خبرگزاری کار ایران

سعید اسدی در غرفه ایلنا؛

تئاتر کار پرمخاطره‌ای در ایران است/باید منتظر اتفاقات پیش‌بینی نشده‌ باشید

آقای جنتی به عنوان وزیر و مطلع از بسیاری از امور می‌توانند در این‌باره نظر بدهند و خود نیز توضیحاتی درباره آن بگویند اما به عقیده من تئاتر کار پرمخاطره‌ای در ایران است و فرقی نمی‌کند که تولیدکننده اثر باشید یا برگزارکننده جشنواره و باید منتظر اتفاقات پیش‌بینی نشده‌ای باشید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سعید اسدی (دبیر سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر) با حضور در غرفه خبرگزاری ایلنا در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها؛ با بیان اینکه خوشبختانه جشنواره تئاتر فجر دارای یک دبیرخانه فعال و کوشاست، اظهار کرد: این دبیرخانه از پایان جشنواره سی و چهارم فعال است و برنامه‌های معینی را تاکنون پیش برده است.

او با اعلام این خبر که از ابتدای هفته آینده فرآیند اجرایی جشنواره تئاتر فجر آغاز خواهد شد، گفت: این فرآیند با اجرای نمایشنامه‌خوانی نمایش‌های برگزیده در نمایش‌نامه‌نویسی جشنواره تئاتر فجر و پس از آن برنامه‌های متنوعی را پیش رو داریم تا به زمان بخش نهایی جشنواره در بهمن ماه نزدیک شویم. در این مدت برنامه‌های متنوع دیگری ازجمله کارگاه‌های نمایش ایرانی و بین‌المللی و همایش‌های پژوهشی و ... برگزار می‌شود.

دبیر سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر با بیان اینکه روزهای پرکاری را در پیش داریم، ادامه داد: از روز پنجشنبه 20 آبان ارزیابی و انتخاب آثار بخش جدید جشنواره با عنوان نمایش محیطی تعاملی و دیگر گونه‌های تئاتر بیرونی آغاز می‌شود و کارهای تازه‌ای که طرح و ایده آنها در گذشته پذیرفته شده بود؛ مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و بخش عمده‌ای از کارهای این بخش برای حضور در بخش نهایی پذیرفته می‌شوند همچنین بخش تئاترهای محیطی خیابانی و تعاملی و آثار مربوط به آن مشخص می‌شوند و ارزیابی دیگر قسمت‌های جشنواره در حال انجام است و امیدواریم تا پایان آذرماه انتخاب‌های نهایی را انجام دهیم و در دی ماه جدول حضور آثار در جشنواره را تدوین کنیم.

او درباره حضور آثار خارجی در بخش بین‌الملل نیز توضیح داد: بخش بزرگی از کارهای ما در سال گذشته کار جدی و موثر در بخش بین‌الملل بوده و انتخاب آثار غیرایرانی بوده و تعدادی از این آثار انتخاب شدند برای حضور برخی از آثار نیز در حال رایزنی هستیم و امیدواریم تا آذرماه جدول بخش بین‌الملل نیز آماده شود. البته متناسب و همزمان با انتخاب آثار بین‌المللی سفرهایی را به بازارهای تئاتر و جشنواره‌های بین‌المللی داشتم و در این سفرها اتفاقات و ارتباطات خوبی صورت گرفته و زمینه‌های لازم برای حضور گروه‌ها و مهمان‌های ویژه فراهم شده است.

اسدی با بیان اینکه در آینده فهرست متنوعی از گروه‌ها و آثار بین‌المللی را اعلام می‌شود، تصریح کرد: بخش بین‌الملل برای من به معنی حضور کارهای خارجی نیست بلکه به معنای معرفی کردن متقابل تئاتر ایران به سایر کشورها و جلوه‌هایی از تئاتر کشورهای دیگر به مخاطبان و هنرمندان ایرانی و ایجاد فرصتی برای تجارب و تبادل دانش و فرصت‌سازی‌هایی برای حضور گروه‌های ایرانی به جشنواره‌های خارجی است و این مسئله در همه فستیوال‌های بین‌المللی دنبال می‌شود و این ایده ما برای بخش بین‌الملل است.

او در پاسخ به این سوال که آیا با وزیر جدید دیدار داشته‌اید یا خیر؛ گفت: خیر؛ البته این ایده نیز وجود دارد که در معارفه مدیرکل امور هنرهای نمایشی با آقای وزیر؛ ما هم حضور داشته باشیم و امیدواریم که آقای صالحی امیری با نشاط تازه‌ای که در آغاز حضورشان دارند؛ کمک کنند و یاری‌گر ما باشند.

دبیر سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر درباره اظهارنظر آقای جنتی درباره حضور گروه‌ها و اتاق فکرهایی برای ضربه زدن به فرهنگ و هنر ازجمله تئاتر، گفت: آقای جنتی به عنوان وزیر و مطلع از بسیاری از امور می‌توانند در این‌باره نظر بدهند و خود نیز توضیحاتی درباره آن بگویند اما به عقیده من تئاتر کار پرمخاطره‌ای در ایران است و فرقی نمی‌کند که تولیدکننده اثر باشید یا برگزارکننده جشنواره و باید منتظر اتفاقات پیش‌بینی نشده‌ای باشید.

اسدی ادامه داد: بخشی از این اتفاقات پیش‌بینی نشده مربوط می‌شود به اعمال نظرها و سلیقه‌های گروه‌های مختلف در ایران و این مسئله در وجهه‌های مختلف ازجمله سیاسی، هنری و... دیده می‌شود البته این خصلت جامعه است که تنوع افکار در آن وجود داشته باشد ولی ایجاد تنگنا و مشکل از سمت هر گروه و اندیشه‌ای عرصه را برای هنرمندان و برگزارکنندگان فعالیت‌های هنری تنگ می‌کند و ما امیدواریم دیگر این اتفاقات تکرار نشود.

او با بیان اینکه همیشه جشنواره‌ها و فعالیت‌های هنری با این عظمت وسعت حساسیت و نگرانی‌هایی را نیز به همراه دارد، خاطرنشان کرد: برخی از سلایقی که قدرت اعمال نظر نیز دارند همیشه در اطراف ما حضور دارند و گاهی هم به‌طور روشن احساس می‌شوند.

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به پوستر جشنواره فجر نیز گفت: باتوجه به تجربه سال گذشته و برنامه معینی که در این زمینه داشتیم هویت بصری و اقلام جشنواره تئاتر فجر نیز برای ما اهمیت داشت از همین رو سازمان کوچکی در درون خود تشکیل دادیم و با یک هدفمندی مشخص این سازمان در حال پیشبرد اهداف جشنواره است و نه تنها پوستر جشنواره بلکه سایر اقلام جشنواره با یک ایده مشخص در حال پیشرفت است و طبق رویه سال گذشته مخاطبان و رسانه‌ها با هویت بصری جشنواره آشنا شده که درنهایت این امر منجر به رونمایی پوستر جشنواره می‌شود و ما منتظر فرصت مناسب برای معرفی هویت بصری جشنواره و پوستر جشنواره هستیم.

کد خبر : ۴۲۷۳۵۷