خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

نمایندگان مجلس: پای یک استعفای مصلحتی در میان است/ جنتی یک وزیر بی‌حاشیه

استعفای علی جنتی و پذیرش آن ازسوی روحانی و بلافاصله معرفی صالحی‌امیری به عنوان جایگزین او؛ نمایندگان مجلس را نیز شگفت‌زده کرد. آنان در این گزارش با اعلام رضایت نسبی از عملکرد جنتی؛ اعلام کرده‌اند که ضرورت تغییر وی را درک نمی‌کنند.

جابجایی وزیر ارشاد معضل فرهنگی کشور را حل نمی‌کند

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اینکه جابجایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای حل معضلات فرهنگی اجتماعی صورت نگرفته است،‌ گفت: با توجه به فرصت باقیمانده از دولت یازدهم به نظر می‌رسد جابجایی علی جنتی از مسند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حل مشکلات فرهنگی موثر نباشد.

حجت الاسلام صادق طباطبایی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به اینکه ما مشکلات فرهنگی زیادی داریم اما به نظر می‌رسد استعفای علی جنتی در راستای اهداف سیاسی بوده است نه معضلات اجتماعی، جابجایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را نوعی تاکتیک انتخاباتی دانست و گفت: با توجه به فرصت باقیمانده از دولت یازدهم به نظر می‌رسد ظرف چند ماه باقیمانده نمی‌توان معضل فرهنگی را حل و برطرف کرد.

اولویت اصلی کشور اقتصاد است نه فرهنگ

رئیس فراکسیون اصناف مجلس با اشاره به اینکه دولت تدبیر و امید باید تمرکز اصلی را به مباحث اقتصادی، اشتغال آفرینی و تولید قرار دهد، گفت: به نظر می‌رسد به جای بخش فرهنگ باید تغییر و تحولاتی در عرصه اقتصادی صورت می‌گرفت.

شهباز حسن‌پور  با اشاره به اینکه امروز مطالبه اصلی مردم مساله اقتصاد و معیشت است، افزود: دولت باید بیشتر فعالیت‌ها و تمرکز خود را روی مباحث اشتغال و کارآفرینی قرار دهد.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه دولت یازدهم باید اولویت اصلی به مباحث اصلی و اساسی کشور قرار دهد، گفت: مردم انتظار داشتند با توجه به مباحث اقتصادی دولت در بخش‌های اقتصادی تغییر و تحول ایجاد می‌کرد نه در بخش فرهنگی.

رئیس فراکسیون اصناف مجلس با اشاره به اینکه وزرای پیشنهادی دولت باید از قدرت و توانمندی لازم در برقراری تعامل با دستگاه‌های مختلف داشته باشند، گفت: در این شرایط مجلس باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن برنامه‌های وزرای پیشنهادی را مورد بحث و بررسی قرار گرفته و تکلیف وزارتخانه‌ها را مشخص کند.

پذیرش استعفای جنتی تغییری در سیاست‌های ارشاد ایجاد نمی‌کند

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اینکه عملکرد جنتی در مجموع مثبت بوده است، گفت: البته باید حساسیت‌های زمانی و مکانی بیشتر مورد توجه قرار می‌گرفت.

اصغر مسعودی با اشاره به اینکه با توجه به فرصت محدود باقیمانده از دولت یازدهم، گفت: تغییر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در استمرار و تداوم سیاست‌های فرهنگی ایجاد نخواهد کرد چراکه سیاست‌های این وزارتخانه سیاست‌های مصوب شده‌ای است.

عضو ناظر فرهنگ عمومی کشور با بیان این مطلب که بهتر بود که رئیس جمهور تغییرات در  کابینه را درخصوص دغدغه‌های امروز کشور در حوزه اقتصاد انجام می‌داد، گفت: امروز مشکلات اصلی کشور معیشت، ایجاد اشتغال و تولید است.

وی با اشاره به اینکه عملکرد جنتی در برخی از حوزه‌ها مناسب و خوب بوده است، افزود: البته به نظر می‌رسد بهتر بود در برخی موارد حساسیت‌های منطقه‌ای را بیشتر رعایت می‌کرد.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه البته در خصوص عدم برگزاری کنسرت در مشهد به نظر می‌رسد که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی موارد حساسیت برانگیز را رعایت کرده است، افزود: در بدنه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برخی از مسئولان استان این حساسیت را مورد توجه قرار ندادند و موجب شدند برخی حواشی در اطراف جنتی ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد حواشی‌ ایجاد شده به وزیر منتقل شده باشد، گفت: عملکرد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مثبت بوده و حساسیت‌های زمانی و مکانی را رعایت کرده اما به نظر می‌رسد باید بیشتر به این موارد توجه می‌شد.

باید دلایل استعفای وزیر ارشاد مشخص شود

حجت الاسلام احمد مازنی با بیان اینکه هنوز اطلاعات دقیقی از استعفای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود ندارد، گفت: باید زوایای دقیق این استعفا چنانچه مصلحت‌سنجی از سوی رئیس جمهور صورت گرفته است، مشخص شود.

نماینده تهران و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه علی جنتی در مسند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عملکرد موفقی داشته است، بیان داشت: البته فشارهای وارد شده به ایشان نیز تاکنون به اندازه‌ای نبود که منجر به کناره‌گیری وی شود.

نماینده اصلاح طلب مردم تهران با اشاره به اینکه باید مشخص شود که استعفای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با مصلحت‌اندیشی رئیس جمهور همراه بوده است؛ افزود: باید زاوایای این استعفا و اینکه خود ایشان به این جمع‌بندی رسیده‌اند که استفعا دهند باید مشخص شود.

وی با اشاره به اینکه باتوجه به مباحث مختلف در حوزه آموزش و پرورش و طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش، موضوع استعفای ایشان چندان دور از ذهن نبود، گفت: در حوزه ورزش نیز دغدغه‌هایی وجود داشت که منجر به استعفای گودرزی این سمت شود اما در وزارت فرهنگ و ارشاد شاهد تعامل و همکاری علی جنتی در بخش‌های مختلف ازجمله اهالی فرهنگ و هنر بودیم بنابراین باید زوایای این استعفا و علت آن کاملا مشخص شود.

جنتی جزو وزرای بی‌حاشیه دولت یازدهم است

رئیس کمیته رفاه و تامین اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عملکرد جنتی با رضایتمندی نسبی مجلس بر حوزه فرهنگ و هنر همراه بود، جابجایی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را نوعی فرصت سوزی برای این حوزه مهم دانست..

رسول خزری با بیان این مطلب که استعفای جنتی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کار درستی نیست، گفت: این در حالی است که عملکرد وزیر فرهنگ و ارشاد با رضایت‌مندی نسبی مجلس و اهالی حوزه فرهنگ و هنر مواجه است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هنرمندان و روزنامه‌نگاران و اصحاب رسانه تا حدودی با عمکلرد علی جنتی راضی بودند؛ افزود: به نظر می‌رسد باید به جای عرصه فرهنگ در حوزه اقتصاد و اشتغال شاهد تغییر و تحول بودیم.

این نماینده مجلس استعفای وزیر فرهنگ و ارشاد را همراه با تدبیر ندانست و افزود: این در حالی است که وزیر فرهنگ و ارشاد جزو ورزای بی‌حاشیه کابینه دولت یازدهم است.

وی با اشاره به حمایت جریانات مختلف سیاسی ازجمله اصلاح‌طلب‌ها و اصولگرایان از آقای جنتی افزود: استعفا و جابجایی در وزارت ارشاد نوعی فرصت‌سوزی در این عرصه محسوب می‌شود. به عبارتی عملا حوزه فرهنگ و ارشاد با معرفی سرپرست و وزیر جدید با توجه به فرصت باقیمانده به انتخابات رها خواهد ماند.

کد خبر : ۴۲۱۷۴۷