خبرگزاری کار ایران

هادی پوربروجنی:

در آثارم از عکس‌ها رونویسی نمی‌کنم

گالری شکوه به تازگی میزبان نمایشگاه نقاشی‌های «حسین هادی پوربروجنی» شده است.

به گزارش ایلنا، هادی پوربروجنی در این نمایشگاه 21 اثر نقاشی با تکنیک مداد رنگ، آبرنگ و رنگ روغن بر روی مقوا و بوم در ابعاد متفاوت را در معرض تماشا قرار داده‌است. وی در بیست و چهارمین نمایشگاه انفرادیش نقاشی‌هایی هایپررئال و عکس گونه از مناظر مختلفی از طبیعت ایران به خصوص استان چهارمحال‌بختیاری و شهرستان نطنز به تصویر کشیده که در آن‌ها خلاقیت‌هایی ایجاد کرده است،  بعضی از تابلوهای وی تلفیقی از چند عکس و مناظر مختلف است که در هم آمیخته شده و در بعضی دیگر نیز شکل رودخانه و دره‌ها با خیال هنرمند عجین شده و تغییر کرده است. 

هادی پوربروجنی درباره آثار تازه‌اش در این نمایشگاه گفت: درست است که دوربین عکاسی می‌تواند همه چیز را بدون ذره‌ای تغییر ثبت کند اما  قادر نیست خلاقیتی از خود ایجاد کند و اگر خلاقیتی در این بین بوجود می‌آید، تنها خلاقیت عکاس است و نهایتا جلوه‌هایی است که لنز دوربین‌ها می‌تواند در عمق میدان بوجود آورد و یا اعوجاج‌هایی را نمایان سازد. من در آثارم  چند عکس از مناطق مختلف گرفته‌ام برای مثال از دره‌ای در استان کهکلویه بویراحمد و اتمسفری در استان چهارمحال بختیاری عکس گرفته و آن‌ها را در نقاشی‌هایم در هم آمیخته‌ام که منظره‌ی تکمیلی را بوجود آورم.

وی ادامه داد: هر کدام از تابلوهایم در این نمایشگاه را بدون در نظر گرفتن عکس می‌توانم واقعی‌تر از آن چه در این نمایشگاه می‌بینید ورک‌شاپ کنم. در آثارم از عکس، مدل زنده و خیال بهره گرفته‌ام. در بعضی کارها با توجه به خیال خودم عکس را تغییر داده و یا تکمیل کرده‌ام. برای مثال در یکی از آثار که دره‌ای را به تصویر کشیده‌ام، سمت راست آن حالت خاک‌ریز داشت به همین دلیل از خیال خودم استفاده کردم و آن دره را ادامه دادم و یا در اثری یک کارخانه قند غول پیکر را خذف کردم به همین دلیل چون بخش زیادی از تصویر خالی می‌شد صخره‌ها در این کار را ادامه دادم. من در آثارم از عکس‌ها رونویسی نمی‌کنم.

او در نقاشی‌هایش که با دقت زیادی اجرا شده و روزهای زیادی  برای به تصویر کشیدن هر یک  وقت گذاشته است می‌خواهد به مخاطب پیغام دهد که ارزش بیشتری برای طبیعت قائل باشد و بی‌تفاوت از کنار منظره‌ای زیبا عبور نکند، اندکی صبر کرده و از آب خروشان یک رودخانه، زیبایی درختان و سنگ‌های کنار هم لذت ببرد و با جهان هستی و طبیعت آشتی کند.   

پیش‌تر دیده‌ایم که هنرمندان تکنیک آبرنگ را بر روی بوم کار کرده‌اند اما در این نمایشگاه هادی پور تکنیک منحصر به فرد خود را دارد و به گونه‌ای از آبرنگ بر روی بوم بهره گرفته که تشخیص آن از رنگ روغن‌هایش سخت است، او در رابطه با این آثار گفت: همان‌طور که  اثر انگشت هر کس با شخص دیگر متفاوت است و ما پرینتر نیستیم که وقتی یک تصویر را به ما دادند آن را به یک گونه پرینت بگیریم بنابراین می‌توان گفت که هر نقاش می‌تواند تکنیک‌های مختلف را به گونه‌ای که منحصر به خودش باشد در کارش استفاده کند. ولتر نویسنده، شاعر و فیلسوف فرانسوی در این رابطه می‌گوید: اگر یک هنرمند ده بار از یک گل با یک تکنیک نقاشی بکشد، هر ده کار با هم متفاوت است. زیبایی نقاشی به این است که هر لحظه با توجه به امکانات و اتمسفر محیط، خروجی کار کاملا تغییر کند.

حسین هادی‌پور بروجنی متولد 1349 ، فارغ‌التحصیل رشته عکاسی از دانشگاه هنر و معماری تهران است. ‌وی دارای درجه ممتاز انجمن خوشنویسان ایران و برنده رتبه سوم جشنواره بین‌المللی خوارزمی است. هادی‌پور عضو انجمن بین‌المللی نقاشان رئالیسم امریکا است و در حدود  ۳۰ سال سابقه آموزش هنرهای تجسمی در مراکز مختلف آموزشی را دارد. 

وی همچنین مدرس دانشگاه و مدیر و مدرس آموزشگاه تخصصی هنرهای تجسمی سایه روشن است. هادی‌پور حضور در بیش از ۳۳ نمایشگاه انفرادی و گروهی را در ایران و موزه هنرهای زیبای الجزیره در کارنامه هنری خود دارد.

نمایشگاه نقاشی‌های حسین هادی‌ پوربروجنی تا 13 مهرماه در گالری شکوه دایر است و  علاقه‌مندان می‌توانند از این نمایشگاه همه روزه به جز پنجشنبه‌ها ساعات 16 تا 20  در گالرى شکوه واقع خیابان فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان امیر نوری، پلاک 19 دیدن نمایند.

کد خبر : ۴۱۴۱۶۳