خبرگزاری کار ایران

در آیین اختتامیه جشنواره کتاب سال معلولین مطرح شد؛

تعداد آثار حوزه معلولین به هزار هم نمی‌رسد

اختتامیه دومین جشنواره انتخاب بهترین کتاب با موضوع «معلول، معلولیت و توانمندسازی» در محل کتابخاخه ملی ایران برگزار شد.

به گزارش ایلنا، این جشنواره به همت انجمن علمی و آفرینش‌های هنری معلولان ایران با همکاری معاونت توانبخشی سازمان بهزیستی، موسسه خانه کتاب، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و موسسه فرهنگی هنری آوای معلولان عصر روز 23 آبان برگزار شد.

در اختتامیه این جشنواره از آثار برتر متعلق به نویسندگان، محققان و مولفان معلول و همچنین مولفان غیر معلول که کتاب‌هایی با موضوع‌هایی درباره افراد دارای معلولیت نوشته‌اند، تقدیر به عمل آمد.

در این مراسم، منصور برجیان، مدیر عامل انجمن علمی و آفرینش‌های هنری معلولان، ایران ضمن اشاره به سه سالانه بودن این جشنواره، از افزایش 70 درصدی آثار ارسال شده به این جشنواره، در مقایسه با اولین دوره آن، خبر داد.

در ادامه، دبیر هفته کتاب و مدیر عامل خانه کتاب، در سخنرانی خود ضمن تشکر از برگزارکنندگان جشنواره گفت: در سال‌های مختلف جشنواره‌های متعددی با موضوع کتاب برگزار می‌شود که معمولا جنبه عمومی دارد و جشنواره‌های این‌چنینی که به یک موضوع خاص مثل معلولیت، پرداخته‌اند کم است و این جشنواره از این حیث قابل توجه است.

مجید غلامی جلیسه ادامه داد: برگزاری جشنواره‌های کتاب دو کارکرد اصلی دارد که یکی از این کارکردها تقدیر و تشکر از نویسندگان و فعالان حوزه مرتبط با موضوع جشنواره، و کارکرد دوم آن، وضعیت شناسی از موضوع جشنواره‌ها است.

او اظهار داشت: برداشتی که از سه سالانه کتاب معلولین می‌توانیم داشته باشیم، این است که وضعیت تولید کتاب و نویسندگی در حوزه معلولین، وضعیت خوبی نیست و هم آن‌که تعداد آثاری که در این حوزه تولید می‌شود حتی به عدد هزار هم نمی‌رسد، و این یک گوشزد خیلی جدی هم برای ما که در حوزه نشر کتاب فعالیت می‌کنیم و هم برای سازمان‌ها و ارگان‌های مرتبط با معلولین مثل سازمان بهزیستی خواهد داشت.

جلیسه با اشاره به این‌که کتابخانه‌هایی با امکان حضور و استفاده معلولین از آن‌ها، در کل کشور به تعداد انگشتان دو دست نیست افزود: ما اساسا زیرساخت‌های مناسب برای تولید و ارائه کتاب با موضوع معلولیت هم در بدنه نشر و چاپ کتاب و هم در سازمان‌های مرتبط با معلولیت نداریم.

وی موضوع شناسی کتاب‌هایی درباره معلولین را از الویت‌هایی دانست که سازمان‌های مرتبط بخصوص سازمان بهزیستی باید برای آن برنامه‌ریزی کنند و گفت: نویسندگان و ناشرین با موضوعات مرتبط با حوزه معلولیت آشنایی ندارند.

جلیسه در پایان بر لزوم برگزاری نشستی با حضور خانه کتاب و سازمان بهزیستی برای آشنایی حوزه نشر با موضوعیت معلولین و معلولیت تاکید کرد.

کد خبر : ۴۲۸۷۴۱