خبرگزاری کار ایران

صالحی امیری در مراسم معارفه خود:

عرصه‌ فرهنگ را از اجباری‌سازی دور کنیم/ گفت‌وگوی فرهنگی باعث کاهش عصبیت‌ها می‌شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه به دنبال گفت‌وگو هستیم، گفت: ما باور داریم که عرصه فرهنگی را از اجباری سازی دور کنیم و عرصه فرهنگ عرصه باورهاست نه بایدها.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی در مراسم معارفه خود با اشاره به اینکه حوزه فرهنگ یک اقیانوس بزرگ است؛ گفت: از این اقیانوس بزرگ همه انسان‌ها می‌توانند سیراب شوند زیرا فرهنگ رو به تعالی و فضیلت و اخلاق و کرامت‌اند و جامعه بدون فرهنگ، جامعه‌ای بی‌روح و احساس است.

وزیر ارشاد با اشاره به اهمیت دولت یازدهم برای فعالیت فرهنگی گفت: دولت آقای روحانی پرچمدار فرهنگ است و بر همین اساس شعار عقلانیت داده است و باید قطار فرهنگ به سمت قله‌های پیشرفت با سرعت حرکت کرد.

وی ادامه داد: کسانی که امروز در حوزه فرهنگ تلاش می‌کنند خادم هستند و هیچ نشان و رسالتی جز خدمت برای خود قائل نیستند.

وی یادآور شد: امروز کشتی فرهنگ به آرامش و ثبات نیاز دارد و ما برای این ثبات دست نیاز به سوی فرهیختگان دراز می‌کنیم.

صالحی امیری نیاز جامعه فرهنگی را نیت فرهنگی دانست و گفت: امنیت تفکر، قلم و بیان به اصل امنیت فرهنگی است در این میان اخلاق به عنوان اکسیر نجات بخش است و بداخلاقی همه چیز را ضایع می‌کند.

وی با اشاره به اینکه گفتگو امر بسیار مهمی است؛ گفت: ما به دنبال گفتگو هستیم زیرا گفتگو باعث کاهش عصبیت می‌شود. ما باور داریم که عرصه فرهنگی را از اجباری سازی دور کنیم و عرصه فرهنگ عرصه باورهاست نه بایدها.

صالحی امیری افزود: با عقلانیت، واقعگرایی، پرهیز از شتاب زدگی می‌توانیم فرهنگ را رشد بدهیم.

وی با اشاره به اینکه باید رضایت مراجع در حوزه فرهنگ جلب شود؛ گفت: باید بپذیریم گفتمان فرهنگی غالب در کشور گفتمان مقام معظم رهبری است و باید روح فرهنگ در جامعه نیز روح دینی باشد و باید دغدغه مقام معظم رهبری و مراجع را درباره فرهنگ رفع کنیم.

کد خبر : ۴۲۶۷۵۷