خبرگزاری کار ایران

خیمه شب‌بازی «مبارک» برای مدیران نمایشی غرب آسیا

مدیران هنرهای نمایشی غرب آسیا با حضور در کاخ گلستان و بازدید از این مجموعه تاریخی با ظرفیت‌های تئاتر سنتی ایرانی ازجمله خیمه شب بازی ، تعزیه و نقالی آشنا شدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مدیران هنرهای نمایشی کشورهای الجزایر، لبنان، افغانستان، تونس، سوریه، جمهوری آذربایجان، عمان و قطر در حاشیه برگزاری نخستین نشست مدیران هنرهای نمایشی غرب آسیا در تهران همراه با مدیرکل هنرهای نمایشی و هنرمندان تئاتر ایران از کاخ گلستان بازدید کردند.

مهدی شفیعی در حاشیه این بازدید گفت: هدف از برگزاری این نشست و بازدیدهای پیرامون آن معرفی ظرفیت‌های تئاتری ایران و همچنین فستیوال‌های بین المللی کشورمان به غرب آسیا با هدف پررنگ‌ کردن حضور گروه‌های نمایشی و هنرمندان منطقه است.

وی در معرفی ساختار تئاتر ایران و فستیوال‌های آن به کشورهای آسیایی از دیگر اهداف این نشست خواند و گفت:  امروز برنامه ابتدایی این سمینار سه روزه شامل معرفی مجموعه تئاتر شهر به مدیران شرکت کننده در همایش بود اما پیش از آن با حضور در مجموعه تاریخی کاخ گلستان مدیران نمایشی غرب آسیا با انواع نمایش‌های آیینی و سنتی ایران آشنا شدند.

شفیعی ادامه داد: برگزاری آیین نقالی توسط داود فتحعلی بیگی از هنرمندان برجسته و پیش کسوت نمایشی ایران ، خیمه شب بازی و نمایش مبارک و همچنین شکل‌هایی از اجرای تعزیه ، نمایش‌های آیینی و سنتی هستند که امروز در حاشیه بازدید این مدیران از کاخ گلستان اجرا شدند.

مدیرکل هنرهای نمایشی یادآور شد: مدیران هنرهای نمایشی غرب آسیا بعد از بازدید از کاخ گلستان به مجموعه تئاتر شهر رفته و با فعالیت‌های آن آشنا خواهند شد و سپس به تماشای نمایش «آخرین انار دنیا» ساخته ابراهیم پشت کوهی خواهند نشست.

شفیعی همچنین به نیابت داود فتحعلی بیگی از مدیران هنرهای نمایشی کشورهای غرب آسیا دعوت کرد تا در فستیوال نمایش‌های آیینی و سنتی همراه با هنرمندان کشورشان حضور پیدا کنند.

کد خبر : ۴۲۴۱۲۵