خبرگزاری کار ایران

ادامه واکنش‌ها به رونمایی از خودرو تلیسمان در تالار وحدت؛

جمالی: من این کار را نمی‌کردم/مدیران تعبیر درستی از اقتصاد هنر ندارند

مدیرعامل سابق بنیاد رودکی درباره اتفاقات اخیر تالار وحدت و نمایش اتومبیل در این سالن هنری گفت: در زمان مدیریتم سعی می‌کردم از راه‌های دیگر بودجه تالار را تامین کنم و هیچ‌گاه وارد این مناسبات نمی‌شدم. معتقدم باید تنها اجرای هنری در استیج تالار انجام می‌شد و مراسم رونمایی در مکان دیگری اتفاق می‌افتد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، از روز یکشنبه (4 مهرماه) مراسم رونمایی از خودروی رنو «تلیسمان» در تالار وحدت برگزار شد و در یک اقدام باور نکردنی؛ خودرو‌های رنو روی صحنه تالار وحدت آورده شدند و ارکستر سمفونیک تهران نیز برنامه‌ای ویژه برای آن اجرا کرد. این اقدام واکنش‌هایی در میان هنرمندان و مدیران فرهنگی به دنبال داشت. بهرام جمالی به ایلنا گفت: معتقدم باید تنها اجرای هنری در استیج تالار انجام می‌شود و مراسم‌های رونمایی در مکان دیگری برگزار شود.

رونمایی از خودروها در دوره من تصمیم‌گیری نشده بود

مدیرعامل سابق بنیاد رودکی گفت: پروژه رونمایی از خودروها در دوره من؛ تصمیم‌گیری نشده بود و آنچه از قبل برنامه‌ریزی شده بود تنها برنامه‌های هنری بود. این پروژه از برنامه‌های اخیر بنیاد رودکی و تالار وحدت بوده و هیچ ربطی به دوره من ندارد.

او ادامه داد: در وهله اول باید بدانیم آیا اساسا تالار وحدت ظرفیت ورود به جریان‌های اقتصادی را دارد یا خیر؟ توانایی بالقوه تالار وحدت در این باره چقدر است؟ در مقایسه با سالن‌های برج میلاد آیا می‌توان و درست است که نگاه اقتصادی به تالار وحدت داشته باشیم یا نه؟

می‌شد دست‌کم ماشین‌ را روی استیج تالار قرار نداد

مدیرعامل سابق بنیاد رودکی با اشاره جلسه روز گذشته بنیاد رودکی، گفت: سازوکار دولت در رابطه با تالار وحدت مشخص نیست و این مسئله در جلسه روز گذشته بنیاد مطرح شد. امیدواریم به نگاه مشخصی در این باره برسیم اما معتقدم نباید وزن موضوع به سمت صرفه اقتصادی و کسب درآمد و تمرکز روی پروژه‌های اقتصادی پیش برود اگرچه آقای صفی‌پور اعلام کرده‌اند با استفاده از ارکستر سمفونیک برای جذب صنعت و تجارت این پروژه برنامه‌ریزی شده و معتقدند که اجرای خوبی برگزار شده است.

جمالی با بیان اینکه می‌شد دست‌کم ماشین‌ را روی استیج تالار قرار نداد، اظهار کرد: استیج تالار وحدت وضعیت خاصی دارد و باتوجه به مسائل فنی و استهلاک آن نباید این اتفاق می‌افتاد. در این مکان باید تنها کنسرت برگزار می‌شد.

او در پاسخ به این سوال که آیا ممکن نبود رونمایی در فضایی مانند نمایشگاه بین‌المللی یا برج میلاد انجام شود، خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط تالار وحدت به عنوان یک مرکز فرهنگی؛ این مرکز می‌توانست محل گفت‌و شنود این پروژه باشد. در زمان مدیریت گذشته نیز صبح‌های تالار وحدت به برگزاری نشست‌ها اختصاص می‌یافت و هزینه‌هایی نیز از برگزارکنندگان دریافت می‌شد.

