خبرگزاری کار ایران

افخمی: برای ساخت فیلم خوب قبل از فیلمنامه باید به رمان توجه کرد

نشست همفکری شرکت ملی پالایش و پخش نفت ایران و سینماگران ظهر امروز در مجتمع نفتی غرب کارون برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بهروز افخمی در این نشست با اشاره به اهمیت داستان و رمان در فیلم گفت: بهتر است شرکت نفت و وزارت نفت برای ساخت یک فیلم خوب گروهی را تشکیل بدهد و به نویسندگان سفارش نگارش رمان‌هایی با موضوع نفت را بدهد زیرا رمان به شکل گسترده منتشر می‌شود و بعد می‌توان آن را دست‌مایه‌ای برای نگارش فیلمنامه و ساخت فیلم قرار داد.

مسعود فراستی منتقد سینما نیز طی سخنانی گفت: اینکه شرکت نفت از سینماگران حمایت می‌کند کار خوبی است اما برای ساخت یک کار سینمایی موفق نیاز به سازماندهی درست است و لازم است وزارت نفت بیش از هر کاری یک گروه فیلمنامه تشکیل بدهد و هم در حوزه مستند و هم در حوزه سینما فیلمنامه‌های قوی را سفارش بدهد.

وی ادامه داد: اینکه مدیران وزارت نفت حمایت خود را از فیلم‌هایی با موضوع نفت اعلام می‌کنند؛ نشان‌دهنده حسن نیت است اما کافی نیست. بلکه باید در اولین قدم یک گروه فیلمنامه‌نویس قوی تشکیل شود.

ادیبی مستندساز طی سخنانی گفت: باید به مستندسازان توجه بسیاری کرد زیرا این فیلم مستند است که باید و می‌تواند رابطه صنعتی با صنعتی دیگر را نشان بدهد و امروز نیز سینما تبدیل به یک صنعت شده و فیلم مستند به خوبی می‌تواند رابطه این دو را به نمایش بگذارد.

وی با انتقاد از رفتار برخی شرکت‌ها با فیلم‌های مستند و فیلم‌های صنعتی گفت: متاسفانه فیلم‌های مستند صنعتی در کشور تبدیل به تعدادی آثار تبلیغاتی شده‌اند که هدفشان فقط انجام تبلیغات آن شرکت است.

تحویلیان رئیس انجمن صنفی شرکت‌ها و موسسات فیلمسازی ایران نیز گفت: باید به جای آنکه شرکت‌ها و نهادها سفارش‌دهنده صرف باشند باید یک ارتباط دو طرفه بین سینماگران و شرکت‌ها به وجود آید زیرا قطعاً فیلمسازان از هر حمایتی استقبال می‌کنند.

وی ادامه داد: شرکت نفت می‌تواند با حمایت از سینماگران و فیلم‌های ایرانی باعث شود تا آثار خوبی درباره صنعت نفت در کشور ساخته شود.

مهناز مظاهری مستندساز طی سخنانی گفت: باید ارتباط فیلمسازان و مدیران وزارتخانه‌های مختلف ملموس‌تر شود. بازدیدی که امروز ما انجام دادیم بسیار خوب بود و قطعاً چنین بازدیدهایی می‌تواند نوع نگاه را تغییر دهد و اگر ادامه پیدا بکند باعث می‌شود که فیلمسازان به نفت توجه کنند.

وی ادامه داد: حمایت از سینما و فیلمسازان بسیار خوب است اما باید مراقب بود این حمایت‌ها به شکلی نشود که برای عده‌ای تبدیل به رانت شود و فقط گروهی از این حمایت‌ها استفاده کنند.

دلیلی مدیر اطلاع‌رسانی شرکت ملی نفت نیز گفت: ما به نقش و تاثیرگذاری هنر سینما آگاه هستیم و در طی سه دهه گذشته تلاش کردیم با تعامل و رابطه خوبی با هنرمندان و به خصوص سینماگران داشته باشیم. به طور مثال بیست سال پیش گروهی از سینماگران در زمان افتتاح پالایشگاه بندرعباس از این پالایشگاه بازدید کردند و ثمره آن بازدید ساخت فیلم جنگ نفتکش ها بود.

وی ادامه داد: ما از تمامی فیلم‌هایی که از سوژه نفت ساخته می‌شود و یا داستان آن مربوط به صنعت نفت می شود حمایت می کنیم.

قبل از این نشست سینماگران از پروژه‌های نفت و گاز تازه تاسیس غرب کارون بازدید کردند.

کد خبر : ۴۲۵۱۶۴