خبرگزاری کار ایران

سیدعباس صالحی:

کتابخوانی نه یک رفتار غریزی و ارثی بلکه رفتاری اکتسابی است

گروه‌ها و افراد برگزیده سومین جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی معرفی شدند.

به گزارش ایلنا، مراسم پایانی سومین جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی امروز چهارشنبه بیست و ششم آبان ماه برگزار شد و با حضور سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و نوش آبادی معاون پارلمانی و حقوقی و استان‌ها برگزیده‌های این رقابت معرفی شد.

در این مراسم محسن حاج زین‌العابدینی دبیر سومین جشنواره تقدیر از مروجین کتابخوانی با اشاره به تصمیم صورت گرفته برای واگذاری این جشنواره پس از دو دوره به بخش خصوصی، انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران را نهاد برگزارکننده سومین دوره این جشنواره ذکر کرد و گفت: امسال بیش از هفتصد اثر از افراد و گروه‌های مختلف در زمینه ترویج کتابخوانی به دبیرخانه ارسال شد که ما علاوه بر ارزیابی این آثار، در بخش‌های ویژه شامل معلمین، امامان جماعت، کتابداران، کتابفروشی‌ها، مهدکودک‌ها، نهادهای صنفی، صنعتی و خدماتی و همچنین بخش بین‌الملل، از مروجین کتابخوانی تقدیر می‌کنیم.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از ظهر امروز چهارشنبه ۲۶ آبان در آئین اختتامیه سومین جشنواره تقدیر از افراد و گروه‌های برگزیده در ترویج کتابخوانی که در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، با اشاره به نقش کتاب در شاخص توسعه‌یافتگی جوامع و تقسیم آنها از این حیث به جوامع مدنی و بدوی و همچنین پیش‌رو و پیرو گفت: در همه این تقسیم‌بندی‌ها، کتاب و کتابخوانی یک شاخص جدی به شمار می‌رود؛ جامعه‌ای که بیشتر کتاب بخواند، مدنی‌تر، عقلانی‌تر و توسعه‌یافته‌تر از سایر جوامع است. دلایل زیادی برای این مسئله می‌توان ذکر کرد. اما یک دلیل مهم آن است که کتاب، رسانه متفکر است و هیچ رسانه‌ای به اندازه کتاب، طعم تفکر ندارد. کتاب می‌تواند چینش جوامع پیش‌رو، عقلانی، آزاد و توسعه‌یافته را محقق کند.

وی کتاب را قدیمی‌ترین رسانه بشری عنوان کرد و با اشاره به ظهور رسانه‌های نوپدید که به گفته او به نسبت کتاب از عمق کمتری در تفکربخشی برخوردارند، تأکید کرد: کتاب رسانه‌ای زایا در تفکر و اندیشه به شمار می‌رود و حامل و مولد تفکر است؛ هیچ رسانه‌ای به اندازه کتاب دارای تکثیر تفکر نیست. کتاب مهم است چون یک رسانه درونی است، کتاب عرق‌ریزان روح است و گاهی دهها سال متمادی، یک نویسنده با درونی‌ترین لحظات زندگی، آن را تبدیل به کتاب می‌کند.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه هیچ رسانه‌ای به اندازه کتاب بیانگر درون پرمعنا و پرلایه انسان نیست، کتاب را یک رسانه مانا توصیف کرد و گفت: این ویژگی‌ها موجب شده که کتاب به عنوان یک شاخص بسیار اساسی و مهم در تقسیم‌بندی جوامع به شمار آید که بر مبنای آن جوامع به عقلانی و هیجانی و یا پیش‌رو و پیرو تقسیم‌بندی می‌شوند.

صالحی با بیان اینکه اگر چنین باوری داریم، طبعاً باید کتابخوانی را جدی بگیریم، گفت: کتابخوانی یک رفتار غریزی مانند غذا خوردن نیست و همچنین یک علامت ارثی نیست که بگوییم چون نیاکان ما کتابخوان بوده‌اند، حتماً ما هم کتابخوان می‌شویم. کتابخوانی یک رفتار اکتسابی است که باید در روند جامعه‌پذیری افراد به آن توجه ویژه شود.

وی سپس به تأثیر مجموعه‌های مروج کتابخوانی چه افراد و چه گروه‌های فعال در این حوزه در رشد کتابخوانی در جامعه اشاره کرد و با بیان ویژگی‌های این افراد و گروه‌های مروج کتابخوانی، داوطلبانه و عاشقانه بودن، مبتکرانه و خلاقانه بودن، نیازسنجانه و معطوف بودن به گروه‌های هدف را از جمله این ویژگی‌ها برشمرد.

