خبرگزاری کار ایران

«سینماحقیقت» با گل‌محمد بلوچی به بلوچستان سفر می‌کند

مازیار مشتاق‌گوهری با تازه‌ترین اثر مستندش «زیمل بلوچستان» متقاضی شرکت در دهمین دوره جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» شده است.

به گزارش ایلنا، فیلم مستند «زیمل بلوچستان» با محوریت داستان زندگی پیشکسوت موسیقی نواحی منطقه بلوچستان به نویسندگی، پژوهش کارگردانی و تهیه کنندگی مازیار مشتاق گوهری متقاضی شرکت در دهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت شده است.

این فیلم مستند ۹۰ دقیقه‌ای که محصول شبکه الجزیره مستند است، داستان زندگی و کار نوازنده و خواننده موسیقی بلوچ به نام گل‌محمد بلوچی را روایت می‌کند که برای گذران زندگی مشغول مسافرکشی مابین شهری در بلوچستان است. او برای تشکیل یک گروه موسیقی بلوچی و در جستجوی اعضای تیم، به بلوچستان سفر می‌کند؛ در این سفر‌ها به دیدار اساتید مختلف به ویژه استاد خودش که در بستر بیماری است می‌رود و آن‌ها را دعوت به همکاری می‌کند، اما در این راه درگیر اتفاقات زیادی می‌شود.

 در این سفر‌ها وضعیت اساتید موسیقی بلوچ و انواع موسیقی بلوچستان به تصویر کشیده شده و گل‌محمد بلوچی هم با پشت‌سر گذاشتن چالش‌های فراوان موفق می‌شود در یک جشنواره موسیقی به همراه گروه جدیدش شرکت کند، اما در ‌‌نهایت برای گذران زندگی مجبور به انجام کار به عنوان راننده تاکسی است.

محمدرضا تیموری تصویربردار، حسن شبانکاره صدابردار و صداگذار، بابک بهرام‌بیگی تدوینگر، گل‌محمد بلوچی گوینده و آهنگساز، غلامعلی سرگزی مدیر تولید و بابک مشتاق‌گوهری عکاس نیز از دیگر عوامل تولید این اثر مستند هستند. «زیمل بلوچستان» برای اولین نمایش عمومی، تحویل دبیرخانه دهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» شده است.

مازیار مشتاق‌گوهری متولد سال ۱۳۵۷ در جیرفت و ساکن شهر زاهدان است. از آثار مستند وی می‌توان به مچ، گاندو، پرواز در آب، مرجان‌ها، میرزا، بدوار، سچانوک، ماجراجویان، آیین همدلی، دست‌بافت‌های سیستان و بلوچستان اشاره کرد.

دهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» توسط مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی روزهای ۱۴ تا ۲۱ آذرماه ۱۳۹۵ با شعار «حقیقت بهترین راهنماست» برگرفته از فرمایشات حضرت علی (ع) در شهر تهران برگزار می‌شود.

کد خبر : ۴۲۲۷۲۶