خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری هفته کتاب مطرح شد؛

مشارکت نهادهای مردمی در برنامه‌های مرتبط با ترویج کتابخوانی

نشست خبری بیست و چهارمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران ظهر امروز سه‌شنبه 18 آبان در محل برگزاری نمایشگاه مطبوعات برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مجیدغلامی جلیسه (مدیرعامل خانه کتاب و دبیر هفته کتاب) در این نشست ضمن مثبت خواندن تشکیل دبیرخانه دائمی برای هفته کتاب گفت:‌ همچون سال گذشته تاکید داریم که هفته کتاب  هفته ملی است و باید تمام توجه و توان ما به برگزاری نشست‌ها و مراسم‌های این هفته در سطح ملی و مردمی باشد. یک گام بزرگی که در این حوزه برداشته‌ایم این است که بیشتر برنامه‌ها  و نشست‌ها توسط خود نهادهای مردمی و گروه‌های مروج کتابخوانی برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: سال گذشته با همکاری انجمن سینمای جوان روز کتاب و سینما را پایه گذاری کردیم که امسال نیز دومین دوره آن برگزار می شود. همچنین در جشنواره فیلم کوتاه تهران قرار است تا آثار مرتبط باحوزه کتاب نیز مورد ارزیابی جداگانه قرار بگیرند در همین راستا با افزایش 7برابری فیلم‌های ارسالی به این جشنواره بوده‌ایم.

جلیسه درباره واگذاری برنامه‌های مرتبط با ترویج کتابخوانی به نهادهای مردمی نیز یادآور شد: امسال حتی تیم‌های ستادی و اجرایی جشنواره‌های مروجان کتابخوانی و برنامه‌های مربوط به آن از میان خود مردم کارها را انجام می‌دهند ومعاونت فرهنگی دخالتی در اجرای برنامه‌ها ندارد. خود این مسئله یک گام بزرگ در مردمی کردن برنامه‌های هفته کتاب است. تاکنون بیش از 10 هزار برنامه مختلف درسراسر کشور با موضوع و محوریت کتاب برنامه‌ریزی شده که خوشبختانه از تنوع موضوعی و جغرافیایی قابل قبولی برخوردار است.

مدیرعامل خانه کتاب همچنین با اشاره به تقارن بیست و چهارمین هفته کتاب و ایام اربعین اظهار داشت: به دلیل تقارن اربعین حسینی با هفته کتاب امسال طوری برنامه‌ریزی کردیم که برنامه‌های این هفته کمی زودتر شروع شود و تقریباً‌به جای یک هفته یک دهه کتاب و کتابخوانی داریم. همچنین نهادهی مردمی و دست اندرکاران برنامه‌ها تدارکات گوناگونی برای اجرای برنامه‌هایی با موضوع عاشورا و اربعین دیده‌اند.

وی افزود: بیست و چهارمین هفته کتاب به طوررسمی از نوزدهم آبانماه و با روز کتاب و سینما در پردیس سینمایی چارسو آغاز خواهد شد. همزمان دومین نمایشگاه تخصصی کتاب سینمای ایران نیز در چارسو آغاز به کار می‌کند. می‌خواهیم ارتباط درستی بینکتاب و سینما برقرار کنیم و از ظرفیت هنرمندان و تعالیم این عرصه برای تشویق کتابخوانی بهره‌مند شویم. برنامه‌های مختلف دیگری در این حوزه نیز برگزار خواهد شد.

جلیسه تاکید کرد: امسال 33میلیون تومان برای اهدا به چهار فیلم برگزیده در جشنواره فیلم کوتاه تهران درنظر گرفته‌ایم و اثر برگزیده نیز در مراسم اختتامیه اعلا م می‌شود. جشنواره با من بخوان نیز با مشارکت موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات به کودکان در محل کتابخانه ملی برگزار خواهد شد.

دبیر بیست و چهارمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران افتتاح این دوره از رویداد فرهنگی را از پایتخت کتاب ایران درشهر نیشابور یکی از نکات مهم امسال ارزیابی کرد و گفت: همه ساله افتتاح هفته کتاب از پایتخت ایران شروع می‌شد اما در این دوره آغاز مراسم را از پایتخت کتاب ایران و  شهر نیشابور خواهیم داشت که می‌تواند در مردمی کردن و گسترده کردن اهداف این رویداد گام موثری باشد. همچنین مراسمی برای بزرگداشت عبدالله کوثری، برگزاری دومین نمایشگاه تخصصی کتاب هنر، برگزاری اختتامیه کتاب سال معلولین، برگزاری روز کتابدار و آغاز طرح پاییزه کتاب در کنار برگزاری سومین دوره تجلیل از مروجان کتابخوانی از دیگر برنامه‌های مهم در هفته کتابخوانی هستند.

مدیرعامل خانه کتاب اضافه کرد: اختتامیه هفته کتاب نیز گشایش نمایشگاه کتاب مجازی و برگزاری روز کتابگردی و مراجعه به کتابفروشی‌ها خواهد بود.

جلیسه سپس در پاسخ به این سوال که چه برنامه‌هایی برای فرهنگسازی در حوزه کپی رایت دربیست و چهارمین هفته کتاب درنظر گرفته شده؛ گفت: مقوله کپی رایت از جلمه موضوعات تخصصی است که باید در ابتدا توسط خود ناشران، نویسندگان و مترجمان مورد تحلیل و ارزیابی قرار بگیرد. هفته کتاب هفته ملی است و بیشتر در نظر داریم تا برنامه‌هایی در آن اجرا شود که عموم مردم و جامعه را به کتاب و کتابخوانی تشویق کند. البته در حوزه کتاب‌های دیجیتال و دانلودهای غیرقانونی این مسئله را بسیار مورد توجه قرار دادیم مثلاً در معرفی برگزیدگان کتابفروشی‌های آنلاین آن دسته از کتابفروشی‌هایی امتیاز داشتند که کتاب‌های اصل و اورجینال ارائه می‌دادند.

او در توضیح میزان بودجه برگزاری این هفته نیز گفت: وقتی نگاه ما به هفته کتاب مردمی است تبعاً بخشی از هزینه‌ها نیز بر دوش مردم گذاشته می‌شود و اساسا این خود مردم هستند که برای این برنامه‌ها اقدام می‌کنند. اما در یک کلام با وجود تمام تنگناهای مالی وزارت ارشاد و خانه کتاب تمام توانمان را گذاشتیم که در میزان برنامه‌ها و کیفیت آنها افت نداشته باشیم و حتی بتوانیم در برخی حوزه‌ها افزایش برنامه هم بدهیم.

کد خبر : ۴۲۶۹۷۶