خبرگزاری کار ایران

مدیر مرکز تئاتر مولوی در گفت‌وگو با ایلنا:

حضور گروه‌های تئاتر فرانسه، آلمان و لهستان در تهران/مولوی قلب تئاتر آموزشی می‌شود

مدیر مرکز تئاتر مولوی با بیان اینکه «مکاتبات و مراوداتی را در بخش بین‌الملل هم با کمپانی‌های معتبر و هم دانشگاه‌های خوب جهان انجام می‌دهیم» گفت: پیشنهادات خوبی را از کشورهای آلمان، فرانسه و لهستان داریم و به محض اینکه به قطعیت برسد و توافقاتی حاصل شود خیلی زود شاهد اجرای آثار خوب آموزشی خارجی در تالار مولوی خواهیم بود.

امیرحسین حریری در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با بیان اینکه «تئاتر مولوی بعد از جریان بازسازی روزهای خوبی را پشت سر می‌گذارد» گفت: سالن مولوی روزانه سه تا چهار نمایش از تولیدات نسل جوان دانشگاهی را میزبانی می‌کند. استقبال مردم و مخاطبان از تالار مولوی با اینکه سال‌ها تعطیل و در حالت تعلیق بوده، خوب است. امیدواریم با تولیدات خوبی که شورای عالی هنری برای کارهای بعدی مولوی انتخاب کرده؛ بازهم شاهد این استقبال باشیم.

مدیر مرکز تئاتر مولوی با تاکید بر اینکه در بخش‌های دیگر نیز فعالیت‌های تالار مولوی پیش می‌رود، گفت: در حوزه آموزش، بین‌الملل و پژوهش برنامه‌ریزی‌هایی شده و سمینارهای پژوهشی به خصوص با مشارکت دانشگاه‌های معتبر دنیا پیش‌بینی شده است.

حریری ادامه داد: امسال گام اول را برداشته‌ایم و امیدواریم در گام دوم بتوانیم در بهار سال آینده با برگزاری یک سمینار بین‌المللی مشترک در حوزه پرفورمنس ایرانی، دومین دوره هفته پرفورمنس ایرانی را برگزار کنیم.

مدیر مرکز تئاتر مولوی خاطرنشان کرد: همچنین در برنامه داریم در سال دو بازه زمانی را برای اجرای نمایش‌های خوب خارجی درنظر بگیریم که هم بعد آموزشی داشته باشد و هم هنری و در این زمینه قرار است از گروه‌های تئاتر خارجی دعوت کنیم.

حریری با بیان اینکه «مکاتبات و مراوداتی را در بخش بین‌الملل هم با کمپانی‌های معتبر و هم دانشگاه‌های خوب جهان انجام می‌دهیم» گفت: ما اکنون پیشنهادات خوبی از کشورهای آلمان، فرانسه و لهستان داریم و به محض اینکه به قطعیت برسد و به لحاظ زمان‌بندی و اجرایی توافقاتی حاصل شود؛ خیلی زود شاهد اجرای آثار خوب آموزشی خارجی در تالار مولوی خواهیم بود.

او ادامه داد: مضاف بر اینکه سعی می‌کنیم این تعاملات را به گونه‌ای هدفمند برگزار کنیم که نحوه حضور هنرمندان جوان ما در فستیوال‌ها و در سالن‌های معتبر دانشگاهی دنیا نیز فراهم شود. یعنی این ارتباطات تبادلی دوجانبه خواهد بود. دنبال این هستیم که با انعقاد تفاهم‌نامه‌های بلندمدت بتوانیم چشم‌اندازها و برنامه‌های بلندمدتی را تامین کنیم.

ساحت تولید تئاتر دچار کج‌روی‌هایی شده است

مدیر مرکز تئاتر مولوی در بخش دیگری از گفتگویش با اشاره به کمرنگ شدن جریان مستقل تئاتر دانشجویی گفت: باید پذیرفت که مقداری ساحت تولید تئاتر دچار کج‌روی‌هایی شده و این در نسل جوان ما هم طبیعتا دیده می‌شود. در همین راستا، ما سیاست‌هایی را در مولوی دنبال می‌کنیم چراکه مولوی به عنوان مرکزی تخصصی که قرار است جوان‌ها در آن بتوانند اولین یا ابتدایی‌ترین مواجهه‌های خودشان با تماشاچیان یا مخاطبان عمومی ببینند؛ خود را معرفی کرده است.

