خبرگزاری کار ایران

اهالی موسیقی درباره انتخاب حمیدرضا نوربخش چه نظری دارند

هیات مدیره جدید خانه موسیقی ایران پس از گذشت سه ماه از برگزاری انتخابات و معرفی هیات مدیره اغلب کانون‌ها، درباره انتخاب مدیرعامل جدید به تصمیم نهایی رسید و حمید‌رضا نوربخش به عنوان مدیرعامل جدید انتخاب شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، خانه موسیقی مهم‌ترین تشکل صنفی، غیردولتی و غیرسیاسی هنرمندان دست‌اندرکار موسیقی در رشته‌های مختلف است. این نهاد که با انگیزه حفظ، گسترش، اعتلا، اشاعه و معرفی موسیقی و موسیقی‌دانان ایرانی تاسیس شده؛ اهدافی ازجمله ارتقای سطح کیفی و رشد ارزش‌های معنوی موسیقی ایرانی مبتنی بر فرهنگ ملی دارد.

اگرچه خانه موسیقی در هفده سالی که از تاسیسش می‌گذرد تلاش‌هایی برای بهبود وضعیت اهالی موسیقی داشته اما این نهاد صنفی در سال گذشته با چالش‌های فراوانی روبرو بود و منتقدان آن نقدهای زیادی بر عملکرد مدیرعامل خانه موسیقی (حمیدرضا نوربخش) و اعضای هیات مدیره آن داشتند. برخی از منتقدان با حضور شخص نوربخش به عنوان مدیرعامل برخی بر نحوه عملکرد او و تعداد دیگری از منتقدان به برنامه‌های هیات مدیره نقد داشتند و نوربخش را تنها مجری این برنامه‌ها می‌دانستند اما آنچه در مطالبات همه منتقدان مطرح می‌شد این بود که خانه موسیقی براساس اهدافی که داشته عمل نمی‌کند و تنها به منافع شخصی خود توجه دارد.

سرانجام یکشنبه ۱۳ تیر ماه سالجاری سرانجام بعد از کش و قوس‌های فراوان با حضور ۵۰ نفر از اعضای مجمع عمومی این مجمع صنفی انتخابات هیات مدیره برگزار شد و به ترتیب؛ حمیدرضا نوربخش، داود گنجه‌ای، مسعود شعاری، تقی ضرابی، هنگامه اخوان، سید محمد میرزمانی، بهداد بابایی، فرمان مرادی (عضو علی‌البدل اول)، رضا موسوی‌زاده (عضو علی البدل دو)، آذر هاشمی (بازرس اصلی) و پوژنگ پروازی (بازرس علی‌البدل) به عنوان اعضای اصلی، علی‌البدل و بازرس خانه موسیقی معرفی شدند.

اما خانه موسیقی همچنان بدون مدیرعامل به کار خود ادامه می‌داد. گرچه قرار بود داوود گنجه‌ای به عنوان مدیرعامل معرفی شود که او نپذیرفت و طی جلسات متعدد قرار شد تا هیات مدیره، مدیرعامل جدید خانه موسیقی را معرفی کند که این امر اتفاق تا در جلسه دوشنبه 25 مهر ماه هیات مدیره خانه موسیقی بعد از ماه‌ها و به گفته هیات مدیره از میان کاندیداهایی که برای این پست در نظرگرفته شده بود و اسامی‌ آن‌ها رسانه‌ای نیز نشد؛ حمیدرضا نوربخش با اکثریت آراء برای بار دیگر مدیرعامل خانه موسیقی شد.

درباره حضور حمیدرضا نوربخش به عنوان مدیرعامل جدید خانه موسیقی با تقی ضرابی (عضو هیات مدیره خانه موسیقی) و کامبیز روشن‌روان یکی از منتقدان خانه موسیقی گفت‌وگو کردیم.

با دیالوگ مشکلات برطرف می‌شود

تقی ضرابی (عضو هیات‌مدیره خانه موسیقی) درباره انتخاب مجدد حمیدرضا نوربخش به عنوان مدیرعامل این خانه باتوجه به انتقاداتی که درباره عملکرد نوربخش است، گفت: نقد را هر کسی می‌تواند داشته باشد اما در مقابل آن نقد باید یک راهکاری را ارائه دهد و دلایل مشخصی برای نقدی که دارد داشته باشد.

او ادامه داد: اگر کسی ایرادی بگیرد و راهکاری برای نقدش ارائه ندهد و البته نقدی هم که دارد به جایی نرسد به نظر می‌رسد بیشتر غرض‌ورزی‌ و کینه‌ورزی و به نوعی خودزنی است چراکه باتوجه به جمعیت بسیار کم اهالی موسیقی نسبت به جمعیت کل‌ کشور نمی‌توانیم باهم به تفاهم برسیم؛ دیالوگ داشته باشیم؛ ایرادات را برطرف کنیم و فقط از دور به هم ایراد می‌گیریم.

عضو هیات مدیره خانه موسیقی با بیان اینکه برخی مسائل را می‌توان با صحبت اصلاح کرد، گفت: برخی از مسائل موسیقی را می‌توان با برقرار دیالوگ درباره آن برطرف کرد اما برخی مسائل از مشکلات ریشه‌ای موسیقی است که نمی‌توان برای آن کاری انجام داد. حل این مشکلات برعهده افرادی است که با ریشه‌ها سرو کار دارند.

