خبرگزاری کار ایران

مدیر فرهنگسرای شهر به ایلنا خبر داد:

برگزاری نمایشگاه از طلوع تا ظهور در میدان امام حسین(ع)

asdasd
کد خبر : ۴۱۷۷۸۲

با تبدیل میدان امام حسین (ع) به یک میدان آیینی شهر تهران هیئت‌های مختلف تهران علاقمند به تجمع و ارائه برنامه‌های مذهبی خود در این میدان هستند.

میدان امام حسین(ع)  تبدیل به آیینی ترین میدان شهر تهران در محدوده  شهرداری منطقه دوازده واقع شده است که در ایام مختلف سال به ویژه ماه های محرم  و صفر، فرهنگ سرای شهر برنامه های متنوعی را در این مکان به اجرا می گذارد. به همین بهانه گفت و گویی با سیدعلیرضا فاطمیان پور مدیرفرهنگی هنری منطقه 12و رییس فرهنگ سرای شهر انجام داده ایم.

رییس فرهنگ سرای شهر به ایلنا گفت: از سال گذشته میدان امام حسین به عنوان یک مجموعه آیینی از سوی شهرداری تهران به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران واگذار شد و با توجه به فعالیت های ویژه منطقه دوازده در حوزه مذهبی و فرهنگی ، این مجموعه به مدیریت فرهنگی هنری منطقه دوازده و فرهنگ سرای شهر واگذار شد."جلوه سوگ" اولین  ویژه برنامه ای بود که با بهره گیری از ظرفیت های معاونت فرهنگی و مدیریت های فرهنگی هنری بخشی از مناطق تهران درسال گذشته در این میدان انجام شد. که توجه به اقبال شهروندان به این برنامه ، سازمان در صدد برآمدکه امسال نیز با تنوع بهتری این فعالیت را ادامه دهد.

سید علیرضا فاطمیان پور ادامه داد: برنامه جلوه سوگ در طول ماه های محرم و صفر ادامه خواهد داشت که هر ۱۰ روز شیوه اجرایی آن متفاوت و متنوع می‌شود. یکی از غرفه های پر مخاطب برنامه با حال و هوای سنتی-هیئتی "چای  روضه" نام گذاری شده است که ضمن پذیرایی از مخاطبان ، بخش هایی از واقعه عاشورا توسط نقال بازگو می شود.دیگر غرفه این برنامه غرفه عتبات عالیات نام دارد که گزارشی از مجموعه فعالیت‌های ستاد باز سازی عتبات عالیات به همراه نمایش قطعات مقدسی از ضریح امامان معصوم به نمایش درآمده است. در این غرفه علاقمندان می توانند کمک ها و نذورات نقدی خود را برای بازسازی شبستان حضرت زهرا (س)  تحویل نمایند..

وی در ادامه گفت: در راستای گسترش فرهنگ مطالعه نیز غرفه ای با عنوان نذر کتاب مشغول به فعالیت است که در آن مخاطبین پس از برآورده شدن خواسته ی خود جهت ادای نذر خود، کتاب‌ نذر می‌کنند و در اختیار دیگران قرار می دهد در کنار این فعالیت نیز  غرفه کتاب صوتی داریم که در آن یک کتاب از عاشورا به حالت صوتی و تصویری تولید می‌شود. همچنین غرفه هایی با عنوان بصیرت در حال فعالیت می باشد که در راستای آشنایی بیشتر مخاطبین با شبکه های ماهواره ای و حرکت های تفرقه انگیزانه آنها بین مسلمانان است.

رادیو/ رسانه  غرفه دیگری است که واقعه کربلا به صورت اینفوگرافی در آن به نمایش درآمده است. در بخش شرقی میدان نیز  واقعه عاشورا در ابعاد بزرگی دکورسازی شده ودر قالب غرفه روایت توسط راوی بازخوانی می‌شود.

مدیرفرهنگی هنری شهرداری منطقه ۱۲ تهران گفت: غیر از این غرفه‌ها از تاریخ ۱۵ تا ۲۶ ماه محرم، خیمه‌ای بپا می‌شود و عزاداری سنتی با مداحی مداحان بزرگ کشور برگزار می‌شود. یک دهه نیز اختصاص به نمایش های آیینی و  تعزیه و تئا‌ترخواهد داشت.

وی ادامه داد: با تبدیل میدان امام حسین (ع) به  میدان آیینی شهر تهران هیئت‌های مختلف تهران علاقمند به تجمع و ارائه برنامه‌های مذهبی خود در این میدان هستند که به صورت مرتب شاهد حضور هیئات مختلف در طول روز هستیم.

وی افزود: طی روزهای گذشته نیز تشییع شهید مدافع حرم مهدی حسینی با حضور چند هزار نفری مردم تهران در این محل انجام شد.همچنین تجمع عظیم اردبیلی های مقیم تهران  در روز پنجم محرم و نیز تجمع دانش آموزان راهنمایی و دبیرستان تهران در روز ششم محرم که به مناسبت  بزرگداشت مقام حضرت قاسم ابن الحسن (ع)  و با عنوان "احلی من العسل" برگزار شد که باپوشش زنده تلویزیونی از شبکه های مختلف نیز همراه بود..

وی ادامه داد: درصدد هستیم که انشا الله از میدان امام حسین (ع)  به عنوان پایگاه و نقطه آغاز حرکت هیئت‌هایی که برای اربعین عازم کربلا هستند بهره برداری شود و زایران حسینی نیز با انسجام بهتر و مراسم چاووشی خوانی از این میدان به سوی کربلای معلی بدرقه شوند.

مدیر فرهنگسرای شهر ادامه داد: به غیر از اجتماعات و ویژه برنامه هایی که در روز های عاشورا و تاسوعای حسینی انجام خواهد شد.، برنامه ریزی راهپیمایی روز اربعین از میدان امام حسین (ع) به سوی حرم حضرت عبد العظیم حسنی(ع) در حال برنامه ریزی  است. در روز اربعین برنامه راهپیمایی به عهده سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است. این همایش بزرگ در پارسال نیز اتفاق افتاد که جمعیتی میلیونی حرکت خود را از میدان امام حسین (ع) به سمت حرم حضرت عبدالعظیم آغاز کردند که با حضور چند صد هزار نفری مردم همراه بود.

وی در ادامه افزود: امسال برای اولین بار در میدان امام حسین (ع) نمایشگاه  از طلوع تا ظهور را با نمایی از دارالاماره کوفه را داریمکه در داخل آن از غار حراء شروع شده که به همراه موسیقی و راوی و جلوه های ویژه مروری بر تاریخ اسلام دارد و بخش پایانی نمایشگاه نیزبه موضوع انتظار و ظهور می پردازدناگفته نماند که بخشی از نمایشگاه نیز به شهدای مدافع حرم اختصاص دارد.

 وی در پایان گفت: تمام هماهنگی‌های لازم برای حفظ امنیت میدان امام حسین (ع) انجام شده است و امنیت امروز ایران اسلامی مرهون فداکاری‌های شبانه روزی سربازان گمنام امام زمان (عج)  است و این شامل میدان امام حسین (عج) نیز می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز