خبرگزاری کار ایران

سعید اسدی در مراسم آغاز به کار «فاستوس ۲۰۱۶» در مولوی:

تئاتر می‌گوید روح‌تان را ارزان نفروشید

دبیر سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر گفت: این روزها ما چند فاوست و فاستوس در تئاتر روی صحنه می‌بینیم؛ این موضوع مرا خیلی به فکر واداشته که چرا «فاوست» و چرا «فاستوس»؟ در این روزگار ما دارای وضعیتی عجیب هستیم و در مرزی اخلاقی قرار گرفته‌ایم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، افتتاح نمایش «فاستوس 2016» به نویسندگی یوسف فخرایی و کارگردانی فرشاد منظوفی‌نیا، شامگاه گذشته توسط سعید اسدی در مرکز تئاتر مولوی افتتاح شد؛ رحمت امینی، مهدی صباغی، ادنا زینلیان، کیوان نخعی و جمعی دیگر از هنرمندان و دانشجویان تئاتر در این مراسم حضور داشتند.

سعید اسدی با اشاره به اینکه امروز در مرزی اخلاقی قرار گرفتیم، گفت: چراکه ویژگی‌های زیستن در جهان امروز به خصوص با وضعیتی که همین‌جا تجربه می‌کنیم این است که ما را در دوراهی نگه‌ می‌دارد که چگونه برای به دست آوردن قدرت، ثروت و شهرت و هر امری که می‌تواند ما را نسبت به پیش تواناتر کند ممکن است روح مان را بفروشیم ولی تئاتر به ما می‌گوید نفروشید، اگر می‌فروشید ارزان نفروشی! یا مقاومت کنید.

دبیر سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر گفت: «فاستوس»،‌ این اسوه تاریخی که نقش مثبتی هم ندارد زنهار بزرگی است که در مرز زندگی می‌کنیم و روی لبه تیغ حرکت می‌کنیم و کلا زندگی همین است. ولی امیدوارم این اجرا درخشان و خوبی باشد که حتما هست.

سعید اسدی اظهار داشت: هر رخدادی که در این تالار اتفاق می‌افتد برای من فرخنده است چون من به این سالن تعلق‌خاطر دارم و امیدوارم چراغش همیشه روشن و کارش پررونق باشد و کارهای شایسته‌ای روی صحنه برود.

اسدی ادامه داد: با خوشحالی باید بگویم مولوی همچنان جریان تئاتر دانشگاهی و اندیشمند است و به تئاتری می‌پردازد که ویژگی‌های هنری آن برجسته‌تر از دیگر ویژگی‌هاست و حواشی‌اش کم است.

او خاطرنشان کرد: امشب اتفاق خوبی را شاهدیم که فرشاد منظوفی‌نیا که از هنرمندان مجرب و اساتید دانشگاه است و به ویژگی‌های علمی و فرهنگی او برای همه شناخته شده نمایشی را روی صحنه برده است. تمام ارکان این نمایش از تحصیل‌کرده‌ها و برآمده از دانشگاه و ساحت علمی هستند، که اتفاقی خجسته است.

اسدی با بیان اینکه «گشایش این نمایش مصادف با تولد آقای فرشاد منظوفی‌نیا است» گفت: امیدوارم این اتفاقی که در تئاتر ما افتاده را هم با چشم باز ببینید. این روزها شبی 90 تا 110 نمایش روی صحنه می‌رود که حتما به کیفیت خوبی هم خواهد رسید. این کمیت را باید به فال نیک گرفت.

دبیر سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر تصریح کرد: ما نیاز داریم که در این دوره تئاتر، جنبه‌های انتقادی‌مان را نسبت به تئاتر خیلی موثرتر نشان دهیم و گمان می‌کنم افق جذابی پیش‌روی تئاتر ماست علیرغم همه کاستی‌هایی که چه از نظر مالی و اقتصادی و مسائل جانبی دیگر می‌افتد این اتفاق خوبی است.

امیرحسین حریری، مدیر مرکز تئاتر مولوی نیز در این مراسم گفت: امشب شاهد آغاز به کار یک نمایش بسیار خوب و خاص از نسلی جوان خواهیم بود؛ یکی از دلایلی که شورای هنری مولوی این کار را برای اجرا در این بازه زمانی انتخاب کرده ساحت و احترامی بود که این گروه جوان برای نمایش قایل بودند.

حریری با بیان اینکه «یکی از معضلاتی که گریبان تئاتر ما را گرفته و نسل جوان هم تا حدی در دام آن افتاده، حواشی تولیدی است که برای بعضی از نمایش‌ها به وجود می‌آید» گفت: بعضی از جوانان و دانشجویان وقتی می‌خواهند نمایشی را تولید کنند اولویت‌هایی را قایل می شوند که در مغایرت با ساحت نمایش است. خوشحالم که نمایش‌هایی در مولوی روی صحنه می‌رود که با ارزش‌گذاری به ساحت نمایش و تولید است و از نظر هنری و اقتصادی هم ارزش خاص خود را دارد.

او اظهار امیدواری کرد: امیدوارم با حمایت هنرمندان و رسانه‌ها به الگویی در مولوی برسیم که لازم نباشد برای تولید نمایش دچار حواشی شد. نمایش «فاستوس 2016» حاصل یک سال تلاش دانشجویان چند دانشگاه است که امیدوارم از تماشای آن لذت ببرید.

فرشاد منظوفی‌نیا، کارگردان «فاستوس 2016» نیز گفت: خوشحالم که امشب چهار نسل کنار هم قرار گرفته‌اند؛ اساتیدی در این جمع حضور داشته‌اند که یا افتخار شاگردی‌شان یا معلمی‌شان را داشته‌م.

یوسف فخرایی، نویسنده این نمایش نیز در سخنان کوتاهی گفت: امیدوارم شاهد اجراهای خوبی برای نمایش «فاستوس 2016» باشیم چون شاهد تلاش و رنج این گروه بوده‌ام. همه ما برای آنچه انتخاب کرده‌ایم یعنی تئاتر که زندگی ماست باید صادقانه بجنگیم.

عبدالرضا نصاری، رضا عموزاد، شادی اسدپور، دانیار عباسی، آناهیتا خسروی، علیرضا سعیدی، امیر جوادی، مجید اکبری و حمیدرضا فراهانی بازیگران این اثر نمایشی هستند که در نقش اساطیر یونان باستان همچون فاستوس، واگنر، مده‌آ، مفیستو،‌ مدوزا، پرسئوس،‌ مینوتور، آژاکس و مکبث ایفای نقش می‌کنند.

نمایش «فاستوس 2016» به کارگردانی فرشاد منظوفی‌نیا، از 23 آبان تا 23 آذر 95 در سالن اصلی تالار مولوی ساعت 18 روی صحنه می‌رود.

کد خبر : ۴۲۸۶۷۵