خبرگزاری کار ایران

حضور مصطفی مستور و فرهاد حسن‌زاده در نمایشگاه کتاب بلگراد

مصطفی مستور و فرهاد حسن‌زاده در غرفه ایران در نمایشگاه کتاب بلگراد حضور خواهند داشت.

به گزارش ایلنا، جمهوری اسلامی ایران به عنوان مهمان ویژه در این دوره از نمایشگاه کتاب بلگراد حضور خواهد داشت. علاوه بر برنامه مختلفی که برای حضور در این دوره از نمایشگاه در نظر گرفته شده مصطفی مستور و فرهاد حسن‌زاده نیز در غرفه ایران حضور می‌یابند.

مستور نخستین داستان خود را با عنوان «روی ماه خداوند را ببوس» در سال 2000 منتشر نمود و به عنوان بهترین رمان سال‌های 2000 و 20001 برنده‌ی جایزه‌ی قلم زرین شد. «استخوان خوک» و «دست‌های خدای» رمان کوتاه دو اثر از مستور است که منتقدان از آن به عنوان سینمایی‌ترین اثر یاد می‌کنند و تاکنون بیش از 30 بار تجدید چاپ شده و به زبان‌های انگلیسی، ترکی، روسی، عربی و ایتالیایی ترجمه شده است. این رمان نامزد جایزه بهترین رمان سال از سوی انجمن منتقدان مطبوعات و همچنین برنده‌ی جایزه ادبی اصفهان به عنوان بهترین رمان سال گردید.

اخیراً در نظرسنجی از دانشجویان 18 دانشگاه تهران، مستور به عنوان یکی از 10 نویسنده محبوب هشتاد سال داستان نویسی ایران انتخاب شده است. آثار او به زبان‌های گوناگون ترجمه شده و بیش از 20 پایان نامه دانشگاهی درباره آن‌ها نوشته شده است.

فرهاد حسن‌زاده نویسنده کتاب کودک و نوجوان نیز در غرفه ایران حضور خواهد داشت. حسن‌زاده امسال از سوی ایران برای دو جایزه جهانی جایزه آسترید لینگرن سال 2017 و جایزه هانس کریستن اندرسن 2018 نامزد شده است.

بعضی از آثار حسن‌زاده به زبان‌های انگلیسی، روسی، چین، مالایی و کردی ترجمه شده است.

حسن‌زاده در قالب‌های ادبی داستان کوتاه، داستان بلند، رمان، شعر، افسانه، فانتزی، طنز، زندگی‌نامه و فیلم‌نامه شهرت دارد. وی برای گروه‌های سنی خردسال، کودک، نوجوان و بزرگسال نویسندگی می‌کند. پرداختن به موضوعات گوناگون اجتماعی همچون جنگ، مهاجرت، کودک بدسرپرست و پرداختن به مسائلی که کمتر در آثار کودک و نوجوان دیده می‌شود مسائلی مانند جنگ و صلح، طبقات فرودست، افراد معلول، اختلالات شخصیتی – روانی و ... از ویژگی‌های آثار اوست.

شصت و یکمین دوره نمایشگاه کتاب بلگراد از تاریخ 2 تا 9 آبان ماه برگزار می‌شود. ایران مهمان ویژه این دوره از نمایشگاه است.

کد خبر : ۴۱۳۹۷۹