خبرگزاری کار ایران

عسگرپور مطرح کرد؛

چرا خانه‌سینما بعد از دولت دهم بازشد اما سایر نهادهای صنفی بازنشدند

محمدمهدی عسگرپور معتقد است اگر سینماگران در برابر یک تصمیم اشتباه در دولت دهم مقاومت نمی‌کردند خانه سینما برای همیشه تعطیل می‌شد.

 به گزارش خبرنگار ایلنا؛ محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل سابق سینمای ایران با اشاره به انتصاب صالحی امیری برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: شناخت من از صالحی امیری زیاد نیست و فقط در چند جلسه مشورتی با حضور ایشان شرکت کردم اما می‌دانم که ایشان شخصیت فرهنگی دارند و ان‌شاءالله منشا اثر باشند زیرا مسائل فرهنگی کشور آنقدر وضعیت پیچیده‌ای دارد که باید برای حوزه فرهنگ دعا کرد تا روزهای بهتری داشته باشیم.

 وی که در سایت فیلم‌نت و با فریدون جیرانی گفتگو می‌کرد، ادامه داد: آنچه که در دوه جنتی دیدم مقدار زیادی محافظه‌کاری بود البته نباید نادیده بگیریم که کارهای خوبی انجام شده و آرامش خوبی  حاکم شد و دیگر آدمها هر لحظه به جان هم نمی‌افتند.

 مدیرعامل سابق خانه سینما درباره سرمنشا اختلاف این نهاد صنفی و سازمان سینمایی در دولت احمدی نژاد گفت: پیدا کردن نقطه شروع یک مقدار سخت است و قدمت آن در کشور زیاد است و شاید اگر این اختلافات در حوزه‌های دیگر که تخصصی بود اتفاق می‌افتاد شاید بزرگان دیگر وارد می‌شدند و کار به جاهای باریک نمی‌کشید.

 وی ادامه داد: در دولت دهم برخی مدیران دنبال  یک رو کم کنی بزرگ بودند و دنبال به خط کردن سینماگران بودند کسانی  مدیریت هنری را قبول کردند که به شکل واقعی در سینما  حضور نداشتند هر چند تعدادی فیلم هم ساخته بودند.

 وی  که در برنامه سی و پنج سخن می‌گفت؛ ادامه داد: اختلافات کم و بیش ادامه داشت تا اینکه سجادپور بعد از اتفاقات سال 88 گفت که  خانه سینما باید درباره اتفاقات سال 88 اعلام نظر کند ولی  سکوت مرگبار کرده است من هم گفتم مگراتاق بازرگانی یا جاهای دیگر دائم اظهارنظر می‌کنند.ازهمین زمان من متوجه شدم که برای نهاد صنفی که سالها فقط درباره آن اظهار نظر می‌شد در حال نگارش سناریو بودند.

کارگردان فیلم قدمگاه درباره تفاوت رفتار جواد شمقدری و محمد رضا جعفری جلوه با خانه سینما گفت: ما از ابتدا با جواد شمقدری و جعفری جلوه رابطه کاری داشتم اما جعفری جلوه در میزان مدیریت خود  بودجه به ما می‌داد و سال آخری که جشن را با دبیری امین تارخ برگزار کردیم بحث بود که باید فیلم بهمن فرمان آرا کنار گذاشته شود و علارغم اینکه جشن خانه سینما برخلاف نظر جعفری جلوه برگزار شد اما ایشان بزرگی کرد و بودجه ما را داد اما جواد شمقدری سریع بودجه را قطع کرد.

 وی ادامه داد: ما حتی جواد شمقدری  را دعوت کردیم آمد خانه سینما و طرح نظام سینمایی را مطرح کردیم و این رابطه ادامه داشت تا اینکه اوج اختلافات در جشن خانه سینما ظهور کرد و آن هم  زمانی که فرهادی آمد روی سن و اظهارنظر شخصی خود را بیان کرد و به دنبال آن شمقدری بیانیه معروف خود را صادر کرد.

عسگرپور ادامه داد: جواد شمقدری اشتباه  محاسباتی کرد و احساساتی رفتار کرد و قطبی شدن جامعه با این بیانیه در سینما تشدیدشد و شان مدیریتی در جمهوری اسلامی رعایت نشد و هر روز یک جلسه‌ای که به  بحران می‌پرداخت تشکیل شد و درخواست داشتند که خانه سینما با تشکیل مجمع عمومی اعلام انحلال کنند زیرا نتوانسته بودند از مسیر حقوقی به نتیجه‌ای که خودشان دوشت داشتند برسند.

