خبرگزاری کار ایران

مدیر شبکه مستند:

مستندهای تهییجی برای انتخابات تولید نمی‌کنیم/ جلسات تصویب قانون‌اساسی فیلم می‌شود

مدیر شبکه مستند؛ پرداخت به موضوعات سیاسی را در راستای محور پنجم تولیدات این شبکه یعنی «فضای انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و فضای منطقه و تحلیل و معرفی فضای بین‌الملل» خواند و گفت: متولی موضوعات سیاسی به معنای خاص سیاسی، معاونت سیاسی‌ست. ما در حوزه سیما قرار نیست مستند سیاسی تولید کنیم بلکه مستندهای تبیینی تولید می‌کنیم؛ یعنی از مستندهای ژورنالیستی به سمت ریشه‌یابی یک پدیده حرکت خواهیم کرد که در محور پنجم ما می‌گنجد.

سلیم غفوری در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری گفت: در انتخابات یک رویکرد این است که کاملا تهییجی مستند بسازید که معاونت سیاسی این کار را انجام می‌دهد اما رویکرد دیگر این است که ببینیم فضای انتخابات در کشور ما در گذشته چگونه بوده و نیازمندی‌های مردم در انتخابات باید چگونه برآورده شود و چگونه باید مردم را به ملاک‌های انتخاب کردن برسانیم؟

او با بیان اینکه «بین این دو رویکرد کمی تفاوت وجود دارد» گفت: رویکرد اول را معاونت سیاسی انجام می‌دهد و رویکرد دوم را ما در شبکه مستند باید انجام دهیم. درواقع ورود شبکه مستند تبیینی است؛ یعنی راجع به معیارهای انتخاب کردن صحبت خواهد کرد.

غفوری با اشاره به برنامه «تاریخ شفاهی ایران» در شبکه مستند، گفت: این برنامه انتخاب ماست از مقاطع مختلف تاریخ انقلاب که کاملا مبتنی و متکی بر آرشیو است و بازخوانی خیلی از این اتفاقات برای امروز هم می‌تواند راهگشا باشد.

روندی که منجر به تصویب قانون اساسی شده بازخوانی می‌شود

مدیر شبکه مستند با بیان اینکه «ما در تاریخ شفاهی سراغ موضوعاتی می‌رویم که می‌تواند کمک کند که مردم ما درک درست‌تری از انقلاب داشته باشند» گفت: مثلا در موضوع انتخابات ما سراغ جلسات تصویب قانون اساسی می‌رویم؛ در این جلسات مباحثاتی صورت گرفته که نقشه‌راه جمهوری اسلامی را مشخص کرده است. یعنی خبرگان قانون اساسی نشسته‌اند و دورهم جمع شده و صحبت کرده‌اند و در این جمع شدن و مباحثات، قانون اساسی تدوین شده است.

غفوری ادامه داد: در تدوین قانون اساسی نگاهی وجود داشته که آن نگاه هنوز هم دارد کشور را جلو می‌برد چون مبنای ما قانون اساسی است و قرار نیست از آن فراتر رویم. اگر مباحثات قانون اساسی و روندی که منجر به تصویب قانون اساسی شده بازخوانی شود؛ می‌تواند خیلی از گره‌هایی که امروز در ذهن بعضی‌ها ممکن است وجود داشته باشد را باز کند؛ این کاری است که ما ممکن است در تاریخ شفاهی و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری به آن بپردازیم.

سلیم غفوری با اشاره به مدیریت چهار ماهه خود در شبکه مستند، گفت: در این چند ماه ما بیشتر بررسی کردیم ببینیم که تولیداتی که انجام شده یا تعهداتی که از قبل داده شده در چه حوزه‌هایی است و نیازمندی‌های شبکه چیست و براساس این دو مقوله یعنی بررسی نیازمندی‌ها و بررسی تولیدات موجود ببینیم خلاءها کجاست و آنها را به تدریج پر کنیم.

مدیر شبکه مستند ادامه داد: بر این اساس در حوزه نیازمندی‌ها پنج محور اصلی را به‌عنوان محورهای تولیدی شبکه مستند مشخص کردیم که انشالله تلاش داریم در آنها کار تولیدی انجام دهیم.

پنج محور اصلی شبکه مستند برای ساخت برنامه تببین شده

غفوری در توضیح این پنج محور گفت: محور اول فضای اقتصاد و کسب‌و‌کار است، محور دوم فضای ایران و معرفی ایران؛ که ایران به معنای تاریخ، جغرافیا، اقلیم و فضای گردشگری‌اش و اقوام و میراث فرهنگی و... مدنظر آن است.