حریری تشریح کرد: یکی از سیاست‌ها این است که بتوانیم نحوه تولید تئاتر را به یک الگوی مشخص و درست و علمی برسانیم تا جوانان و دانشجویان دچار حواشی تولید یک نمایش نشوند. اگر دقت کنید مولوی نمایش‌هایی را روی صحنه می‌برد که با استقبال خوبی مواجه هستند و از نظر کیفی و اقتصادی رتبه بالایی دارند بدون اینکه از ستاره‌ها یا حواشی کاذبی که الان بعضی تئاترها دچارش شده‌اند؛ بهره ببرند.

او با تاکید بر اینکه «الگوسازی جزو برنامه‌های تالار مولوی است» گفت: ما می‌خواهیم نشان دهیم که می‌توان توسط نسل جوان، تئاتر خوب و باکیفیت تولید کرد و به ساحت‌های اصلی و به عناصر صحیح تئاتری پایبند بود بدون اینکه دچار حواشی شویم و در عین حال بتوانیم اقتصاد خود را تامین کنیم.

حریری ادامه داد: مضاعف بر اینکه الگوسازی اساسا وظیفه دانشگاه و وظیفه تالار مولوی است. این الگوها وجود دارند و ما باید بدانیم دیگر مراکز تئاتری هم می‌توانند از این متدها الگوبرداری کنند.

این مدیر تئاتری اظهار امیدواری کرد: امیدوارم در یک چشم‌انداز 18 تا 24 ماهه بتوانیم به این مراحل برسیم که نمایش‌های مرکز تئاتر مولوی در انتخاب اول جامعه مخاطب ما قرار بگیرد بدون اینکه نمایش‌هایی باشند که دچار حواشی تولید شده باشند.

مولوی به عنوان مرکز تئاتر دانشگاهی کشور شناخته شود

مدیر مرکز تئاتر مولوی با بیان اینکه «بحث سیاست‌گذاری در تئاتر دچار ضعف است» گفت: در همین حوزه تئاتر دانشگاهی سعی داریم با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای، مرکزیت تئاتر دانشگاهی مشخص شود. در زمان افتتاح تالار مولوی و بازگشایی مجدد آن، تفاهم‌نامه‌ای بین معاونت فرهنگی دانشگاه تهران و معاونت فرهنگی وزارت علوم منعقد شد مبنی بر اینکه مرکز تئاتر مولوی به عنوان مرکز تئاتر دانشگاهی کشور شناخته شود.

او ادامه داد: این قدم بسیار خوب و مهمی است که اساسا فعالیت‌های تئاتر دانشگاهی در همه حوزه‌ها ساماندهی شود و یک برنامه راهبردی هدفمند تنظیم شود. متاسفانه این روش قبلا وجود نداشته الان هم وجود ندارد و ما در قدم‌های اولیه هستیم اما اگر این برنامه تولید شود؛ آن وقت می‌توانیم انتظار داشته باشیم جوانی که می‌خواهد تولید تئاتر داشته باشد؛ بداند راه‌های حمایت از نمایش‌اش چه است و چه مکانیسمی را باید طی کند و چه تولیدی باید داشته باشد؟

حریری تصریح کرد: طبعا اگر نحوه این حمایت مشخص باشد؛ در دام حواشی و مسائلی که الان تئاتر ما را از نظر تولید دچار تنزل کرده، نخواهد افتاد. لذا این مکانیزم و ساختارها و نحوه حمایت باید مشخص شود و این امر برمی‌گردد به اینکه مدیران و سیاست‌گذاران ما چه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی کلی تئاتر کشور و چه وزارت علوم به عنوان تولیت تئاتر دانشگاهی، بتوانند این چشم‌اندازها و مسیرهای راهبردی را مشخص و مدون کنند.

کد خبر : ۴۲۷۸۳۷