خبرگزاری کار ایران

فرهادی: فیلم نساختن تقوایی باعث حسرت است

اصغر فرهادی کارگردان سینمای ایران معتقد است؛ ناصر تقوایی فیلمسازی است که می‌تواند تاریخ معاصر ایران را به تصویر بکشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ مراسم تجلیل از ناصر تقوایی شامگاه شنبه هشتم آبان در حالی در موزه سینما برگزار شد که اصغر فرهادی به دلیل مسافرت به اسپانیا پیام تصویری فرستاد.

اصغر فرهادی از اکران سه فیلم «تعزیه»، «تمرین آخر» و «کشتی یونانی» به کارگردانی ناصر تقوایی ابراز خوشحالی کرد و گفت: خوشحالم که از طریق پیام تصویری می‌توانم به آقای تقوایی سلام کنم و به بهانه برگزاری مراسم تجلیل از این فیلمساز، اکران آثاری از تقوایی را به مردم و سینمای ایران تبریک بگویم.

وی ادامه داد: صحبت کردن درباره آقای تقوایی هم خیلی ساده و هم خیلی سخت است. ساده از این جهت که کافی است فقط نام فیلم و مجموعه‌هایی که توسط شما ساخته شده است را ببرم تا بدانیم که شما در چه جایگاهی در سینما و فرهنگ کشور من ایستاده‌اید و سخت برای اینکه شخصیت ویژه‌ای دارید و شبیه هیچ کس نیستید.

فرهادی درباره ویژگی‌های ناصر تقوایی گفت: این فیلمساز علاوه بر مهارت در هنر فیلمسازی، در رشته‌های دیگری نیز صاحب دانش است. ناصر تقوایی از معدود فیلمسازانی است که به‌‌ همان اندازه که درباره سینما و نمایش صاحب دیدگاه است درباره تاریخ به ویژه تاریخ معاصر صاحب دانش است.

کارگردان فیلم سینمایی «فروشنده» متذکر شد: در این فرصت از یک حسرت درونی صحبت می‌کنم. در تمام سالهای گذشته فیلمی درباره تاریخ معاصر کمتر دیده‌ایم. همیشه فکر می‌کردم اگر قرار بود نسل‌های بعدی تاریخ معاصر ما را از طریق سینما و فیلم بشناسند، فیلمسازی چون ناصر تقوایی، توانایی و قدرتی منحصر به فرد دارد که به دور از اغراق، دروغ و در کمال صداقت و با نگاهی دقیق آن را تصویر کند.

فرهادی تاکید کرد: این حسرت با من است که‌ای کاش فرصتی در تمام چند سال گذشته فراهم می‌شد تا ناصر تقوایی بتواند از تاریخ معاصر بگوید. به عبارت بهتر‌ای کاش مزاحمتی نمی‌شد و می‌توانستیم بخشی از تاریخ معاصر ایران را با زبان سینما به روایت ناصر تقوایی ببینم.

کارگردان اسکار گرفته سینمای ایران با اشاره به این مطلب که اثر تاریخی چون «دائی جان ناپلئون» همچنان دیدنی است، گفت: سال‌ها از ساخته شده مجموعه تلویزیونی «دائی جان ناپلئون» می‌گذرد و همچنان این سریال جذاب، دیدنی و قابل بحث و استناد است. به اعتقاد من سریال «دائی جان ناپلئون» توانست نگاه جدیدی را به ادبیات سیاسی عرضه کند.

وی ادامه داد: حرف‌های من و دوستانم در این مراسم دلگرم کننده است، اما مهم‌تر این است که فیلم‌های تقوایی دوباره اکران شود تا نسل‌های بعدی که این فیلم‌ها را ندیده بتوانند این آثار را بر پرده نقره‌ای با کیفیت بهتر ببینند. نسل من به واسطه دیدن فیلم‌های بزرگانی چون تقوایی به سینما علاقمند شدند و شاید اگر آن‌ها نبودند ما الان حرفه دیگری داشتیم.

وی ادامه داد: آقای تقوایی عزیز بابت بردباری‌ها و شکیبایی‌هایی که در همه این سال‌ها داشته‌اید سپاسگزارم و برای شما آرزوی سلامتی و تندرستی دارم و امیدارم به زودی بتوانید فیلمی را که دوست دارید بسازید. به خدا می‌سپارمتان و به امید دیدار به زودی.

کد خبر : ۴۲۳۷۵۴