خبرگزاری کار ایران

در نشست شورای مرکزی انجمن تهیه‌کنندگان مستقل مطرح شد؛

حل معضل فیلم‌های توقیفی و تضییع حقوق فیلم‌های هنر و تجربه

روشن شدن تکلیف فیلمهای توقیف شده، شکایت از گروه هنر و تجربه، مباحث آیین‌نامه شورای صنفی نمایش و تمجید از تهیه‌کننده فیلم سیانور در آخرین نشست شورای مرکزی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 به گزارش ایلنا، سیدغلامرضا موسوی (رئیس انجمن تهیه‌کنندگان مستقل سینمای ایران) ضمن اعلام سرفصل های مطرح شده در این نشست؛ گفت: شورای مرکزی انجمن در نشست خود با توجه به طرح مشکلات سه فیلم سینمایی، از مسئولان معاونت سینمایی خواست با توجه به شکوائیه تهیه‌کنندگان یا کارگردانان این فیلمها، موضوع رسیدگی و نسبت به حل  مشکل این همکاران اقدام عاجل صورت گیرد.

 موسوی گفت: ازجمله این فیلم‌ها "آشغال‌های دوست داشتی"ساخته محسن امیریوسفی است که در زمینه وحدت ملی است. اما به گمان شورای مرکزی مورد بی‌مهری قرار گرفته است. همچنین نامه سعید خانی یکی از تهیه‌کنندگان و سرمایه‌گذاران فیلم "ارادتمند نازنین، بهاره، تینا" ساخته عبدالرضا کاهانی مطرح شده که اعلام کرده بود فیلم طبق فیلمنامه ارائه شده به شورای پروانه فیلمسازی ساخته شده و انتظار دارد که فیلم با حک و اصطلاحاتی که به اثر لطمه وارد نشود، پروانه نمایش دریافت کند.

همچنین گلایه علیرضا رئیسیان درمورد عدم امکان نمایش فیلم "پرونده هاوانا" در شبکه نمایش  خانگی علیرغم داشتن پروانه نمایش مطرح شد. شورای مرکزی  انجمن ضمن دفاع از حقوق مادی و معنوی صاحبان اثر، بر لزوم امکان نمایش فیلم تاکید داشت.

رئیس انجمن تهیه‌کنندگان مستقل افزود: شکایت غلامرضا آزادی از عدم نمایش فیلم در سانس‌های مقرر گروه هنر و تجربه و جایگزین کردن یک فیلم پرمخاطب مطرح شد.

 شورای مرکزی انجمن با توجه به اینکه هزینه نمایش فیلم‌ها توسط دولت پرداخت می‌شود، لزوم اکران فیلم‌ها هنر و تجربه با هر تعداد بلیت تاکید داشت و اعلام کرد که دولت برای فیلم‌های پرمخاطب قطعا هزینه به گروه هنر و تجربه نمی‌پردازد. اکران فیلم 7 میلیاردتومانی و چهارده میلیارد تومانی در سینماهای هنر و تجربه ظلم به فیلم‌هایی است که عملا هزینه اکران آنها توسط دولت پرداخت شده است. البته در این زمینه نامه‌ای به رئیس سازمان سینمایی نوشته شده که تاکنون پاسخی ارائه نشده است. شورای مرکزی درخواست داشت که در صورت عدم پاسخ منطقی، موضوع به مراجع بالاتر منعکس شود. در ادامه جلسه شورای مرکزی با توجه به تولید 3 فیلم توسط سیدمحمود رضوی که از کیفیت استاندارد هم برخوردار است تقدیر کرد و برای حمایت از فیلم در حال اکران سیانور اعلام آمادگی کرد. سیدمحمود رضوی امسال سه فیلم "دلبری"،"سیانور" و "خیابان چهل و یکم" را در دست پخش دارد.

موسوی ادامه داد: مباحث مربوط به آیین‌نامه شورای صنفی نمایش برای سال آینده مطرح شد. مقرر شد این پیشنهادات به هیات رئیسه شورایعالی ارجاع گردد.

براساس نظر شورای مرکزی انجمن، برای سال 96 پیشنهاد شد که شش گروه فعلی باقی بماند و گروه آزاد تعداد سینمای کمتری داشته باشند.

شورای مرکزی اعتقاد داشت که شورای صنفی نمایش بر اکران شهرستان‌ها همچون تهران نظارت کند و تعداد سینماهای سر گروه از یک سینما به 3 سالن افزایش یابد.

رئیس انجمن تهیه‌کنندگان مستقل در پایان افزود: در پایان نشست، شورای مرکزی انجمن با درخواست خود از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر کاهش تصدی‌گری دولت، نمایش فیلم‌های دارای پروانه نمایش و کوچکسازی ساختار معاونت سینمایی تاکید کردند.

کد خبر : ۴۲۸۸۷۶