خبرگزاری کار ایران

اظهارنظر ۶ نماینده درباره یک استعفا در دولت؛

جابجایی در وزارت ارشاد به مصلحت نیست/ به ماندن جنتی امیدواریم

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی و قرار گرفتن در آستانه انتخابات ریاست جمهوری جا به جایی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مصلحت نیست، تاکید کردند: امیدواریم علی جنتی همچنان به فعالیت خود در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه دهد

سلمان خدادادی در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ با بیان اینکه هرگونه تغییر و تحول نسنجیده منجر به ایجاد چالش‌های فرهنگی در کشور خواهد شد، گفت: تغییر وزیر در شرایط فعلی کوشر که در آستانه انتخابات قرار داریم به هیچ به مصلحت دولت و جامعه نیست.

وی با اشاره به ارتباط وسیع و گسترده بدنه فرهنگی و هنرمندان با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، افزود: عملکرد علی جنتی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوران تصدی پست وزارت مثبت و قابل قبول است.

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی فرد اهل تعامل و گفتگو است، افزود: خوشبختانه در دوران مسئولیت وی شاهد چالش و تنشی بین اهالی فرهنگ و هنر و اهل و اصحاب رسانه نبوده‌ایم.

به گفته رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی وزارت فرهنگ  و ارشاد اسلامی نسبت به سایر دوره‌های گذشته در دروان مسئولیت علی جنتی با کمترین چالشی مواجه بوده است.

جابجایی پیامدهای مثبتی در پی ندارد

اردشیر نوریان، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه در فرصت محدوده باقی مانده از دوران فعالیت دولت یازدهم استیضاح و استعفای وزراء به مصلحت نیست، گفت: تغییر و جابجایی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منجر به کاهش راندمان این وزارتخانه مهم کشور خواهد شد.

وی ادامه داد: جابجایی وزراء در شرایط کنونی در صورتی قابل قبول و پذیرش است که معضل و بحرانی پیش آمده باشد، درحالیکه در شرایط کنونی چنین مساله‌ای را شاهد نیستیم.

به گفته نوریان هیچ شرایط اضطراری که منجر به جابجایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شود، وجود ندارد، بنابراین استعفای علی جنتی پیامدهای مثبتی در پی نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: وزیر باید در مسند وزارت فرهنگ و ارشساد اسلامی باقی مانده و بر مبنای اصول تدوین شده برای این وزارتخانه به فعالیت بپردازد.

امیدواریم جنتی به فعالیتش ادامه دهد

محمدعلی پورمختار، عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه استعفا حق قانونی هر وزیر، نماینده مجلس و هر مسئولی است، گفت: ساز و کار این امر نیز در قانون تعیین شده است، اما با توجه به اینکه کمتر از هشت ماه به انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم باقی مانده است، جابجایی وزیر به هیچ وجه به مصلحت نیست، چراکه هر فردی که سکاندار این وزارتخانه را به عهده بگیرد، بیشتر از سه ماه فرصت فعالیت نخواهد داشت.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط خاص حوزه فرهنگی و حساسیت جامعه در این خصوص امیدواریم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعمال مدیریت خوب و تاثیرگذار به فعالیت ادامه داده و نقطه نظرات جامعه دینی را بر طرف کرده و در راستای حل مشکلات جامعه گام بردارد.

پورمختار افزود: البته باید هرچه سریعتر کمیسوین فرهنگ یمجلس شورای اسلامی صحت و سقم خبر استعفای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را پیگیری کند.

خللی در عملکرد ارشاد دیده نمی‌شود

علیرضا محجوب، نماینده تهران نیز در ادامه این گفتگو با اشاره به اینکه بسیار بعید است که رییس جمهور استعفای علی جنتی را بپذیرد، گفت: درحال حاضر خللی در عملکرد دستگاه فرهنگ و ارشاد اسلامی احساس نمی‌شود، بنابراین به نفع این مجموعه فرهنگی و کشور است که وزیر همچنان به فعالیت خود ادامه دهد.

وی با بیان اینکه بنده از سالها پیش با علی جنتی آشنا هستم، گفت: علی جنتی فردی استوار و مقاوم است به راحتی در شرایط سخت از زیر بار مسئولیت شانه خالی نمی‌کند، بنابراین حفظ ایشان در سمت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بسیار اهمیت دارد.

نماینده تهران گفت: اگر مشکلات هم وجود دارد، باید آنها را برطرف کنیم، چراکه جابجایی به مصلحت نیست.

تغییر در وزارت ارشاد پیامد مثبتی در پی ندارد

نماینده تهران با بیان اینکه هر فردی که در مسند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گیرد باتوجه به فرصت اندک باقیمانده از فعالیت دولت یازدهم امکان فعالیت جدی نخواهد داشت، گفت: بنابراین جابجایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیامد مثبتی در پی نخواهد داشت.

پروانه سلحشوری با اشاره به اینکه جابجایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در شرایط فعلی به مصلحت نیست، گفت: تغییر در کابینه با توجه به مدت اندک باقیمانده از فعالیت دولت یازدهم ، جابجایی و تغییر در این شرایط به مصلحت نیست.

وی با اشاره به اینکه هر فرد جدیدی در مسند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار بگیرد در فرصت اندک باقیمانده هیچ کار خاصی را نمی‌تواند پیش ببرد؛ افزود: بنابراین به نظر می‌رسد تغییر علی جنتی از مسند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چندان امر پسندیده و معقولی نیست.

وی ادامه داد: البته جای تعجب است که در شرایطی که نسبت به عملکرد برخی دیگر از وزرا گلایه‌هایی وجود دارد چرا صحبتی از جابجایی این وزرا مطرح نیست اما موضوع جباجایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح شده است.

به گفته رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی جای سوال وجود دارد که چرا وزرایی که مردم از عملکردشان ناراضی هستند جابجا نمی‌شوند و هیچ سخنی مبنی بر تغییر آنها وجود ندارد.

دولت در راستای ترمیم کابینه حق جابجایی دارد

عضو هیئت رئیسه فراکسیون امید با اشاره با بیان این مطلب که جابجایی وزرا حق قانونی دولت است، گفت: دولت در راستای عملیاتی کردن برنامه‌های خود در صورتی که صلاح بداند می‌تواند اقدام به جابجایی وزرا کند.

عبدالکریم حسین‌زاده با بیان اینکه اگر پاسخگویی به مطالبات مردم نیازمند جابجایی در بدنه دولت است؛ انجام این امر ضروری‌ست، گفت: بنابراین نمی‌توان به دلیل آنکه کشور در شرایط حساسی قرار دارد یا اینکه فرصت محدودی تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری یازدهم داریم، هیچگونه تغییری در بدنه دولت ندارد.

وی با اشاره به اینکه جابجایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هیچ پیامد منفی در پی نخواهد داشت، افزود: هر زمان که دولت احساس کند اهداف و برنامه‌هایش به درستی اجرا نمی‌شود، می‌تواند اقدام به جابجایی وزرا کند.

وی جابجایی وزرا را امری معقول و منطقی برشمرد و گفت: کرسی و صندلی وزارت و نمایندگی مجلس مادام العمر و دائمی نیست بنابراین ترمیم کابینه حق قانونی دولت است.

کد خبر : ۴۱۹۶۸۲