خبرگزاری کار ایران

وزیر ارشاد در پاسخ به ایلنا:

جلوی ارسال آثار موزه هنرهای معاصر به برلین گرفته شد/نظراتم درباره مسائل فرهنگی را بیان خواهم کرد

وزیر ارشاد گفت: فعلا جلوی ارسال آثار موزه هنرهای معاصر به برلین گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدرضا صالحی امیری در حاشیه نشست صمیمی وزیر ارشاد با اهالی نشر در جمع خبرنگاران با اشاره به برنامه ریزی‌های وزارت ارشاد در حوزه نشر اظهارکرد: امشب با بخشی از اصحاب نشر و اتحادیه‌های ده‌گانه نشست صمیمانه‌ای داشتیم و از نزدیک با نمایندگان این جامعه بزرگ، نجیب و سختکوش صحبت کردیم و در جریان مشکلات آنها قرار گرفتیم و در مقابل سیاست های وزارتخانه را برای آنها تشریح کردم.

او با بیان اینکه عمده مشکلات این جامعه بزرگ در چند محور خلاصه می‌شود؛ گفت: انتظارات اهالی نشر و قلم انتظارات منصفانه و به حق است. عمده‌ترین مسئله این است که صنعت نشر امروز در رابطه با هزینه فایده بازده کافی ندارد و اقتصاد نشر در شرایط سختی است و نیازمند حمایت دولت برای حل مشکلات هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: از دیگر انتظارات آنها در زمینه بیمه و مالیات و کمک دولت به حوزه ویترین‌سازی و کتابفروشی‌هاست همچنین بحث واسپاری تصدی‌گری از دولت به ناشرین و اتحادیه‌ها و چند موضوع مهم دیگرکه اهالی این صنعت با آن روبرو هستند.

صالحی امیری با بیان اینکه مسائل این حوزه به سه دسته تقسیم می‌شود؛ گفت: مهمترین مسئله بحث عدم دخل و خرج لازم این صنف بود که باید برای این مسئله فکر اساسی کرد. ریشه این مسئله به فرهنگ کتابخوانی در جامعه ایران برمی‌گردد و متاسفانه آمار کتابخوانی ما شایسته این ملت نیست.

او ادامه داد: برای اینکه این صنعت رونق بگیرد باید تحریک تقاضا در حوزه مصرف فرهنگی در جامعه داشته باشیم و میزان سرانه کتابخوانی در کشور باید حتما رشد پیدا کند تا صنعت نشر بتواند جایگاه خود را بازیابی کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: یکی دیگر از موضوعات مهم که امشب مطرح شد، بحث قاچاق و چاپ برخی کتاب‌های پرتیراژ توسط بعضی از افراد سودجو است. خوشبختانه نیروی انتظامی در این خصوص به صورت جدی وارد شده و جلسات هماهنگی بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اتحادیه‌های ناشرین و نیروی انتظامی برگزار شد. نیروی انتظامی قول مساعد داد با تمام ظرفیت خود با افراد سودجو در این خصوص برخورد کند و با قوه قضاییه نیز هماهنگی لازم را برای برخورد با این افراد انجام خواهیم داد. 

صالحی امیری با اشاره به اینکه دولت قصد دارد تصدی‌گری خود را کاهش دهد؛ گفت: ما قصد داریم تصدی‌گری در این حوزه را به ناشرین واگذار کنیم. از سیاستهای قطعی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی که سیاست رییس جمهور در آغاز این دولت نیز بود این است که نهادهای صنفی باید تقویت شوند و دولت باید تصدی‌گری خود را کاهش دهد.

او تاکید کرد: دولت سه وظیفه بیشتر ندارد؛ سیاستگذاری، حمایت از جامعه بزرگ نشر و مولفان و نظارت و بقیه امور تصدی‌گری نشر که برعهده جامعه بزرگ ناشرین است که خوشبختانه این سیاست در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سه سال گذشته دنبال شده است اما در این دوره سرعت بیشتری خواهد گرفت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین گفت: بحث بیمه و مالیات اهالی این حوزه از دیگر موارد مطرح شده در این جلسه بود. جلساتی در طول این دو هفته گذشته با مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی برگزار شده و امروز نیز دیداری با آقای ربیعی وزیر کار تعاون و امور اجتماعی و آقای طیب نیا وزیر اقتصاد و دارایی داشتم در مجموع اولویت‌های خود را حل مشکلات این صنف قرار دادم.

صالحی امیری در بخش دیگری از صحبت‌هایش در پاسخ به این سوال که برخی از موسسات با مجوز مد و لباس اقدام به برگزاری کلاس‌های آموزشی می‌کنند این مجوزها چگونه و برچه اساسی صادر می‌شود گفت: در این‌باره یک بازنگری در این امور خواهیم داشت و به زودی سیاست‌های وزارت ارشاد در این باره را برای افکار عمومی تبیین خواهیم کرد.

او ادامه داد: در آینده نزدیک سیاست‌های وزارتخانه را در حوزه‌های سینما، تئاتر، موسیقی، مد و لباس و دیگر حوزه‌های مختلف فرهنگ و هنر رسما برای رسانه‌ها تشریح خواهم کرد.

وزارت فرهنگ درباره کاهش کتاب‌های حوزه علوم دین بویژه قرآن گفت: من در جلسه مجلس به نمایندگان و همچنین در برنامه مکتوبی که ارائه کردم سیاست خودم را تقویت فرهنگ دینی و قرآنی جامعه اعلام کردم. قطعا در بودجه سال 96 برای این حوزه تقویت جدیدی انجام خواهیم داد و برنامه‌های تازه‌ای را برای حوزه قرآن و عترت و همچنین آثار فاخر دینی را در سطح وزارت فرهنگ و ارشاد دنبال خواهیم کرد که آثار این برنامه را در سال 96 خواهید دید.

صالحی امیری در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه کمتر از ده روز دیگر 60 اثر از موزه هنرهای معاصر تهران برای نمایش در یک تور نمایشگاهی به آلمان و ایتالیا ارسال می‌شود؛ نظر شما در این رابطه چیست؛ گفت: موضوع ارسال آثار در حال حاضر متوقف شده چراکه این مسئله نیازمند بررسی‌های بیشتری است.

کد خبر : ۴۳۱۰۰۶