خبرگزاری کار ایران

کارگروه حمایت از حقوق نشر با تکثیر غیرقانونی کتاب مبارزه می‌کند

محمد سلگی از تشکیل کارگروهی به منظور حمایت از حقوق ناشران و پدیدآورندگان با همکاری اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران خبر داد.

به گزارش ایلنا، محمد سلگی؛ مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی از همکاری معاونت امور فرهنگی با اتحادیه ناشران و کتابفروشان به منظور حمایت از حقوق نشر خبر داد و گفت: با توجه به رویکرد معاونت امور فرهنگی در حمایت از حقوق فعالان عرصه نشر و نیز ضرورت مقابله با نقض حقوق مادی و معنوی ناشران و پدیدآورندگان کتاب از طریق تکثیر غیرقانونی آثار توسط افراد سودجو به روش‌های مختلف اعم از چاپی، الکترونیک و فضای مجازی، دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی به نمایندگی از معاونت امور فرهنگی به مذاکره با اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان پرداخت و کارگروهی با عنوان «حمایت از حقوق نشر» ایجاد شد.

وی افزود: نظر به سیاست معاونت فرهنگی مبنی بر واسپاری امور به تشکل‌ها، دبیرخانه این کارگروه در اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان مستقر است و امور اجرایی توسط این اتحادیه انجام خواهد شد. این کارگروه تلاش خواهد کرد با استفاده از تمامی اهرم‌ها و ابزارهای قانونی به مقابله با جریان تکثیر غیرقانونی آثار اعم از چاپی، الکترونیکی، صوتی، نرم‌افزاری، چند رسانه‌ای در فضای حقیقی و مجازی بپردازد.

سلگی با اشاره به اهداف تشکیل این کارگروه عنوان کرد: حمایت و صیانت از حقوق مادی و معنوی ناشران و پدیدآورندگان، بهبود فضای کسب و کار،  رونق اقتصادی و فرهنگ سازی برای ممانعت از تکثیر غیرقانونی و ترویج اخلاق حرفه‌ای از جمله اهداف تشکیل این کارگروه می‌باشند.

مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره نحوه همکاری ناشران و پدیدآورندگان با این کارگروه گفت: تمامی ناشران و پدیدآورندگان برای پیگیری مشکلات خود می‌توانند به دبیرخانه این کارگروه واقع در اتحادیه ناشران و کتابفروشان مراجعه کنند و مدارک و اسناد شکایت خود را تحویل دهند. ضمنا این کارگروه از پرونده‌های ارسال شده به دبیرخانه، پشتیبانی حقوقی و قضایی می‌کند و پرونده‌ها را تا رسیدن به نتیجه و احقاق حقوق زیان‌دیدگان پی‌گیری خواهد کرد.

وی ادامه داد: برای جلوگیری از گسترش این پدیده و تبعات آن لازم است اتحادیه‌های ذیربط برای تعیین تکلیف کتاب‌فروشی‌های فاقد مجوز اقدام کنند و در صورت سرباز زدن کتاب‌فروشی‌ها، اقدامات حقوقی لازم را به عمل آورند.

سلگی همچنین درباره نحوه رسیدگی به شکایات ناشران و پدیدآورندگان در استان‌ها نیز عنوان کرد: به استناد مصوبه همایش مدیران کل استانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تمامی ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف به حمایت از زیان دیدگان هستند. از این رو شایسته است که ادارات کل فرهنگ و ارشاد استان‌ها از توانمندی‌های خود برای کشف تقلب، تنظیم صورت جلسه شکایات و مقابله با متخلفان استفاده کرده و ناشران در صورت عدم حل مشکل می‌توانند پرونده‌های خود را به دفتر توسعه کتاب و کتاب‌خوانی ارسال کنند تا از طریق دبیرخانه کارگروه مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: خوشبختانه در چند ماه گذشته با پیگیری‌های انجام شده احکام قضایی برای برخی از متخلفان که اقدام به نشر غیرقانونی کتاب‌ها می‌کردند، در تهران و شهرستان‌ها صادر شده که به زودی اعلام خواهد شد و امیدورایم این کارگروه بتواند به نتایج خوبی در این زمینه دست یابد.

کد خبر : ۴۲۸۲۸۸