خبرگزاری کار ایران

ماجرای هزینه فروش بلیت تئاتر برای کمک به جبهه‌ها

ششمین قسمت از برنامه تلویزیونی «گنج» با حضور «اکرم خان محمدی»، از مربیان امور تربیتی و فعالان مردمی پشتیبانی جبهه‌های دفاع مقدس، شب گذشته از شبکه افق پخش شد.

به گزارش ایلنا؛ ششمین قسمت از برنامه تلویزیونی «گنج» شب گذشته با پخش آیتم‌هایی از جمله گفتگو با «اکرم خان محمدی» از مربیان امور تربیتی و فعالان مردمی پشتیبانی جبهه‌های دفاع مقدس و  مرور خاطرات «سیدمحمد عقیلی» از رزمندگان و فعالان پشتیبانی دفاع مقدس روانه آنتن شد.

 خان محمدی، مربی امور تربیتی با بیان اینکه از کودکی آرزوی معلم شدن را در سر می‌پروراندم، اظهار داشت: در دوران قبل از پیروزی انقلاب و پس از ازدواج همراه با همسرم در خرم آباد به صورت افتخاری به معلمی ورزش و پرورشی می‌پرداختم.

وی در ادامه تصریح کرد: چند جلسه‌ای که من به کلاس رفتم بحثی جز مباحث سیاسی تربیتی و اخلاقی نداشتیم و این چند جلسه، تأثیرش را گذاشت و بچه‌ها در حیاط جمع می‌شدند، شعار می‌دادند و یک روز که یکی از معلم‌ها خواست وارد کلاس شود بچه‌ها اجازه ورود به او را ندادند.

خان محمدی با بیان اینکه پس از این اتفاقات صلاح دیده شد من دیگر در کلاس‌ها حضور نیابم، گفت: پس از پیروزی انقلاب و با همان نگاه تربیتی که از قبل داشتیم از رئیس آموزش و پرورش خواستم که اجازه دهد من و 2 نفر از دوستانم به صورت افتخاری در مدارس به انجام امور تربیتی و پرورشی بپردازیم.

این فعال مردمی پشتیبانی جبهه‌های دفاع مقدس، با اشاره به وجود تفکرات مختلف در ایام پیروزی انقلاب اظهار داشت: مسائلی که من در مدرسه و برای بچه‌ها مطرح می‌کردم باعث می‌شد آنها به فکر فرو روند و از خانواده خود سؤالاتی کنند که بعضا مخالفت‌هایی از سوی برخی خانواده‌ها پیش می‌آمد.

وی بیان داشت: پس از حدود 1 ماه بچه‌ها منعطف‌تر از گذشته شدند و سؤالاتی در مورد اصول و اعتقادات دموکرات‌ها، مارکسیست‌های اسلامی و دیگر احزاب سیاسی آن موقع داشتند، که من کتاب‌هایی به آنها معرفی می‌کردم و سعی می‌کردم تا آنجا که می‌توانم راهنمای آنها، جهت پیدا کردن مسیر صحیح باشم.

خان محمدی، با اشاره به آغاز جنگ تحمیلی و اشتیاق مردان به ویژه جوانان برای حضور در جبهه اشاره کرد و افزود: من به همراه همسرم و چند خانواده دیگر عازم جنوب شدیم، با این هدف که زنان به امداد و نجات مجروحین در پشت جبهه بپردازند.

وی با بیان اینکه ما به پادگان عاشقان شهادت اهواز رفتیم، تصریح کرد: مردان به سمت خط مقدم رفتند و من به همراه دیگر زنان به بیمارستانی صحرایی در سوسنگر رفتیم.

وی به بازگشت خود به لاهیجان و استخدام و رسمی شدن کارهایش در پشت جبهه اشاره کرد و افزود: ما در لاهیجان فعالیت‌های مختلفی داشتیم که بخشی از آن به جبهه و جنگ مربوط می‌شد، که شیوه‌های متنوعی در دستور کار قرار می‌دادیم.

خان محمدی، در ادامه گفت: با موضوع انقلاب و جنگ برنامه‌های هنری بسیاری نظیر تئاتر، سرود نقاشی و طراحی، جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای جبهه‌ها و دوختن لباس را در دستور کار داشتیم.

این فعال مردمی پشتیبانی جبهه‌های دفاع مقدس، با اشاره به جذابیت کارهای فرهنگی و هنری در جامعه اظهار داشت: در آن دوران نمایش‌های بسیاری اجرا می‌کردیم و به یاد دارم که برخی از مشکلات خانواده‌ها را به صورت تئاتر اجرا کردیم و برای انتقال مفاهیم انقلاب، جبهه و جنگ اقدام به نگارش سناریوهایی در قالب این موضوعات کردیم.

