خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

حاکمیت مطلق پول در گالری‌های تهران/ دولت پشتِ مشاهیر می‌ایستد

مدیر نگارخانه والی با بیان اینکه وظیفه دولت حمایت از هنر و هنرمند است،‌ گفت: متاسفانه نگاهی که امروز به جامعه تجسمی می‌شود نگاه پول و ثروت است نه حتی نگاه اقتصادی چه برسد به اینکه نگاه حمایتی به این حوزه داشته باشند.

مژگان والی‌پور (مدیر گالری والی) در گفت‌وگو با ایلنا؛ با اشاره به اینکه هنرجویان امروز خلاقیت ندارند، اظهار کرد: در آموزشگاه‌ها و دانشگاه‌های هنر روش و اصول هنر به هنرجو آموزش داده می‌شود و هنرمند باید با استفاده از این اصول و براساس خلاقیتی که دارد؛ اثر هنری را خلق کند. اتفاقی که امروزه کمتر صورت می‌گیرد این است که خلاقیت در آثار هنری دیده نمی‌شود و هنرجو از اصول تکراری و کلیشه‌ای برای خلق اثر هنری استفاده می‌کند.

او با بیان اینکه هنر یعنی خلاقیت گفت: هنر یعنی نوآوری و استفاده از المان‌های صحیح که متاسفانه امروزه در آثار هنری کمتر دیده می‌شود.

مدیر نگارخانه والی با بیان اینکه روند هنر تجسمی در سال‌‌های اخیر مثبت بوده، ادامه داد: در سال‌های اخیر  باتوجه به شرایط اقتصادی نامناسب در کشور؛ هنر تجسمی بیشترین فعالیت خود را در بخش‌خصوصی انجام داده و خوشبختانه همین امر باعث رونق این هنر شد. البته این روند گاهی اوقات صعودی و گاهی اوقات هم خیر با این وجود باعث شد مسیر هنر در بخش‌خصوصی فعال‌تر باشد. گرچه ما دوست داریم از حمایت‌های دولت در هنرهای تجسمی نیز بهره بگیریم.

والی‌پور در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به تاسیس گالری‌های جدید در هفته‌های اخیر گفت: همانقدر که افزایش و تاسیس گالری‌ها می‌تواند برای اهالی تجسمی اتفاق خوبی باشد اما اگر این افزایش براساس ضوابط و اصول مشخصی نباشد به همان اندازه نیز می‌تواند به هنر تجسمی آسیب برساند. بی‌شک افزایش گالری‌ها در سال‌های اخیر به ویژه‌ ماه‌های اخیر؛ به دلیل رونق اقتصادی است که در فضای هنرهای تجسمی شکل گرفته است.

او ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که متولی هنر در کشور است باید ضوابط و قوانین مشخص‌تری در رابطه با تاسیس گالری‌ها داشته باشد و تنها به آمارها توجه نداشته باشد چراکه ضربه‌ای که از این طریق ممکن است به هنر و بخش‌خصوصی شاغل در این بخش، وارد می‌شود می‌تواند بسیار نگران کننده و جبران‌ناپذیر باشد.

مدیر نگارخانه والی تاکید کرد: معتقدم 50 درصد صاحبان برخی گالری‌ها اگر احساس کنند که تجارت هنرهای تجسمی با مخاطره مواجه می‌شود هیچ‌گاه اقدام به تاسیس گالری نمی‌کنند چراکه اغلب این افراد سرمایه‌گذارانی هستند که برای سود مالی بیشتر و استفاده بهینه از شرایط اقتصادی هنرهای تجسمی در این بخش سرمایه‌گذاری کرده‌اند البته سرمایه‌گذارانی هم هستند که بهبود وضعیت هنرهای تجسمی برای آن‌ها مهم است و برای حمایت از هنرمند در این بخش فعالیت و سرمایه‌گذاری می‌کنند. نمی‌دانم تا چه زمانی قرار است این روند ادامه داشته باشد و چند نفر قرار است در فروش یک اثر هنری نقش داشته و سهیم باشند؟!

