خبرگزاری کار ایران

در نشست مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس تاکید شد؛

لزوم توجه بیشتر به تئاتر مستند در حوزه انقلاب و دفاع مقدس

در نشست مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بر لزوم تقویت بخش پژوهش تاکید شد.

به گزارش ایلنا، نشست مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس با تاکید بر نیاز به پژوهش در حوزه تئاتر و همچنین رونمایی از یک کتاب پژوهشی، پیش از ظهر امروز (شنبه سوم مهرماه) در محل انجمن برگزار شد.

علیرضا عاقل‌زاده (مدیرعامل جدید انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس) در این نشست ضمن یادآوری قدمت ۲۰ ساله این انجمن، گفت: ما در حوزه هنر انقلاب و تئاتر انقلاب و دفاع مقدس نیاز به تعریفی منسجم و مشخص داریم و امیدواریم بتوانیم در انجمن یک برنامه‌ریزی مدون برای ۲۰ سال آینده داشته باشیم. به دلایل مختلف تئاتر و به ویژه تئاتر انقلاب و دفاع مقدس مظلوم واقع شده است به همین منظور ما از اصحاب رسانه کمک می‌طلبیم تا این حوزه از هنر انقلاب اسلامی را پویا کنیم.

وی افزود: رویکرد انجمن به نگاه انتقادی براساس تجزیه و تحلیل است و ما مبنای کار انجمن را بر بخش پژوهش قرار داده‌ایم. قصد داریم این بخش را خیلی پررنگ‌تر کنیم؛ البته تحقیق و پژوهشی که کاربردی است. همانطور که جریان نقد توانست باعث بالندگی سینمای ایران شود در تئاتر هم نقد می‌تواند آثار و مخاطبان را رشد دهد. از این‌رو قرار است روزهای شنبه جلسات نقد و بررسی آثار را برگزار کنیم.

مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس به لزوم توجه به تئاتر مستند در حوزه انقلاب و دفاع مقدس برای ایجاد جریان مستندسازی و واقع‌گرایانه تاکید کرد و گفت: جای تئاتر استراتژیک خیلی خالی است در حالیکه این تئاتر می‌تواند نگاه راهبردی به جامعه مخاطب ارائه دهد. نکته مهم دیگری از دیدگاه ما در انجمن تئاتر کودک و نوجوان است. ما حدود ۱۳ میلیون دانش‌آموز داریم که باید در حوزه تئاتر انقلاب و دفاع مقدس با کودکان و نوجوانان و برای کودکان و نوجوانان، تولید و برنامه داشته باشیم.

در ادامه پرویز رادی دهنوی (مدیر تماشاخانه «سرو») با ارائه توضیحاتی در خصوص فعالیت این تماشاخانه، بیان کرد: اجرای نمایشنامه‌های اقتباسی در اولویت کار تماشاخانه «سرو» قرار داد.

رونمایی از مجموعه کتاب‌های پژوهشی «تئاتر مقاومت» با حضور جواد جباری مدیرعامل بنیاد روایت فتح بخش دیگری از این مراسم بود.

جباری بعد از انجام مراسم رونمایی در تاکید اهمیت پژوهش کرد: امر پژوهش یکی از بحث‌های جدی هنر و تئاتر است که ما از این جهت در فقر به‌سر می‌بریم. کار پژوهش می‌تواند ما را به یک کار درست و تأثیرگذار نزدیک کند. شخصیت‌پردازی در اکثر آثار با موضوع دفاع مقدس ضعیف است چون اشرافی نسبت به شخصیت‌های دوران دفاع مقدس نداریم. تمرکزمان را روی کارهای اقتباسی معطوف می‌کنیم چون کار اقتباسی می‌تواند ما را به فضاهای درست نزدیک کند.

کد خبر : ۴۱۳۴۴۲