خبرگزاری کار ایران

مرادخانی در جمع‌ خبرنگاران:

تغییر معاون‌های وزیرارشاد مطرح نیست/کمیسیون فرهنگی مجلس موافق ارسال گنجینه‌های موزه معاصر به اروپاست

معاون امور هنری وزارت ارشاد گفت: درباره حواشی برگزاری کنسرت‌ها هرطور وزیر ارشاد صلاح دیدند، رفتار می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ علی مرادخانی در حاشیه بازدید از گالری شکوه در جمع خبرنگاران درباره ارسال آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر به تور نمایشگاهی برلین رم اظهارکرد: هیچ شرایط خاصی برای ارسال آثار وجود دارد و آنچه درباره مصوبه هیات وزیران به مجلس درباره این آثار گفته می شود داستان هایی است که در این باره مطرح می کنند.

او با اشاره به دعوت نامه وزیر امور خارجه آلمان به محمد جوادظریف گفت: بعد از اینکه این دعوت نامه را دیدم، خواستم تا آن را اعلام کنند و طبق تفاهمات قبلی قرار بود برنامه تهران، برلین و رم انجام شود. یعنی آثاری از تهران به برلین و از برلین به رم ارسال شود و از آنجا به ایران بازگردد.

معاون امور هنری افزود: قرار بود آثاری برای این نمایشگاه انتخاب شوند که سال ها ست در گنجینه مانده اند و نیاز به ترمیم دارند. در حال حاضر نیز مرمت‌کارانی از کشور آلمان در موزه هنرهای معاصر مشغول به کار هستند و این فرصت خوبی را برای موزه هنرهای معاصر ایجادکرده است. البته این ها به بهانه ارتباطاتی است که در جریان این نمایشگاه شکل گرفته است. 

او با ابراز امیدواری از اینکه بقیه آثار موزه که با مشکل روبرو هستند نیز مرمت شوند،اظهار کرد: مرکز هنرهای تجسمی دراین تفاهم نامه‌ها تاکید داشته تا آثار هنرمندان ایرانی نیز درکنار آثار هنرمندان خارجی به نمایش درآیند و همچنین از امکانات این موزه ها برای ارتقای موزه هنرهای معاصر نیز استفاده کنند.

مرادخانی تصریح کرد: در حین جریان انتخاب آثار، وزیر امور خارجه آلمان نیز دیداری از موزه هنرهای معاصر داشت و بنیاد پروس با آقای ملانوروزی تفاهم نامه را امضاکردند.

او خاطرنشان کرد: درحین این اتفاقات بعضی از هنرمندان نظر موافق داشتندو برخی مخالف و متاسفانه برخی از این نظرات اصلا قابل بیان شدن نیستند چراکه این اظهارنظرها توهین به کشورهای میزبان این آثار است. ما نیز درباره این موضوعات بحث نمی کنیم و اساس قضیه برای ما اهمیت دارد و روی آن تمرکز می کنیم و بحث داریم.

معاون امور هنری ادامه داد: امیدواریم آثار بانظر موافق وزارت خانه و دولت ارسال شود و اگر لازم باشد رضایت هر نهاد دیگری را نیز دراین باره جلب خواهیم کرد.

او با اشاره به اینکه این آثار سه ماه در برلین و ۴ ماه در رم است، گفت: این تابلوها گنجینه‌ای هستند که مربوط به دولت است و از همین رو دولت باید در این زمینه تصمیم گیری کند و ما نیز گزارشات لازم را تهیه و به اطلاع افرادی که لازم است دراین باره اطلاع داشته باشند رسانده‌ایم تا در صورت موافقت اقدامات لازم را برای برگزاری نمایشگاه انجام دهیم.

معاون امور هنری وزیر ارشاد تصریح کرد: درباره این آثار به مجاری ذیربط نظارتی مانند سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات مدارکی را قرار است ارائه دهیم. البته از همان روز اول نیز قرار بود بر همین اساس جلو برویم که باتغییرات در وزارتخانه مواجه شدیم و در حال حاضر بانظر وزیر مسائل را ادامه می دهیم.

مرادخانی درباره نظر کمیسیون فرهنگی مجلس درخصوص ارسال آثار گفت: کمیسیون فرهنگی موافق این قضیه بود اما نگران بودند چراکه در این باره اخبار از طریق فضای مجازی منتشر می شود ما هم قطعا اگر نظر موافقی دراین باره وجود نداشته باشد اثری را جابجا نمی کنیم.

او با بیان اینکه ارسال این آثار مهمترین اتفاق ۵۰ سال اخیر اروپا است گفت: در طول ۴۵ سال گذشته این تعداد اثر به نمایش گذاشته نشده است و قبلا نیز اگرچه آثاری برای نمایش فرستاده می شد اما در این تعدادنبود.

مرادخانی درباره اظهار نظر صالحی امیری درخصوص تغییر معاونت ها در طول مدت باقی مانده از دولت گفت: چیزی در این باره نمی‌دانم و نمی‌توانم اظهار نظری در این باره داشته باشم چراکه ما در وزارتخانه هستیم و اظهار نظر ما یک طرف قضیه راشامل می شود و برخی ممکن است سوء برداشت داشته باشند ما در این وزارتخانه در حال کار هستیم و آقای وزیر با بررسی شرایط هر تصمیمی بگیرند قابل اجراست.

او با اشاره به اینکه حوزه فرهنگ حوزه فعالی است گفت: ارسال آثار به این نمایشگاه, برگزاری جشنواره های مختلف هنری و ... از کارهای این وزارتخانه است که نیاز به مدیریت دارد البته صلاح وزیر هر چه باشد ما انجام می دهیم.

او درباره رویکرد وزیر نسبت به برگزاری کنسرت ها درشهرستان ها گفت: برگزاری کنسرت ها مشکلی نداشته و حواشی این کنسرت ها بوده که همیشه مشکل ساز است که این مربوط به محتوا نمی‌شود. بحث‌های حاشیه‌ای هم سیاسی است و ما در زمینه محتوا تلاش می کنیم مشکلی وجود نداشته باشد. درباره بحث‌های حاشیه‌ای هم وزیر هر طور صلاح دیدند، رفتار می‌کنیم.

او ادامه داد: در صحبت هایی که با وزیر داشتیم بحث تغییر معاونت ها مطرح نبوده و به نظرم در حال حاضر کار از همه چیز مهمتر است.

در ادامه خبرنگاری پرسید شنیده ها حاکی است وزیر بایک تیم اقتصادی وارد وزارتخانه شده است.آیا این مسئله صحت دارد که مرادخانه دراین باره گفت: هیچ تیم اقتصادی همراه وزیر نیامده است. آقای صالحی امیری غریبه نیست و سال ها ست در حوزه فرهنگ و هنر مشغول فعالیت است و با کسانی کار می کند که او را می شناسند البته در حال حاضر آقای صالحی امیری در حال بررسی نقاط ضعف وقوت هستند.

او درباره اظهارنظرهای دوگانه وزیر نسبت به موسیقی گفت: این موضوع را از خود وزیر بپرسید.من نمی‌توانم در این باره اظهار نظری کنم. 

مرادخانی درباره مدیریت تالار وحدت نیز گفت: آقای صفی پور مدیر عامل بنیاد رودکی است و تالار وحدت همچنان بدون مدیریت اداره می شود. و در حال بررسی هستیم تا مجموعه تالار وحدت را که یک مجموعه فنی و تشریفاتی است را به مدیر توانایی واگذار کنیم.

کد خبر : ۴۲۵۷۴۸