وی با بیان اینکه تمرینات‌مان را در خانه انجام می‌دادیم و درخواست کردم برای نمایش «فأن حزب الله هم الغالبون» سینمای بزرگ شهر یعنی سینما شهر سبز را در اختیار ما قرار دهند، گفت: ما برای فروش بلیت، کنترل سالن و این مسائل از همه مربیان پرورشی استفاده کردیم و این جریان همانند بمبی در شهر لاهیجان صدا کرد.

خان محمدی، با بیان اینکه بسیاری از خانم‌ها در روزهای نخست اجرا برای نمایش پشت در می‌مانند و ازدحام بسیاری به این واسطه ایجاد شده بود، اظهار داشت: ما هر روز یک سانس در تایم صبح اجرا داشتیم و خوشبختانه استقبال خوب و بلیت فروشی فوق‌العاده‌ای صورت گرفت و به یاد دارم که در یک روز 16 هزار تومان جمع‌آوری شد.

وی با بیان اینکه آقایان نیز نمایشی با عنوان «عاقبت 100 دام» آماده کردند، تصریح کرد: برادران نیز پس از آماده کردن نمایش در تایم عصر، نمایش خود را در همان سینما شهر سبز به مخاطبان عرضه کردند.

 خان محمدی، با بیان اینکه در سال 63 با همسرم تصمیم گرفتیم هر جا نیاز به حضور است، در آن جا حضور یابیم، اظهار داشت: در آن موقع به منطقه باختران در کرمانشاه رفتیم و من به دبیرستانی بزرگ در آن منطقه رفتم و همان نمایش را در آن جا اجرا کردیم.

وی با بیان اینکه در باختران که بودیم، یک روز تصمیم بر آن شد که مربای هویج درست کنیم، اظهار داشت: من برای تهیه ملزومات مورد نیاز سوار تاکسی شدم و به بانک رفتم، همان موقع آژیر قرمز زده شد و به اصرار می‌خواستند ما را به پناهگاه بفرستند، اما من به خاطر عجله‌ای که داشتم در خواست کردم حقوقم را بدهند تا بروم، از درب بانک که خارج شدم صدای هواپیماهای جنگی بلند شد و من آن موقع کنار دبستانی دخترانه بودم و در همین حین مدرسه تعطیل شد و بچه‌ها به خیابان‌ها آمدند و من خودم را سپر دو تا از بچه‌ها کردم و روی زمین خوابیدیم.

خان محمدی تصریح کرد: این نخستین مرتبه بود که بمب‌های خوشه‌ای از سوی صدام استفاده می‌شد و این بمب‌ها با هدف کشتن انسان ساخته شده بود نه تخریب و من هیچ وقت آن لحظه یادم نمی‌رود که چگونه خون این دانش‌آموزان و مردم بی‌گناه بر در و دیوار شهر پاشیده می‌شد و در همان روز بیش از 600 نفر از مردم کرمانشاه به شهادت رسیدند.

در قسمتی دیگر از ششمین برنامه گنج حسین پاینده، از رزمندگان هشت سال دفاع مقدس به بیان خاطراتی طنز از رسیدن به آرزوی دیرینه خود در جبهه پرداخت.

در آیتم معرفی کتاب، روح الله رشیدی، نویسنده کتاب «متولد بهمن» به معرفی کتابش پرداخت.

کتاب «متولد بهمن» دربرگیرنده خاطرات استاد اسفندیار قره‌باغی از خوانندگان سرودهای انقلابی و دفاع مقدس است که در آن فراز و فرودهایی از روزهای انقلاب و شرایط حاکم بر موسیقی آن دوران و رویدادهای مربوط به تولید سرودهای زمان مبارزات و بیشتر از همه فعالیت‌های هنری در دهه 60 روایت شده است.

در بخشی دیگر از این برنامه، اقبال واحدی به سراغ سیدمحمد عقیلی و همسر وی در ملارد رفته از روزهای پرالتهاب انقلاب و جنگ و فعالیت‌های پشت جبهه مردم ملارد با وی به گفت و گو پرداخت.

تکرار قسمت ششم این برنامه، امروز، ساعت 16 از شبکه افق پخش می‌شود.

برنامه تلویزیونی گنج به تهیه‌کنندگی محمدحسین بزرگی و کارگردانی مجید رستگار و مجری‌گری محمدمهدی رحیمی کاری از دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی است.

علاقه‌مندان می‌توانند از طریق کانال تلگرامی این برنامه به نشانی https://telegram.me/ganj_iran گزیده و بخش‌های مختلف برنامه را دریافت و نظرات خود را از طریق این کانال تلگرامی و یا از طریق شماره پیامک 30004550 مطرح کنند.

کد خبر : ۴۱۴۵۵۲