او محور سوم را کمک به کاهش آسیب‌های اجتماعی در کشور و موضوعات اجتماعی عنوان کرد و گفت: یعنی کمک به کاهش طلاق، اعتیاد و حاشیه‌نشینی و اصلاح رفتارهای شهروندی و اخلاق اجتماعی و موضوعاتی از این دست در این محور قرار دارند. محور چهارم سبک زندگی و محور پنجم فضای انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و فضای منطقه و تحلیل و معرفی فضای بین‌الملل است.

غفوری با بیان اینکه «این پنج محوری است که در آنها به فراخور امکانات‌مان کار می‌کنیم و به تولید اثر خواهیم پرداخت» گفت: در بعضی محورها از قبل آثاری در دست تولید بوده مثل محور معرفی اقلیم و شرایط ایران اما در بعضی از محورها تولیدات‌مان کمتر بوده که داریم برنامه‌ریزی می‌کنیم در تمام این پنج محور براساس نیاز شبکه بتوانیم تولیدات متناسبی را داشته باشیم.

مدیر شبکه مستند خاطرنشان کرد: تمام این پنج مورد محورهای جدی ماست و تلاش‌مان این است که تناسب در همه آنها رعایت شود. در مشاوره‌هایمان و جلسات متعددی که در اتاق فکر شبکه و با اساتید مختلف داشتیم به این 5 محور رسیدیم و فکر می‌کنیم اگر بخواهیم در فضای فرهنگی جامعه تاثیرگذار باشیم باید به تناسب در همه این 5 محور تولید اثر داشته باشیم.

کمبود بودجه را با مشارکت مالی دستگاه‌های دیگر تامین می‌کنیم

مدیر شبکه مستند همچنین با اشاره به مشکلات بودجه‌ای که در سازمان صداوسیما وجود دارد؛ گفت: همه تلاش می‌کنیم با بهره‌گیری از مشارکت و تولید مشارکت، با کمبود بودجه‌ای که در سازمان وجود دارد فضای تولید را جلو ببریم تا به‌تدریج فضای بودجه‌ای هم گشایشی حاصل شود و بتوانیم با قوت بیشتری فضای تولید را جلو ببریم.

غفوری با بیان اینکه «وقتی بودجه با کاهش مواجه می‌شود بر فضای تولید اثرش را می‌گذارد» گفت: نیازمندی سازمان خیلی بیشتر از آن چیزی است که در بودجه برایش دیده شده. این مشکل وجود دارد و طبیعتا به فضای تولید ما هم فشار وارد می‌کند. اما به هرحال باید با مدیریت درست این فضا را جلو برد تا به تدریج درست شود.

او در پاسخ به این سوال که بودجه شبکه مستند در حال حاضر چه میزان است، گفت: مبلغ بودجه شبکه دیده شده اما محقق نمی‌شود چون هنوز معلوم نیست چقدرش محقق شود خودمان هم نمی‌دانیم این بودجه چقدر است. معلوم نیست چقدرش محقق شود. چون بودجه همه دستگاه‌ها با کاهش مواجه شود. ما هم فعلا نمی‌دانیم چقدر از بودجه‌ای که قرار بوده برایمان محقق می‌شود.

غفوری در پاسخ به این سوال که هزینه‌های تولید شبکه مستند با این شرایط چگونه محقق می‌شود، گفت: بخشی از هزینه‌ها را با «تامین» جبران می‌کنیم و برای بخشی دیگر باید تلاش کنیم که بتوانیم دستگاه‌های دیگر را وارد فضای تولید کنیم و با مشارکت کار را جلو ببریم.

مدیر شبکه مستند یادآور شد: شبکه مستند هم برای رئیس سازمان و هم معاونت سیما آقای میرباقری مهم بوده و هست و حمایت و پشتیبانی از شبکه داشته‌اند و با کمک ایشان امیدواریم که فضا بهتر هم بشود. در مجموع حامی شبکه بوده‌اند و مشکلی از این بابت نداشته و نخواهیم داشت.

غفوری با بیان اینکه «ما در شبکه مستند طیف وسیعی از مستندسازان را داریم که با آنها همکاری می‌کنیم» گفت: اعتقاد ما این است که شبکه مستند باید چتر کاملی باشد برای فضای مستند کل کشور. ما با عمده مراکزی که دستی در فضای مستند کشور دارند همکاری می‌کنیم؛ از مرکز گسترش سینمای مستند تجربی گرفته تا انجمن سینمای جوان، حوزه هنری، سازمان اوج و خانه مستند انقلاب اسلامی و جاهای دیگر. این مجموعه‌ها طبیعتا سلایق مختلفی را داشته و دارند. در فضای کار با مستندسازان هم سلایق مختلفی از مستندسازان با ما کار می‌کنند و از این بابت مشکلی نداشتیم.

کد خبر : ۴۲۸۴۸۸