خبرگزاری کار ایران

امضای تفاهم‌نامه تئاتر بین ایران و کشورهای غرب آسیا

تفاهم‌نامه مشترکی برای تىاتر بین یازده کشور منطقه غرب آسیا در تهران امضا شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، با پایان نشست سه روزه مدیران تئاتر. کشورهای غرب آسیا در تهران، تفاهم نامه مشترکی با حضور یازده کشور امضا شد.

مهدی شفیعی، مدیرکل هنرهای نمایشی در مراسم امضای این تفاهم‌نامه گفت: خوشحالم که در کمترین زمان ممکن توانستیم راجع به اتفاقاتی بزرگ به نتیجه و توافق برسیم.

شفیعی ادامه داد: این نشان می‌دهد که فکر و قلب‌های ما بهم نزدیک است و چنین اتفاقی در دنیای معاصر، بسیار ارزشمند و کاربردی است.

این تفاهم‌نامه بین ١٣ کشور به میزبانی ایران برقرار شده است که کشورهای سوریه، لبنان، عراق، تونس، الجزایر، پاکستان، افغانستان، قطر، جمهوری آذربایجان، عمان حضور داشته و گرجستان و سوریه غائب بودند.

متن کامل تفاهم‌نامه‌ی نشست  "مدیران هنرهای نمایشی کشورهایِ غرب آسیـــا و شمال افریقا"

9 تا 11 آبان ماه 1395 – تهران / 30 Oct - 1 Nov 2016 – Tehran

نشست نمایندگانِ و مدیران تئاترِ کشورهای غرب اسیا و شمال افریقابا میزبانی وزارت فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی ایران از 9 تا 11 آبان ماه 1395 در تهران برگزار شد. این نشست در راستای گسترش روابط و یافتن نقاط مشترک فرهنگی در جریان گفت و گوی بینافرهنگی و در بستر هنرهای نمایشی انجام پذیرفت.

تیاتر به مثابه زبان مشترک و میدانی مناسب برای تبادلات فرهنگی، امکانی است که می‌تواند نقش مهمی در همگرایی و تبادل ارزش‌های نیکوی انسانی ایفا کند. کشورهای حاضر در این نشست به موجب این تفاهم برای تحقق این اهداف و همچنین ایجاد هم‌افزایی و توان‌افزایی هنرمندان تیاتر از راه تبادل دانش و تجربیات و فراهم‌سازی فرصت‌های اقتصادی برای گروه‌های تیاتر و مؤسسه‌های هنری، کوشش‌های مناسب و موثری را انجام خواهند داد.

-    کشورهای حاضر می‌کوشند تا شرایط شکل گیری و راه‌اندازی یک مرکز هنری را برای فعالیت‌های تیاتری جمعی در قالب یک نهاد، موسسه و محفل هنری بین‌المللی و فرهنگی فراهم سازند.

-    کشورهای حاضر می‌کوشند تا امکان تبادل اثار نمایشی در قالب اجراهای عمومی و یا حضور در جشنواره‌های تیاتری را در کشور متبوع خود فراهم اورده و حمایت‌های لازم را انجام دهند.

کشورهای حاضر می‌کوشند تا "دوسالانه‌ی  بازاریابی (biennial Marketing)  بین‌المللی هنرهای نمایشی کشورهایِ غرب آسیا و شمال افریقا را در قالب ارایه غرفه یا نمونه آثار (showcase)برگزار نمایند.

-    کشورهای حاضر می‌کوشند تا در زمینه همکاری‌های آموزشی و پرورشی هنری، برنامه بلندمدت و کوتاه مدت هنرهای نمایشی ازجمله برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی را مورد توجه قرار داده و برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهد و امکان تبادل تجربه‌های استادان و هنرمندان، پرورش و ارتقای توان عاملان تیاتر مورد توجه قرار گیرد.

-    کشورهای حاضر می‌کوشند تا شرایط تبادل اطلاعات و دانش نظری و تولیدات مکتوب نمایشی را در قالب برگزاری سمینارهای علمی – هنری، ترجمه نمایشنامه‌ها، ترجمه کتاب‌های علمی و مقالات علمی و نشر این آثار به زبان‌های موجود در میان کشورهای حاضر فراهم نمایند.

آذربایجان – علی قسمت لالایف (رئیس تئاتر موزیکال جمهوری آذربایجان)

الجزایر –  د .احسن تلیلانی (پژوهشگر هنری تئاتر و نماینده وزیر فرهنگ الجزایر)

افغانستان – سید منصور رحمانی (رئیس تئاتر ملی وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان)

عراق – احمد‌ حسن‌ موسی ساعدی (مشاور هنری بخش سینما و تئاتر وزارت فرهنگ و گردشگری عراق)

ایران – مهدی شفیعی (دبیر و رئیس نشست و مدیرکل هنرهای نمایشی ایران)

لبنان – علی فرحات (مؤسس و مدیر دو جشنواره دانشگاهی و مدرسه ای در وزارت فرهنگ لبنان)

عمان – خالدبن عمربن احمدالشنفری (رئیسگروه صلاله)

پاکستان – محمد ایوب جمالی (معاون مدیر کل هنرهای نمایشی و عضو شورای ملی هنرهای دولت پاکستان)

قطر –  سعد بورشید (رئیس اداره تئاتر وزارت فرهنگ و ورزش قطر)

سوریه – زهیر رمضان (رئیس اتحادیه هنرمندان سوریه و نماینده مجلس ملی سوریه )

تونس –  سامی نصری (نماینده وزارت فرهنگ تونس و نماینده فرهنگی ناحیه ای در شهر الکاف).

کد خبر : ۴۲۴۷۵۹