خبرگزاری کار ایران

واکنش‌های موافق و مخالف به جایزه ادبی نوبل؛

هاری کانزرو: دوست داشتم نام «نگوگی واتیانگو» را بشنوم

اهدای نوبل ادبیات به باب دیلن ۷۵ ساله کاری بر خلاف رسم معمول آکادمی نوبل ادبیات محسوب می‌شود که باعث شده بسیاری از زمان اعلام این خبر به این بحث بپردازند که آیا گونه ادبی «ترانه» همان ارزش هنری «رمان» یا «شعر» را دارد یا خیر.

به گزارش ایلنا، باب دیلن برنده جایزه نوبل ادبیات شد و این خبر حتی بعضی طرفدارانش را هم غافلگیر کرد. این برای نخستین‌بار است که این جایزه به یک ترانه‌سرا و موسیقی‌دان تعلق می‌گیرد.

سارا دانیوس، دبیر دائمی کمیته سوئدی نوبل روز پنجشنبه در این باره گفت: جایزه نوبل ادبیات سال ۲۰۱۶ به باب دیلن برای ابداع زبانی نو و بیانی شاعرانه در ترانه سرایی آمریکایی اهدا می‌شود.

نام اصلی باب دیلن رابرت الن زیمرمن است. اسم هنری‌اش را از دیلن توماس، شاعر برجسته قرن بیستم گرفته است؛ کسی که هرچند جایزه نوبل ادبیات نبرد اما امروز به لطف باب دیلن نامش شنیده می‌شود و عده بیشتری به سراغ شعر‌هایش می‌روند. باب دیلن یازده جایزه گرمی، یک اسکار و یک گلدن گلوب در کارنامه حرفه‌ای خود دارد.

نام این ترانه‌سرا در تالار مشاهیر راک اندرول ثبت شده است و مدال آزادی رییس‌جمهوری آمریکا را نیز در سال ۲۰۱۲ از دست باراک اوباما دریافت کرد.

او دومین نفر بعد از جرج برنارد شاو نمایشنامه‌نویس ایرلندی است که هم جایزه اسکار و هم جایزه نوبل ادبیات را در کارنامه هنری خود دارد.

باب دیلن که بیش از پنج دهه در عرصه موسیقی فعال بوده، در تار و پود موسیقی مردمی آمریکا تنیده شده است. بازی‌اش با گذشته ازطریق تصاویر و شخصیت‌های پویا دگرگونی پیاپی زمان حال را پیش چشم مخاطب می‌گذارد.

9

پس از انتخاب دیلن افرادی مانند «باراک اوباما» و «می‌ک جگر» در پیام‌های جداگانه‌ای در توئیتر به او تبریک گفتند.

 «میک جگر» خواننده و ترانه‌سرای مشهور و باسابقه گروه انگلیسی «رولینگ استونز» ر توئیتر خود نوشت: تبریک به «باب دیلن» برای کسب جایزه نوبل. چه دستاوردی!

 «باراک اوباما» رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا نیز از طریق تویی‌تر پیام تبریک خود را این‌گونه اعلام کرد: به «باب دیلن» یکی از شاعران مورد علاقه‌ام به خاطر کسب نوبلی که شایستگی‌اش را داشت، ‌ تبریک می‌گویم.

البته این انتخاب انتقادهایی را نیز به همراه داشت.

هاری کانزرو، نویسنده می‌گوید اهدای جایزه نوبل ادبیات به باب دیلن همانند اهدای جایزه صلح نوبل به اوباما به خاطر «بوش نبودنش» است.

کانزرو جزو کسانی است که دوست داشت نام نویسنده‌ای بزرگ، اما نا‌شناس در جهان را به عنوان برنده نوبل ادبیات بشنود مثلا نگوگی واتیانگو، نویسنده کنیایی.

10

کد خبر : ۴۱۸۹۶۸