 وی ادامه داد: اختلافات در دوره احمدی نژاد بسیار زیاد بود و بسیاری به خاطر مصلحت‌های نظام سکوت کردند اما اختلافات در سینما نمود پیدا کردولی در بین اختلاف بین  وزارت ارشاد و خانه سینما اهالی سینما به مدیریت خانه سینما اعتماد کردند و نامه‌ای با امضای 2 هزار نفر صادرشد.

عسگرپور افزود: گروهی از افراد رفتند خانه سینمای شماره 2 را به نام خانه سینمای ایرانیان تشکیل دادند اما مقاومت کردیم زیرا اگرما خانه سینما را تحویل می‌دادیم مانند سایر نهادهای صنفی دیگر امکان بازگشایی نبود و هدف دولت دهم  این بود که با تعطیلی  خانه سینما چند نهاد صنفی دیگر را بدنبال خانه سینما تعطیل کنند.

 وی ادامه داد: وزیر ارشاد دوره احمدی‌نژاد نمی‌دانست وزیر چه دستگاهی شده است و وقتی خانه سینما تعطیل شد 5 صنف را بردند پیش ایشان و گفتند اگر خانه سینما را تعطیل کردید نگران نباشید و ایشان هم تصور کرد همه خانه سینما همین 5 صنف هستند.

 دبیر چند دوره جشنواره فیلم فجر ادامه داد: حسینی زمانی که نامزد وزارت ارشاد  شد از من دعوت کرد تا جلسه‌ای را با وی برگزار کنم من به دلایل مختلف که مهمترین آن عدم علاقه به دولت احمدی نژاد بود تصمیم گرفتم تنها به جلسه نروم و با هیات مدیره خانه سینما به آن جلسه برویم و چند نفر از افراد مهم هم بودند و جلسه خوبی هم در  دفتر ایشان در دانشگاه پیام نور برگزار شد و چند نفر رابط به من گفتند اگر ایشان  به شما پیشنهاد کرد برای پست  معاونت سینمایی شما قبول کن اما ما بصورت کاملا تعمدی جلسه را به سمتی بردیم که اصلا درباره گزینه صحبت نکنیم و درباره برنامه صحبت کردیم.

 وی درباره رابطه خانه سینما و مشایی گفت: یک جلسه‌ای در خانه سینما تشکیل شد و مشایی آمد و تعدادی از سینماگران آمدند ولی صحبت‌های تندی علیه دولت در حوزه سینما شد و بعد از آن جلسه  مشایی دیگر با خانه سینما همکاری نکرد.

 عسگرپور با اشاره به آغاز اختلافات سازمان سینمایی و حوزه هنری در دولت دهم گفت: بسیاری از گروه‌هایی که به شدت چشم امید به دولت دهم داشتند در میانه کار بشدت از برخی لجاجت‌های  دولت دهم ناامید شده بودند از نوع عملکرد این دولت، حوزه هنری و ارگان‌های انقلابی متوجه شدند که خیلی نباید با کشتی دولت دهم حرکت کنند زیرا معلوم نبود این کشتی به کدام جزیره می‌رود به همین دلیل  حوزه هنری داشت خرج خودش را از دولت دهم جدا می‌کرد و حتی بر سر اکران هم همین کار را کرد البته گروهی از مدیران دولت دهم از این اختلاف خشنود بودند.

 کارگردان فیلم مهمان داریم درباره  وضعیت فرهنگ در دولت یازدهم گفت: دولت یازدهم مشرب مشخصی در حوزه فرهنگ نداشت و تقریبا هیچ برنامه‌ای برای حوزه فرهنگ نداشت و بیشتر نقش یک آتش‌نشانی را بازی می‌کرد که آتشی  را که از قبل روشن شده بود خاموش کرده است و لذا اگر خانه سینما بخواهد ساعتش را با دولت کوک و هماهنگ کند باید هر روز این هماهنگی را انجام بدهد و دل دادن به دولت‌ها و اینکه نهاد صنفی بخواهد با سرعت آنها حرکت کند به نهاد صنفی لطمه می‌زند.

کد خبر : ۴۲۵۶۰۰