این مقام مسئول در وزارت ارشاد با اشاره به پایه‌گذاری جشنواره تقدیر از افراد و گروه‌های مروج کتابخوانی از سال ۱۳۹۳، به نقش زنان در این حوزه اشاره کرد و گفت: جریان جنسیت در حوزه گروه‌های ترویج کتابخوانی در کشور بسیار خوب عمل می‌کند و سهم زنان در پویش کتابخوانی در کشور بالاست که این یادآور همان سنت مادرانه ما در تعلیم و تربیت است.

صالحی همچنین نقش نهادهای خیریه را در حوزه کتاب و کتابخوانی مورد توجه قرار داد و گفت: نباید نهادهای خیریه فعالیت خودشان را به دادن غذاهای نذری محدود کنند؛ این کار البته مهم است اما نذری دادن کتاب‌ هم به عنوان خوراک روح از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی با تحلیل محتوای فعالیت گروه‌های مروج کتابخوانی، کودکان و همچنین مناطق محروم کشور را دو قشر مخاطب اصلی فعالیت این گروه‌ها عنوان کرد و یادآور شد: ما شاهد شکل‌گیری یک جنبش اجتماعی در حوزه کتابخوانی در مناطق محروم هستیم.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به همراهی تشکل‌ها، نهادها و انجمن‌های مختلف با دبیرخانه جشنواره تقدیر از افراد و گروه‌های برگزیده در ترویج کتابخوانی در دو دوره نخست این رویداد، با دبیرخانه آن که در دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی کتاب و کتابخوانی وزارت ارشاد مستقر بوده است، از واگذاری کامل این فعالیت در دوره اخیر یعنی سوم سخن گفت و از دست‌اندرکاران هر سه دوره این جشنواره قدردانی کرد.

صالحی همچنین تقویت برنامه‌های افراد و گروه‌های مروج کتابخوانی در شهرستان‌ها را از جمله دوره سوم این جشنواره یاد کرد و گفت: در چشم‌انداز این جشنواره باید همکاری و مشارکت مراکز خدماتی، صنفی و صنعتی و شرکت‌های بزرگ و کوچک در حوزه کتابخوانی به عنوان یک مسئولیت اجتماعی که آنها می‌بایست بر عهده بگیرند، دیده شود.

وی با اشاره به فرصت‌های خوبی که از طریق شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی برای کتابخوانی در کشور پدید آمده است، بر تقویت حوزه بین‌الملل این جشنواره تأکید کرد و یادآور شد: هر شهروند ایرانی در هر نقطه‌ای از جهان که عُلقه‌ای به این آب و خاک دارد و به دنبال فعالیت‌های ترویجی در حوزه کتابخوانی است، از نظر ما محترم و فعالیت‌های او شایسته تقدیر است.

صالحی در پایان با برشمردن برخی شهرهای فعال در حوزه ترویج کتابخوانی گفت: به نظر می‌آید برخی شهرها در این عرصه فعالیت‌های خوبی را از خود نشان داده‌اند که اتفاقاً این شهرها، کلانشهرها هم نیستند و به همین دلیل ما شاهد یک پویش اجتماعی در کتابخوانی هستیم.

در این مراسم با نمایش بخش‌هایی از فیلم توران میرهادی و اظهارت وی از او یاد شد و همچنین نوش‌آفرین انصاری عضو شورای کتاب کودک و از مروجین کتابخوانی در کشور در سخنانی درباره زنده‌یاد توران میرهادی که در این برنامه از او تجلیل ویژه به عمل آمد، گفت: توران میرهادی در همه سال‌های عمرش به ترویج کتاب اهتمام ویژه‌ای داشت و همواره به نیروهای فعال مروج کتاب در شورای کتاب کودک و نوجوان احترام می‌گذاشت.

وی افزود: توران میرهادی به کتابخانه بسیار اهمیت می‌داد و معتقد بود وقتی که کودکان به کتاب و کتابخوانی تشویق می‌شوند، باید با کتابخانه اُنس بگیرند و ادامه مسیر کتابخوانی‌شان را در کتابخانه‌های مدارس یا کتابخانه‌های عمومی دنبال کنند.

