاپ گفت: کشورهای اتریش و پاکستان در استان‌های تهران، همدان و خراسان رضوی سرمایه‌گذاری مناسبی در حوزه چاپ انجام داده‌اند.  

محمودرضا برازش؛ مدیرکل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم تجلیل از صنعتگران چاپ و نشر استان خراسان شمالی که در شهر بجنورد برگزار می‌شد، اظهار کرد: ما نتوانسته‌ایم ارتباط منطقی بین صنعت چاپ و نشر و دیگر صنایع برقرار کنیم؛ به همین دلیل صنعت بسته‌بندی در کشور ما بسیار ضعیف است و مجبور به خام فروشی هستیم.

وی با بیان اینکه بین نیازهای ما و میزان فروش تولید تعادل وجود ندارد، تصریح کرد: انبوه واردات و ضعف ما در تولید و فرآوری باعث ضربه به این صنعت شده است. تابلوهای تبلیغاتی بسیاری که در شهرها برای مناسبت‌های مختلف به کار برده می‌شود، انواع کارت‌های اعتباری، بسته دستمال کاغذی و غیره همه نیازمند صنعت چاپ است.

برازش افزود: خام‌فروشی میزان سود را پایین می‌آورد. باید با ارائه خلاقیت در نوع بسته‌بندی، جذابیت فروش محصولات را بالا ببریم و لازمه این کار هم سرمایه‌گذاری در این صنعت است.

مدیرکل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مشکلات سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت چاپ عنوان کرد: از آنجا که دستگاه‌های چاپ و نشر هزینه بسیار بالایی را می‌طلبد، باید در مرحله اول از تولیدکننده داخل و سپس از سرمایه‌گذار خارجی برای سرمایه‌گذاری در این صنعت دعوت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: استان‌های تهران، همدان و خراسان رضوی در جذب سرمایه‌گذار بسیار موفق عمل کرده‌اند و اکنون سرمایه‌گذاران اتریشی و پاکستانی در این شهرها سرمایه‌گذاری‌های خوبی کرده‌اند.

برازش تراز واردات و صادرات چاپ کشور را منفی عنوان کرد و گفت: به دلیل داشتن زبان خاص در حوزه کتاب و ضعف سرمایه‌گذاری در این حوزه، واردات و صادرات زیادی انجام نمی‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به این که در حوزه صادرات کمتر از 10 درصد مبادلات صورت گرفته، گفت: در سال گذشته 150 میلیون جلد کتاب غیردرسی تولید شد که میزان کاغذ مصرفی برای کتاب‌های درسی 110 هزار تن بود و برای روزنامه‌ها و نشریات کمتر از 100 هزار تن مصرف شد.

برازش تصریح کرد: جایگاه کنونی ایران در حوزه چاپ و نشر در خاورمیانه پنجم است؛ درحالی‌که پیش‌بینی ما در سند چشم‌انداز تاکید بر رتبه اول منطقه دارد.

وی آذربایجان، افغانستان و برخی کشورهای حوزه آسیای میانه را از مقاصد اصلی صادرات محصولات چاپی ایران عنوان و اظهار کرد: باید در نحوه بازاریابی در این کشورها تجدید نظر شود تا میزان صادرات به آنها افزایش یابد.

در ادامه این مراسم، حسین ثابت قدم وحید؛ مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان شمالی با اشاره به اهمیت صنعت چاپ گفت: صنعت چاپ جزء پنج صنعت مهم جهان است و از طرفی زیربنای فرهنگ را هم تشکیل می‌دهد.

وی افزود: این صنعت در استان ما با مشکلات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری زیادی مواجه است که برای حل این مشکلات نیازمند عزم ملی هستیم.

در پایان این مراسم از فعالان حوزه چاپ و نشر استان خراسان شمالی تجلیل شد.

کد خبر : ۴۱۳۲۴۶