خبرگزاری کار ایران

در رونمایی کتاب «ارتباطات غیرکلامی» مطرح شد؛

زبان غیرکلامی معنای فوق‌العاده بالایی دارد

باقر ساروخانی تاکید کرد: همیشه وقتی از زبان حرف می‌زنیم به یاد گفتار می‌افتیم اما به نظرم سکوت خود زبان بزرگی است.

به گزارش ایلنا، کتاب «ارتباطات غیرکلامی» تازه‌ترین اثر علی‌اکبر فرهنگی در مراسمی با حضور باقر ساروخانی، رحمت‌الله حافظی، محمدرضا سعیدآبادی، غلامرضا کاظمی‌دینان، عادل فردوسی‌پور و بهزاد تیمورپور، رونمایی شد.

کتاب «ارتباطات غیرکلامی» تازه‌ترین اثر علی‌اکبر فرهنگی چهره ماندگار و پدر علم مدیریت رسانه امروز دوشنبه ۲۴ آبان با حضور باقر ساروخانی، استاد جامعه شناسی، رحمت‌الله حافظی، رییس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران، غلامرضا کاظمی‌دینان رییس انجمن روابط عمومی، محمدرضا سعیدآبادی، دبیرکل سابق کمیسیون ملی یونسکو، عادل فردوسی‌پور و بهزاد تیمورپور مدیرآفرینش و اجرای سازمان فرهنگی هنری و سرپرست فرهنگسرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی، رونمایی شد.

سعیدآبادی در این مراسم رونمایی با بیان اینکه پراکندن بذر علم و دانایی در سرزمین ما توسط دکتر فرهنگی بسان درخت تناوری است، گفت: در شاخسار این درخت میوه‌های فرهنگ و دانش که همان دانشجویان ایشان هستند، روئیده است. او شناسنامه ارتباطات و رسانه در ایران به بخشی احسن است و آثار و کتاب‌های او نوازشگر روح دانشجویان و پژوهشگران بوده است. سخن از فرهنگی، سخن از علم، فرهنگ و اخلاق است. کتاب زندگی‌اش از سابقه درخشان او سخن می‌گوید در حالی که با ناملایماتی‌های زیادی هم دست و پنجه نرم کرده است.

فرهنگی کارش تولید فرهنگ است

کاظمی‌دینان نیز در ادامه این مراسم به ۱۹ جلد کتاب دکتر فرهنگی درباره ارتباطات و مدیریت اشاره کرد و گفت: وی با نگارش این آثار نشان داده که به خدای خود اعتقاد دارد و می‌خواهد مخلوق واقعی او باشد. فرهنگی کارش تولید فرهنگ است و نام خانوادگی‌اش هم با فرهنگ آمیخته است.

 وی اضافه کرد: من از کتاب‌های او مفاهیم بسیاری چون ارتباطات اسلامی، ارتباطات کلامی و غیرکلامی، زندگی اجتماعی و ارتباطات انسانی آموختم. اگر قرار است زندگی اجتماعی داشته باشیم باید در ارتباط باشیم چرا که ارتباطات سنگ‌بنای زندگی اجتماعی است. آموختم که جامعه بدون ارتباطات معنا ندارد و خودکشی نتیجه عدم ارتباطات انسانی است. همچنین از او برقراری ارتباط و سواد ارتباطاتی را آموختم. انسان‌ها و جوامعی که آگاه، دانا و توانمند هستند، همیشه شاد خواهند بود.

رییس انجمن روابط‌عمومی در بخش پایانی سخنانش با بیان اینکه ارتباطات موجب افزایش سرمایه اجتماعی افراد می‌شود، اظهار کرد: من از استاد فرهنگی بسیار آموختم و افتخار می‌کنم که در زندگی شاگردی ایشان را کرده‌ام.

زبان غیرکلامی معنای فوق‌العاده بالایی دارد

باقر ساروخانی نیز از دیگر حاضران در مراسم رونمایی از کتاب «ارتباطات غیر کلامی» در سخنانی کوتاه یادآور شد: همیشه وقتی از زبان حرف می‌زنیم به یاد گفتار می‌افتیم اما به نظرم سکوت خود زبان بزرگی است. یک نگاه ممکن است چنان معنا و بار عاطفی داشته باشد که در کلام نگنجد. سکوت و زبان غیرکلامی معنای زیاد و فوق‌العاده بالایی دارد.

این استاد دانشگاه با اشاره به کتاب «ارتباطات غیرکلامی»، به دکتر علی‌اکبر فرهنگی بابت نگارش این کتاب تبریک گفت و اظهار کرد:‌ من از این کتاب در کلاس‌های درسم استفاده خواهم کرد.

فردوسی‌پور نیز در بخش دیگری از این مراسم با بیان اینکه یکی از خاطره‌انگیزترین دوران زندگی تحصیلی خود را در کلاس‌های علی‌اکبر فرهنگی گذرانده گفت: ترجیح من این است که در این نشست به صورت غیر کلامی و تنها با نگاه کردن محبت‌ و ارادت خودمان را به استاد ابراز کنیم.

ارتباطات در همه رشته‌ها تدریس شود

علی اکبر فرهنگی در این مراسم به نحوه ورود خود به رشته ارتباطات اشاره کرد و گفت: اولین دکترای من در رشته مدیریت بود، من بعد از اینکه ۷ سال در رشته مدیریت تدریس می‌کردم خود دانشجوی رشته دکترای ارتباطات شدم. خاطرم هست زمانی که درس مدیریت تدریس می‌کردم دانشگاه اوهایو اعلام کرد که تمام دانشجویان رشته‌های مختلف باید واحد درسی ارتباطات را بگذرانند.

او اظهار کرد: در دانشگاه‌های آمریکا گذراندن درس ارتباطات برای همه رشته‌ها اجبار بود و این موضوع به این معنی بود که تمام افراد جامعه از پزشک گرفته تا هنرمند باید با ارتباطات آشنایی داشته باشند. ما هم این موضوع را مرتب در ایران مطرح می‌کنیم ولی هنوز جا نیفتاده است. انجمن روابط عمومی یا ارتباطات وظیفه دارند با تربیت معلمان خطیر وبصیری در حوزه ارتباطات این واحد درسی در همه رشته‌ها ایجاد کنند.

فرهنگی در بخش پایانی سخنانش به بنیانگذار ارتباطات غیرکلامی اشاره کرد و گفت: آلبرت محرابیان که از ارامنه تبریز بود و جدش در زمان احمد شاه به آمریکا مهاجرت کرده بود بنیانگذار ارتباطات غیرکلامی است و نخستین کتاب در این باره را در سال ۱۹۶۸ نوشته است.

رحمت الله حافظی نیز در این مراسم در صحبتی کوتاه به رابطه ارتباطات و پزشکی و سلامت اشاره کرد و گفت: وقتی بیماری از بیماریش اطلاع داشته باشد، ۵۰ درصد مشکل او حل می‌شود. هر فرد بیماری که پیش من می‌آید، او را عضوی از خانواده خود می‌دانم و به این دید با او ارتباط برقرار می‌کنم. با هنر دوست داشتن تمام مشکلات ما حل می‌شود.

کد خبر : ۴۲۸۹۴۶