خبرگزاری کار ایران

در شورایعالی انقلاب فرهنگی مطرح شد؛

بیشترین گردش مالی تئاتر در کمدی است/تئاتر استان‌ها فقط با جشنواره‌ها نفس می‌کشد

در جلسه کمیسیون هنر و معماری شورایعالی انقلاب فرهنگی؛ آخرین وضعیت تئاتر و موسیقی کشور بررسی شد.

به گزارش ایلنا؛ رحمت امینی (سرپرست ارزشیابی و نظارت و رییس شورای مرکزی اداره کل هنرهای نمایشی) درباره وضعیت تئاتر کشور گزارش داد.

امینی در این گزارش با اشاره به تئاتر تهران و استان‌ها گفت: اتفاقات عمده و مهم تئاتر در تهران است و به جز موارد معدودی کمتر نشانی از تئاتر رو به رشد در استان‌ها دیده می‌شود، در استان‌ها جریان مستمر تئاتر وجود ندارد و تئاتر استان‌ها فقط با جشنواره‌ها نفس می‌کشد.

رییس شورای ارزشیابی و نظارت اداره کل هنرهای نمایشی در ادامه با تقسیم‌بندی تئاتر دولتی و نیمه دولتی، تئاتر خصوصی و تئاتر کمدی (آزاد) وضعیت هر یک از این تئاترها و مسائل و مشکلات آنها را بیان کرد و گفت: بیشترین گردش مالی تئاتر در حال حاضر در تئاتر کمدی است و تئاتر خصوصی در رتبه دوم و در آخر تئاتر دولتی و نیمه دولتی قرار دارند. متاسفانه تئاتر کمدی رها شده است و بیشتر تئاترهای کمدی که در حال حاضر اجرا می‌شود، مسائل و شوخی‌های سخیفی را طرح می‌کنند و مخاطبانی هم به تماشای چنین کارهایی رضایت داده‌اند.

امینی در ادامه با اشاره به فعالیت کارگردانانی که در چند سال اخیر از اجری تئاتر فاصله  داشتند، گفت: بعضی کارگردانان تئاتر که چند سال با دلایل شخصی و یا دلایل دیگر چند سالی تئاتری اجرا نکردند، دوباره تئاترهایی را روی صحنه بردند که اتفاق خوشایندی است.

رییس شورای ارزشیابی و نظارت اداره کل هنرهای نمایشی افزود: تئاتر دماسنج جامعه است و به سرعت به مسائل اجتماعی، سیاسی و ... واکنش نشان می‌دهد بنابراین آنچه روی صحنه‌های تئاتر دیده می‌شود یا در نمایشنامه‌ها بیان می‌شود، مسایلی است که در زیر پوست جامعه وجود دارد و لازم است نهادها و مسئولان آنها را ببینند.

در ادامه این جلسه حمیدرضا نوربخش؛ مدیرعامل خانه موسیقی نیز با اشاره به مسائل و بحث‌های اجرای کنسرت‌ها گفت: ضرورت دارد که کمیسیون هنر و معماری شورایعالی انقلاب فرهنگی توجه به اهمیت موضوع به مبحث اجرای کنسرت در شهرستانهای زیارتی وارد شود و در جلساتی این موضوع را از نگاه هنری و تخصصی و همچنین قانونی و فرهنگی بررسی کند.

در ادامه جلسه اعضای کمیسیون نظرات خود را درباه گزارش وضعیت تئاتر بیان کردند.

کد خبر : ۴۱۴۸۵۶