مدیرعامل سابق بنیاد رودکی همچنین در پاسخ به این سوال که مسئول روابط عمومی این نهاد؛ برنامه اخیر را جزئی از اقتصاد هنر دانسته، نظر شما در این باره چیست، گفت: اقتصاد هنر و کار اقتصادی در هنر باهم کاملا متفاوت هستند. باید این معانی و مفاهیم را درست تعبیر کرد. اقتصاد هنر بحث کاملا علمی است و باید تعریف مشخصی از آن ارایه شود که آیا منظور از اقتصاد هنر، کار اقتصادی به عنوان پیوست هنر است یا یک جریان تجاری خاص را شامل می‌شود؟

جمالی ادامه داد: به عقیده من؛ معنای اقتصاد هنر به درستی برای مدیران ما تعبیر نشده است و هنوز جا نیفتاده است.

او در پاسخ به این سوال که آیا مشابه این رویداد در سالن‌های اختصاصی تئاتر یا موسیقی در کشورهای دیگر اتفاق افتاده است یا خیر، تصریح کرد: اطلاعات دقیقی در این‌باره ندارم اما از میان سالن‌هایی که با آنها در ارتباط بودم؛ سالن‌‌‌های مالتی‌آلترکتیو بودند که تنها موسیقی و تئاتر در آنها برگزار نمی‌شده و از ابتدا به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که در بحث اقتصاد و مدیریت مالی نیز بتواند ورود کنند. سالن باربیکن در لندن نیز برای مقاصد مختلفی اجاره داده می‌شود و البته تمام اقداماتی که در این سالن‌ها انجام می‌شود با برنامه‌ریزی دقیق است و از ابتدا انجام کارهای اقتصادی در این سالن‌ها دیده شده است.

 رابطه وزارت ارشاد با برج آزادی و تالار وحدت مشخص نیست

مدیرعامل بنیاد رودکی در پاسخ به این سوال که آنچه مدنظر شما است در برج میلاد و سالن‌های چند منظوره آن اتفاق می‌افتد اما تالار وحدت یک مکان صرفا هنری است مانند سالن اپرای سلطنتی (Royal Opera House، لندن) آیا این مکان‌ها برای مقاصد اقتصادی استفاده می‌شود و آیا کسب درآمد از این محل صحیح است یا خیر؟، توضیح داد: تمام این‌ها پرسش‌های ثانویه است. ابتدا باید رابطه وزارت ارشاد با تالار وحدت و برج‌آزادی به عنوان دو نهاد تاریخی و فرهنگی به لحاظ مالی باید کاملا مشخص شود چراکه براساس این استراتژی می‌توان برنامه‌ریزی کرد.

جمالی ادامه داد: درصورتی که رویکرد ما به تالار وحدت صرفا اقتصادی باشد توجیهات خاص خود را دارد اما اگر استراتژی اقتصادی نداشته باشد؛ در حوزه فرهنگ واقع می‌شود. تدوین این استراتژی تکلیف مدیران را مشخص می‌کند و به نظر من این پرسش باید با بنیاد رودکی و هیات مدیره آن مطرح شود. البته می‌دانم هیات مدیره در حال بررسی این موارد است.

تالار وحدت نیاز به ردیف بودجه دارد

او با بیان اینکه این موضوع، آن طور که تصور می‌شود ساده نیست، اظهارکرد: اگر قرار باشد نهادی از لحاظ بودجه به آرامش و امنیت مالی دست یابد؛ باید ردیف بودجه‌ای در برنامه بودجه سال کشور برای آن در نظر گرفته شود. زمانی که بنده مسئول بنیاد رودکی بودم به دنبال این بودیم که ردیف بودجه اختصاصی برای تالار وحدت براساس حوزه فرهنگ داشته باشیم تا براساس آن بودجه تالار اداره شود و دیگر نیازمند تامین بودجه برای خود نباشد.

مدیرعامل سابق بنیاد رودکی بیان کرد: این موضوع که بنیاد رودکی به عنوان یک دستگاه مستقل در کتابچه بودجه کشور دارای یک بودجه باشد در حال حاضر متوقف شده و هنوز بودجه مشخصی برای بنیاد رودکی و تالار وحدت در نظر گرفته نشده، از این رو بحران‌های مالی و مدیریتی برای این بنیاد پیش می‌آید. معتقدم باید سند پشتیبان تالار که در رابطه با تامین هزینه‌های تالار وحدت است به درستی مشخص باشد.

من بودجه را از راه‌های دیگر تامین می‌کردم

او در پایان گفت: در زمان مدیریتم سعی می‌کردم از راه‌های دیگر این بودجه را تامین کنم و هیچ‌گاه وارد این مناسبات نمی‌شدم.

کد خبر : ۴۱۴۴۵۰