انصاری خاطرنشان کرد: توران میرهادی به ساخته شدن انسان فردا از رهگذر کتاب باور داشت و معتقد بود کودکان باید با آزادی و اختیار عمل، کتاب‌هایشان را انتخاب کنند و انسان آزاد با انتخاب آزاد ساخته می‌شود. او به کتابخانه‌های کوچک شورای کتاب کودک که در سراسر ایران راه‌اندازی شده است، بسیار علاقه‌مند بود و می‌گفت لذت‌های کوتاه کتابخوانی باید پایدار و عمیق باشد. همیشه در صحبت‌هایش از نماد پَر و پرواز استفاده می‌کرد و می‌خواست که پروازها بلند و در اوج باشد.

همچنین از الهه خسروی یگانه همسر روزنامه‌نگار فقید محمدرضا رستمی که با راه‌اندازی پویش کتاب به جای گل در مراسم نکوداشت وی، سهم زیادی در پویش مردمی کتابخوانی ایفا کرد، با اهدای لوح سپاس از سوی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تقدیر به عمل آمد و حواله‌ای برای تجهیز کتابخانه عمومی به نام رضا رستمی در  اسداآباد همدان به وی تقدیم شد.

در این مراسم و پس از قرائت بیانیه هیأت داوران توسط سیدکاظم حافظیان رضوی، نفرات منتخب و شایسته تقدیر سومین جشنواره تقدیر از افراد و گروه‌های برگزیده در ترویج کتابخوانی معرفی و تجلیل شدند.

برگزیدگان جوایز نهایی سومین جشنواره مروجان کتابخوانی به این شرح هستند:

بخش

 

برگزیده ها

 

برگزیده

تعداد سکه

دلیل انتخاب

قابل تقدیر

تعداد سکه

دلیل انتخاب

معلمان مدرسه و اساتید دانشگاه

جواد ماهر(معاون پرورشی دبیرستان شهید رجایی روستای زاوه، خراسان رضوی)

1 تمام

  • تعریف زنگ مطالعه برای مدرسه
  •  اجرای طرح زنبیل کتاب روستاهای دورافتاده
  1. اسماعیل آذری نژاد (استاد حوزه و دانشگاه)

 

 

  1. فرزاد میرشکاری (معلم شاغل در آموزش و پرورش شهرستان کهنوج)

نیم سکه

 

 

 

نیم سکه

راه اندازی کتابخانه سیار در روستاهای دورافتاده و محروم 

 

 

راه اندازی کتابخانه فاطمه‌ها

اجرای طرح شبکه دوستدار کتاب روستایی

امامان جماعت؛

حجه الاسلام حسین قدوسی (امام جماعت مساجد آذربایجان شرقی (تبریز))

1 تمام

تاسیس کتابخانه و قرائتخانه اجرای طرح یادواره حضرت امام در مدت 20 سال

تهیه و پخش مستندها و برنامه‌های آموزشی کتاب محور

حجه الاسلام روح الله نعمتی (کانون فرهنگی هنری آفتاب هشتم لرستان)

نیم سکه

تجهیز کتابخانه‌های مساجد استان و برگزاری سیر مطالعاتی

کتابداران؛

پیروتی (ربط) و بهمن دهواری (سراوان)(طرح کوله کتابانجمن حامی- جمعیت هلال احمر)

1 تمام

طراح و مجری طرح کوله کتاب و ارسال کتاب به دورترین روستاها و روستاهای مرزی، احداث کتابخانه هلال با کمک خیرین

  1. لیلا صباغیان (انجمن حامی تهران)

 

 

 

  1. مژگان اصغری (کانون توسعه فرهنگی کودکان (کتابخانه دار الشفا)بیرجند)

نیم سکه

 

 

 

 

نیم سکه

ایجاد و تجهیز کتابخانه مدرسه آل احمد (مدرسه بچه‌های کار)

 

این کتابخانه در محله‌ای محروم و ضعیف قرار دارد که بیشترین ساکنان آن افغان هستند

کتابفروشی‌ها؛

ابوالفضل اکبری(فروشگاههای زنجیره ای ساربوک کاشان)

1 تمام

اجرای بیش از 30 طرح کتابخوانی

  1. محمود کلاهدوز (نمایشگاه کتاب رشد اهواز )

 

 

 

 

  1. زینب محبی(کتابفروشی ارشاد فسا)

نیم سکه

 

 

 

 

 

نیم سکه

ایجاد بزرگترین مرکز کتاب استان خوزستان جهت اجرای برنامه‌های فرهنگی مرتبط با کتاب و کتابخوانی

 

احیا و راه اندازی قدیمی ترین  و با سابقه ترین کتابفروشی شهر فسا

مهد کودک‌ها؛

ستاره اقتداری (مهدکودک هنرکده بادبادک )

