خبرگزاری کار ایران

مدیرکل نمایش خانگی سازمان سینمایی تایید کرد؛

عرضه غیرمجاز سریال‌های شبکه جم در شبکه نمایش خانگی

حسین پارسایی اعلام کرد دو سریال باعنوان «سیندخت» و «اتوپیا» که محصول شبکه جم هستند بدون اخذ پروانه ساخت و با هولگرام جعلی عرضه شده است.

 به گزارش ایلنا، حسین پارسایی (مدیرکل نمایش خانگی) در مورد توزیع محصولات غیرمجاز در شبکه نمایش خانگی توضیح داد: آثاری که به عنوان غیرسینمایی یا‌‌ همان ویدئویی در شبکه نمایش خانگی منتشر می‌شوند، فیلمنامه آن‌ها در شورای پروانه ساخت بررسی شده و مجوز ساخت دریافت می‌کنند و بعد از آماده‌سازی جددا مورد بازبینی و بررسی قرار گرفته و پروانه نمایش دریافت می‌کنند که ضروری است این مجوز در ابتدای هر فیلم یا سریال به نمایش در می‌آید.

وی ادامه داد: این آثار معمولا دارای هولوگرام و شرکت‌های ویدئو رسانه نیز مجاز به پخش آن‌ها هستند، اما متاسفانه گاهی مشاهده می‌شود که برخی آثار به صورت قاچاق وارد بازار می‌شوند؛ از جمله برخی از انیمیشن‌ها که به صورت قاچاق دوبله و بعد از آماده سازی هولوگرام‌هایی نیز به صورت جعلی بر روی آن‌ها نصب و توزیع می‌شوند که تشخیص اصالت این کالا‌ها بعضا برای فروشگاه‌های عرضه محصولات ویدئویی غیرقابل تشخیص است.

پارسایی افزود: تنها امکانی که برای مقابله با این معضل وجود دارد، این است که فروشندگان فقط از مراکز معتبر پخش که داری مجوز پخش محصولات فرهنگی هستند، آثار ویدئویی را تهیه و به مخاطبان ارائه کنند.

مدیرکل نمایش خانگی سازمان سینمایی اذعان کرد: متاسفانه اخیرا دو سریال با عنوان «سیندخت» و «اتوپیا» که محصول شبکه جم هستند بدون اخذ پروانه ساخت و در خارج از کشور تولید شده و با بسته‌بندی و هولوگرام جعلی در داخل کشور توزیع شده است. البته ستاد صیانت از محصولات سینمایی و سمعی و بصری از طریق مراجع ذیربط پی‌گیر این مسئله هستند و حتما از طریق مراجع قانونی با توزیع‌کنندگان غیر مجاز این محصولات برخورد خواهد شد.

وی افزود: بعضا برخی افراد این مسئله را مطرح می‌کنند که پس چرا این آثار دارای هولوگرام است؛ بله، طبیعی است چرا که هولوگرام‌ها هم به صورت جعلی و غیرقانونی چاپ و روی این محصولات نصب شده است. وحتی ممکن است پروانه‌ نمایشی در ابتدای این فیلم‌ها و سریال‌ها به نمایش در آید که‌‌ همان پروانه نمایش هم جعلی است.

پارسایی بیان کرد: برای مقابله با این معضل باید در ابتدا از شرکت‌های پخش ویدئو رسانه بخواهیم که برای برخورد با این پدیده شوم اقدام کنند، زیرا این محصولات در اولین قدم بازار این شرکت‌ها را خراب خواهند کرد و موجب سلب اعتماد مردم نیز می‌شود زیرا محصولی که با مجوز سازمان سینمایی و وزارت ارشاد تهیه و توزیع می‌شود از فیلترهای مختلفی از لحاظ مضمون، کیفیت و ساختار عبور کرده و در ‌‌نهایت با اخذ پروانه نمایش که موظف به ارائه آن قبل از آغاز هر فیلم یا سریال هستند، اطمینان خانواده‌های ایرانی را از هر حیث جلب می‌کند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر با نمونه‌های بسیار اندکی از این موارد در شبکه نمایش خانگی مواجه شده‌ایم اما متاسفانه این دو سریال که تبلیغات گسترده‌ای هم برایشان انجام شده، به صورت غیر مجاز عرضه شده‌اند و فروشگاه‌هایی که آثار ویدئویی را عرضه می‌کنند متوجه غیرقانونی بودن و جعلی بودن این دو اثر نشده‌اند.

