خبرگزاری کار ایران

با همراهی کمیسیون فرهنگی مجلس درخانه هنرمندان برگزار شد؛

بررسی لایحه «نظام صنفی هنر»

نشست شورای عالی خانه هنرمندان ایران با حضور رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

به گزارش ایلنا، نشست شورای عالی خانه هنرمندان ایران با حضور نصرالله پژمان‌فر رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در محل خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

در ابتدای این نشست، محمد سریر رئیس شورای عالی خانه هنرمندان ایران به معرفی انجمن‌های هنری و نمایندگان آنها در شورای عالی خانه هنرمندان ایران پرداخت و سپس مجید رجبی معمار مدیرعامل این خانه نیز ساختار تشکیلاتی خانه هنرمندان و بخش‌های مختلف آن را معرفی کرد. رجبی معمار در ادامه این نشست همچنین به ارائه گزارش عملکرد خانه هنرمندان ایران در یک سال اخیر پرداخت.

در بخش دیگری از این مراسم اعضا و مشاوران شورای عالی خانه هنرمندان ایران از جمله سیدمحمد بهشتی بر تدارک صورت قانونی برای نهادهای هنری، مرتضی کاظمی بر ضرورت قانونی تاسیس اصناف هنری، ایرج راد بر ضرورت تعریف شغل در زمینه فرهنگ و هنر، معصومه مظفری و حمیدرضا نوربخش بر ضرورت تعریف ردیف بودجه، محمدرضا فیروزه‌ای بر لزوم توجه به موضوع کپی رایت و استاد غلامحسین امیرخانی بر توجه به ضرورت مقوله فرهنگ و هنر برای نظام تاکید کردند.

در ادامه این نشست نصرالله پژمان‌فر رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با ابراز خوشحالی از حضور در نشست شورای عالی خانه هنرمندان ایران و گفتگو با نمایندگان انجمن‌های هنری با اشاره به اهمیت موضوع فرهنگ و هنر گفت: متاسفانه به رغم اهمیت موضوع فرهنگ و هنر، این حوزه در اولویت قرار نمی‌گیرد که برای نمونه می‌توان به میزان بودجه اختصاص داده شده به این حوزه در لایحه بودجه جاری کشور اشاره کرد.

وی افزود: در واقع اشکال ما این است که نگاه دست اول به حوزه فرهنگ و هنر نداریم و با این حوزه به صورت تشریفاتی برخورد می‌کنیم. تا زمانی که اهمیت موضوع فرهنگ و هنر به درستی درک نشود ما با مشکلات بسیار زیادی در این حوزه مواجه هستیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به نقش هنرمندان و انجمن‌های هنری در حل مشکلات موجود در حوزه فرهنگ و هنر کشور گفت: هنرمندان پیشکسوت و اصناف مختلف هنری، بهترین افرادی هستند که می‌توانند در زمینه ریل گذاری قانونی در این حوزه نقش پررنگی را بازی کنند چراکه آنها بهتر از هر کس دیگر نسبت به حوزه فرهنگ و هنر آگاهی دارند.

وی با اشاره به جایگاه مهم اصناف هنری گفت: نباید بگذاریم اصناف هنری کارکرد صنفی خود را از دست بدهند و کارکرد سیاسی پیدا کنند، اصناف همواره باید در جهت رسیدن به خواسته‌های خود دست به عمل بزنند.

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: همه هنرمندان کشور باید مطالبات خود را از مجلس شورای اسلامی پیگیری کنند و من نیز خود را موظف به ارائه گزارش فعالیت‌های کمیسیون فرهنگی به هنرمندان می‌دانم.

در پایان این نشست توافق شد در آینده نزدیک با حضور اعضای شورای عالی خانه هنرمندان ایران در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی مساله لایحه «نظام صنفی هنر» مورد بحث و بررسی جدی قرار گیرد.

کد خبر : ۴۱۶۵۲۷