ضرابی معتقد است اگرچه ایراداتی به حمیدرضا نوربخش وارد است اما متاسفانه مورد بی‌رحمی قرار گرفته و صحبت‌هایی که در این مدت اخیر نسبت به ایشان بیان شده؛ هیچ‌کدام ثابت نشد و مشخص شد که همه این حرف‌ها تهمت و غرض‌ورزی است.

اهالی موسیقی تنگ‌نظر شده‌اند

او با بیان اینکه نمی‌داند چرا اهالی موسیقی تنگ‌نظر شده‌اند، ادامه داد: نظر برخی از این منتقدان این است که چرا نوربخش این رفتارها را داشته؛ ممکن است فرد دیگری نیز همین کارها را انجام می‌داد اما همین منتقدان به او ایراد نگیرند چون ایراد آن‌‌ها به عملی که انجام شده بود نبود بلکه به شخص نوربخش بود.

عضو هیات مدیره خانه موسیقی تصریح کرد: در شرایط فعلی با توجه به برنامه‌هایی که افراد پیشنهادی دیگر ارائه کرده بودند نظر هیات مدیره این بود که برنامه آقای نوربخش جامع‌تر و کامل‌تر است بنابراین با اکثریت آراء انتخاب شدند.

انتخاب هیات‌مدیره برای همه اهالی موسیقی قابل قبول است

کامبیز روشن‌روان که در سال گذشته نسبت به عملکرد خانه موسیقی نقد داشت درباره انتخاب مجدد حمیدرضا نوربخش گفت: تا جایی که اطلاع داشتم عده‌ای به عنوان کاندید به خانه موسیقی معرفی شده بودند؛ روزمه‌ها بررسی شدند اما هیچ‌کدام مور تایید هیات مدیره نبوده و با توجه به سوابق و تجربیات آقای نوربخش در خانه موسیقی و ازطرفی عملکردشان هم مورد تایید هیات مدیره بوده و برهمین اساس نیز انتخاب شد.

او با بیان اینکه تصمیمات هیات مدیره خانه موسیقی برای ما قابل قبول است، گفت: انتخاب آقای نوربخش نیز مورد تایید ما هم است چراکه همه عضو خانه موسیقی و تابع نظرات هیات مدیره هستیم و هر آنچه که آن‌ها را تعیین می‌کنند ما نیز می‌پذیریم.

این آهنگساز خاطرنشان کرد: باید دید در آینده چه پیش خواهد آمد. ما امیدواریم همه چیز رو به بهبود باشد و مشکلات مسائلی که پیش آمده بود و نگرانی‌های اعضا بتدریج برطرف شود و همه در یک محیط آرام و دوستانه وصمیمی دور هم جمع شویم و تبادل نظر کنیم.

روشن‌روان با بیان اینکه تغییراتی در هیات مدیره ایجاد شده، تصریح کرد: هیات مدیره خانه موسیقی دچار تغییراتی شده و مدیرعامل نیز تابع نظرات هیات مدیره است. حالا باید دید هیات مدیره جدید چگونه برنامه‌ریزی می‌کند و چه توقعی از مدیرعامل دارد و تا کارها به روال عادی خود برنگردد و پیگیری‌های لازم انجام نشود برنامه‌ای که هیات مدیره به مدیرعامل می‌دهد جامع عمل پوشیده نشود نمی‌توانیم بگوییم به روال سابق جلو می‌رود یا خانه موسیقی رویکرد جدیدی را در پیش گرفته.

مطالبات ما همچنان باقی است

او ادامه داد: بخشی از توقعات و درخواست‌ها خصوصا در بخش تعاونی مسکن همچنان باقی مانده است در حال حاضر هم منتظریم تا ببینیم کارها به چه شکلی پیش می‌رود و باتوجه به نظر هیات مدیره و آنچه که از مدیرعامل می‌خواهند باید ببینیم برنامه هیات مدیره چیست و نسبت به آنچه که منتقدین در سال گذشته مطالبه داشتند؛ چه رویکردی خواهند داشت.

او درباره مخالفت‌ها و نقدهای وارد بر خانه موسیقی و آقای نوربخش گفت: این انتقادات جنبه‌های مختلف داشت برخی از عملکرد آقای نوربخش ناراضی بودند و برخی نیز هیات مدیره را مقصر می‌دانستند اما به اعتقاد من معمولا مدیرعامل زیر نظر هیات مدیره کار می‌کند و اینگونه نیست مستقل کار کند چراکه اگر جدا از هیات مدیره کار کند صلاحیتش زیر سوال می‌رود الان هم باید بدانیم که در گذشته این نظرات مربوط به هیات مدیره بوده و منتقدین آن‌ها را نقد می‌کردند یا اینکه مدیرعامل شخصا و بدون نظر هیات مدیره دست به اقداماتی زده که نباید انجام می‌داده؛ بنابراین مسئولیت اصلی برعهده هیات مدیره است.

کد خبر : ۴۲۰۴۹۷