والی‌پور تصریح کرد:  متاسفانه در حال حاضر یک موجی در فضای هنرهای تجسمی راه افتاده و بسیاری از هنرمندان مطرح نیز آن را همراهی می‌کنند. در این جریان می‌بینیم یک فرد به عنوان دیلر برای اعتبار بخشیدن به یک ملک و ساختمان در قسمتی از فضای آن ساختمان گالری راه‌اندازی می‌کند و با برگزاری مهمانی‌ها آن مکان را به عنوان یک نگارخانه معرفی می‌کند و پس از برگزاری دو یا سه نمایشگاه تعطیل می‌شود. همین فرد با مجوز وزارت ارشاد دوباره در مکان دیگری نگارخانه دیگری راه‌اندازی می‌کند. این افراد از پتانسیل هنر تجسمی سوء‌استفاده می‌کنند و این به ضرر فضای هنری کشور است.

او همچنین به پیشرفت و نابودی یک هنرمند توسط برخی گالری‌داران اشاره کرد و گفت: برخی از این افراد با حمایت‌های نابجا از یک هنرمند او را مشهور می‌کنند و متاسفانه ناگهان حمایت خود را قطع می‌کنند و این مسئله باعث می‌شود هنرمند نابود شود.

مدیر نگارخانه والی با بیان اینکه خرید و فروش آثاری هنری وظیفه گالری است اما مهمترین وظیفه آن فرهنگ‌سازی است، تصریح کرد: گالری‌ها در گذشته یک مکان فرهنگی و هنری بودند اما در حال حاضر به یک مکان اقتصادی هنری تغییر هویت داده و اصل فرهنگ‌سازی و تقویت فرهنگ جامعه که مهمترین موضوع در گالری‌ها بود از بین رفته است و متاسفانه بیشتر مسئولین فرهنگی ما نیز ترجیح می‌دهند در گالری‌هایی حضور یابند که به خاطر پول‌شان اعتبار دارند.

او گفت: درصدد هستیم انجمن صنفی گالری‌داران و نگارخانه‌ها را افتتاح کنیم که با توجه به بروکراسی‌های اداری امیدوارم زودتر بتوانیم انجمن را راه‌اندازی کنیم.

والی‌پور درباره انتظارات گالری‌داران به عنوان بخشی از جامعه هنرهای تجسمی از وزیر تازه ارشاد گفت: هیچ شناختی نسبت به وزیر جدید ندارم و سیاست کاری ایشان را نمی‌دانم اما به عنوان بخشی از جامعه هنری کشور انتظار داریم تا هر فردی که در راس فرهنگ و هنر کشور است نگاه دلسوزانه و پدرانه‌ای به هنر و فرهنگ کشور داشته و نگاه اقتصادی به هنرمند و فرهنگ و هنر این کشور نداشته باشد.

او ادامه داد: بخش‌خصوصی وظیفه اقتصادی خود را در حوزه فرهنگ و هنر به خوبی و درستی انجام می‌دهد و ما انتظار داریم بخش دولتی نیز وظیفه حمایتی خود را باید به خوبی و به نحو احسن انجام دهد تا نیاز به رابطه و .. برای حضور دعوت یک مسئول دولتی برای بازدید از نمایشگاه یک هنرمند شهرستانی که پتانسیل پایتخت را ندارد اما آثارش بی‌نظیر است؛ نداشته باشیم.

مدیر نگارخانه والی تصریح کرد: متاسفانه حوزه هنرهای تجسمی در کشور ما از جوانان مستعد و هنرمندی که در شهرستان‌ها فعالیت می‌کند حمایتی نمی‌کند. نگاهی که امروز به جامعه تجسمی می‌شود نگاه پول و ثروت است نه حتی نگاه اقتصادی چه برسد به اینکه نگاه حمایتی به این حوزه داشته باشند.

کد خبر : ۴۲۹۴۱۹