1 تمام

ابتکاری بودن فعالیت‌ها و تنوع کارهای مرتبط با کودکان خاص

فاطمه حسین زاده (کتابخانه استاد هژار شهر ربط آذربایجان غربی)

نیم سکه

اجرای طرح تابستان کتاب

واحدهای صنفی، بخش خصوصی و مراکز خدمات عمومی؛

جناب آقای حسن کرخی(مدیرعامل شرکت صنایع غذایی گرینه نیشابور)

1 تمام

تشکیل کتابخانه عمومی جهت پرسنل در محل شرکت صنایع غذایی گرینه، حامی مالی و اجرایی طرح های کتابخوانی و طرح نیشابور پایتخت  کتاب ایران در سال 1395

جناب آقای مجیدکشوری(مدیر فروشگاه گوشت سلامتمشهد)

نیم سکه

ایجاد کتابخانه در شرکت  با حدود 1000 جلد کتاب

ایجاد کانال تلگرامی با حدود 700 عضو

مروجان الکترونیکی و دنیای مجازی.

امیرحسین محمودی (تهیه کننده و گزارشگر رادیو فرهنگ)

1 تمام

تهیه کننده و گزارشگر برنامه‌‌های مختلف رادیویی در حوزه کتاب

  1. کیوان نقره کار (سردبیر برنامه و کارشناس مجری آیینه جیبی رادیو فرهنگ)
  2. فاطمه حیدری (دانش آموز اول راهنماییاز تهران)

نیم سکه

 

 

نیم سکه

توسعه فضاهای مجازی کتابخوانی دیجیتالی

 

کانال تلگرامی زنده باد کتاب

  • نشان استمرار

--

--

 

  1. بنفشه نفیسی "خانواده نفیسی" اصفهان (برگزیده بخش معلم در دوره دوم جشنواره)

 

 

  1. منیر همایونی (کانون توسعه فرهنگی کودکان)

 

 

  1. انجمن حمایت از توسعه فضاهای آموزشی و فرهنگی حامی

نیم سکه

 

 

 

 

نیم سکه

 

 

 

نیم سکه

راه اندازی کتابخانه تخصصی کودک ونوجوان گنجینه بهار در روستای پوده

 

ایجاد کتابخانه های مدرسه ای و روستایی

 

فعالیتهای گسترده کتابخوانی

  • افراد مستقل

مریم لری (دانش آموز اول راهنمایی درود)

1 تمام

ایجاد کتابخانه در کلاس‌های مدرسه

کتابخوانی جمعی، برگزاری مناسبت‌ها و جشن‌ها در امر ترویج کتابخوانی

قاسم نقی زاده موسوی (قاضی دادگستری و رئیس شعبه 102 دادگاه کیفری شهرستان گنبدکاووس)

 

 

 

 

نادر حامدی (مدیر مسئول موسسه فرهنگی هنری سفیران جنوب کرمان)

نیم سکه

 

 

 

 

 

 

نیم سکه

اجرای طرح مجازات‌های جایگزین حبس (خرید و خوانش کتاب توسط متهمان جرایم سبک و غیر عمد)

 

کتابخانه سیار برای روستاهای محروم

گروه های مستقل

  1. مهرنازخراسانچی(مدیر کتابخانه حسینیه ارشاد)

 

  1. حامد کاظم زاده خویی(مدیر عامل سازمان مردم نهاد خانه دانش و فرهنگ زریاب)

 

 

  1. کیمیا امینی (انجمن کتاب کودک و نوجوان سیمرغ نیشابور)

2 تمام

 

 

 

2 تمام

 

 

 

 

 

2 تمام

کتابخانه مخاطب مدارو مروج کتاب با سابقه بیش از نیم قرن

 

 

تاسیس این سازمان مردم نهاد با محوریت کتاب و کتابخوانی

 

 

 

طرح یک فنجان کتاب، پیاده رو کودک، وقف کتاب، طرح ترش و شیرین با خاطرات کتابی کلاس اول

  1. گروه ترویج شورای کتاب کودک

 

 

 

  1. فرزاد نعمتی (گروه کتابخوانی "نشست کتابِ خوانش" شهرکرد

1 تمام

 

 

 

1 تمام

اجرای طرح‌های مختلف ترویج کتاب در بین همه اقشار مردم

 

برگزاری 170 نشست معرفی و نقد کتاب

امیرحسین صدیق

 

 

برنامه کتاب باز

 

 

 

محمدرضا رضائیان

 

 

برنامه کتاب باز

 

 

 

مریم ناظران

 

 

برنامه کتاب باز

 

 

 

 
کد خبر : ۴۲۹۶۴۸