مدیرکل نمایش خانگی سازمان سینمایی اظهار کرد: بلافاصله پس از عرضه غیرمجاز این محصولات، از طریق سازمان سینمایی مراجع ذیربط در جریان امر قرار گرفتند و پیگیری قانونی و قضایی این مسئله در دستور کار قرار گرفت.

وی در ادامه از دست‌اندرکاران آثار نمایش خانگی و ویدئویی درخواست کرد که دقت بیشتری داشته باشند زیرا این گونه مسائل موجب بی‌اعتمادی مردم می‌شود و گفت: البته ممکن است گا‌ها در حوزه‌های دیگر همچون آثار شنیداری هم شاهد چنین سوءاستفاده‌هایی باشیم؛ همان‌طور که در حوزه انیمیشن هم با چنین مشکلی مواجه هستیم و برخی از انیمیشن‌ها به صورت غیر مجاز دوبله، بسته‌بندی و با هولوگرام‌های جعلی توزیع می‌شوند.

پارسایی در مورد اینکه سازمان سینمایی چه تمهیدی برای حل این مشکل در نظر گرفته است، گفت: سایت سازمان سینمایی و سایت‌های معتبر مثل خبرگزاری‌ها مشخصات فیلم‌ها و ویدئو‌ها را منتشر می‌کنند. برای آگاهی از اصالت این محتوا‌ها به سرعت می‌توان صحت فیلم و ویدئو را مشخص کرد. مشکل محصولات غیرمجاز فرهنگی مثل مشکل همه محصولات غیر مجاز است که در شبکه توزیع سوپر مارکتی ارایه می‌شود. البته قرار است بر این اساس سامانه جامعی برای تمامی آثار سینمایی و غیر سینمایی از طریق روابط عمومی سازمان سینمایی راه‌اندازی ‌شود تا فروشندگان از طریق بارکد و شماره پروانه پشت جلد محصولات بتوانند پیش از تهیه و فروش این آثار اصل یا جعلی بودن محصولات را بررسی کنند. پیش‌بینی شده است که با راه‌اندازی این سامانه اصالت محصولات دیداری و شنیداری شبکه نمایش خانگی نیز مثل تمامی محصولات قابل استعلام باشد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر به نظر می‌رسد که باید ستاد صیانت با ابتکار عمل در مبارزه با توزیع و تکثیر غیرمجاز محصولات فرهنگی اقدام نماید تا کارخانه‌هایی که در کار تکثیر و توزیع این موارد هستند مجازات شوند.

همچنین به نظر می‌رسد در بازخوانی و بازنویسی قوانین قضایی‌ نیز باید تجدیدنظر شود.

 امروزه محصولات سینمایی به صورت چندرسانه‌ای و دیجیتال عرضه می‌شود، بنابراین باید به صورت جدی به این مسائل رسیدگی شود، تا اقدامات ستاد صیانت موثر واقع شود.

مدیرکل نمایش خانگی تصریح کرد: سازمان سینمایی و ستاد صیانت تمام تلاش خود را کرده تا این مسیر هموار شود و مراجع ذیربط و قوه قضاییه در کنار بخش خصوصی و شرکت‌های ویدئو رسانه بتوانند در حوزه مبارزه با قاچاق و تکثیر و توزیع آثار غیرمجاز سینمایی به اجماع برسند تا ان‌شاء الله این پدیده شوم از جامعه ما برگرفته شود و حقوق مادی و معنوی آثار برای همه تولیدکنندگان و تهیه‌کنندگان محفوظ باشد.

کد خبر : ۴۱۵۷۸۵