خبرگزاری کار ایران

وزیر ارشاد در جمع اهالی نشر:

توسعه کشور از فرهنگ آغاز می‌شود/چی‌توز موتوری تبلیغ می‌شود اما کتاب نه

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر لزوم تقویت فرهنگ کتابخوانی در کشور تاکید کرد و گفت: متاسفانه در کشور ما برای همه چیز ازجمله چی‌توز موتوری تبلیغ می‌شود الا کتابخوانی و الگوی مصرفی در این‌باره نداریم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «سیدرضا صالحی امیری» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شامگاه دوشنبه اول آذرماه سال جاری در نشستی با اصحاب نشر و قلم در هتل انقلاب با بیان اینکه من عضوی از این خانواده هستم؛ گفت: با توجه به اینکه اطلاع نسبی از این حوزه داشتم و دارم اما نکات مطرح شده در این جلسه را در دستور کار برنامه‌های خود قرار می‌دهم.

او با اشاره به تاکید ریاست جمهوری مبنی بر دقت و حل مسایل ناشران، پدیدآورندگان، کتابفروشان، اتحادیه‌های حلقه‌های واسط میان دولت و ... ادامه داد: با توجه به مطالبات برخی از اصحاب نشر در این نشست، وظیفه خود می‌دانم بر مالیات، بیمه، یارانه‌ها، تسهیلات کارگاه‌های نشر، برون‌سپاری، ممیزی، اتحادیه‌های صنفی، پژوهش در حوزه نشر، شبکه توزیع و ... توجه داشته باشم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه نقطه آغاز توسعه فرهنگ است، افزود: اگر بنا است آغاز ریل حرکت برای توسعه فرهنگ باشد نقطه حرکت آن کتاب است و ما به توسعه نخواهیم رسید مگر این کار از فرهنگ آغاز شود و برای این امر لازم است حوزه نشر، کتاب و کتابخوابی در ذهنیت جامعه، مدیران و مسوولان کشور مقدس باشد.

صالحی‌امیری به زیرساخت توسعه هر کشوری اشاره کرد و گفت: زیرساخت توسعه کشور به فرهنگ برمی‌گردد چون اگر در حوزه اقتصاد، فقر، فساد، رشوه و ... وجود دارد ریشه‌اش فرهنگ است چراکه انسان‌ها فساد می‌کنند. اگر در حوزه اجتماعی، اعتیاد، طلاق، خشونت و ... هست، ریشه‌اش فرهنگ است چراکه انسان‌ها دچار این آسیب‌ها می‌شوند و اگر در حوزه سیاسی هم تهمت، افترا، انگ‌زنی و ... وجود دارد، ریشه آن هم فرهنگی است چراکه انسان‌ها به دیگران انگ می‌زنند. بنابراین از این منظر بستر توسعه آغاز می‌شود و کتاب، نشر، کتابداری، کتابفروشی و ... از این منظر مفهوم می‌یابد و بدون درک این مفهوم امکان وجه تمایز این صنف با بقیه ممکن نیست.

او با بیان اینکه در سال‌های گذشته تالیف، نشر، توزیع کتاب و بسیاری از مسایل این صنف جزو دغدغه‌هایش بوده، خاطرنشان کرد: امیدوارم بتوانم برخی از این مسایل را به هدف برسانم اگرچه در گذشته این مسائل از دغدغه‌هایم بوده اما امروز علاوه بر دغدغه این مسایل، مسوولیت هم دارم و باید پاسخگو هم باشم.

دولت کارگزار نیست، سیاست‌گذار است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: باید بپذیریم راه نجات دولت پرهیز از تصدی‌گری است. دولت سیاستگذار خوبی است ولی هیچگاه کارگزار خوبی نیست بنابراین باید از حوزه نشر خارج شود و به سیاستگذاری آن بپردازد چراکه سیاستگذاری، حمایت و نظارت رسالت اصلی دولت است و بقیه امور تصدی‌گری باید به حوزه نشر و اهالی آن واگذار شود. واسپاری و تصدی‌گری امور به اصناف در دستور کار دولت تدبیر و امید است چراکه اگر با این نگاه پیش رویم بخشی از مشکلات حل می‌شود.

تاکید بر یکپارچگی ناشران

صالحی‌امیری هدف از تحقق واسپاری امور به اصناف را تقویت نهادهای صنفی و حمایت از حوزه‌های نشر دانست و گفت: انسجام بیشتری باید میان ناشران و نهادهای صنفی و ... صورت گیرد و ما بر ضرورت بیش از پیش آن تاکید داریم برخی از مشکلات حوزه نشر نیز به خود این حوزه برمی‌گردد و باید از درون آسیب‌شناسی شود. بنابراین نشر نباید دچار چندصدایی شود و یک صدایی آنها یک ضرورت است.

او با اشاره به رویکرد عدالت محوری ادامه داد: این رویکرد در تمامی حوزه‌ها از جمله حوزه نشر سرلوحه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است زیرا بی‌عدالتی مانند موریانه‌ای است که ساختمانی را از ریشه ویران می‌کند و از این منظر صنف برتر و برترین مفهوم خارجی ندارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید براینکه نباید دچار نگاه آرمانگرایانه باشیم و در عین حال مایوس و ناامید هم نباید بود زیرا این دو موضوع زیان‌آور است، تصریح کرد: قطعا امکان اینکه در یک زمان ٩ ماهه محدود همه مطالبات شما برطرف شود، نیست اما می‌توانیم بخشی از این مطالبات را پاسخ دهیم و این موضوع یک ضرورت است.

صالحی‌امیری با اشاره به جلسات برگزار شده در زمینه بیمه حوزه نشر در هفته‌های گذشته، اضافه کرد: در ٢ هفته گذشته ٤ جلسه در این زمینه برگزار کردیم تا بتوانیم بخشی از مشکلات این حوزه را حل کنیم. بنای ما این است که درگیر حاشیه‌ها نشویم و با مدیریت استراتژیک می‌خواهیم ٧٠ درصد از وقت خود را برای ١٠ درصد مسایل گذارم که یکی از این مسایل بیمه اهالی نشر است.

او  با اشاره به جلسات وزارت ارشاد با سازمان برنامه و بودجه و سازمان تامین اجتماعی درباره بیمه اهالی حوزه نشر افزود: تلاش حداکثری خود مبنی بر حل این موضوع را می‌کنیم و نتیجه آن را پس از قطعی شدن اعلام خواهیم کرد. ما پیگیری بیمه اعضای صندوق هنر را نیز در دستور کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دادیم.

استفاده از خرد جمعی و پرهیز ار خودانگاری

صالحی‌امیری با تاکید بر اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خود را جدا از حوزه نشر نمی‌داند، گفت: این امر نه ممکن است و نه معقول و به مصلحت. بنابراین استفاده از خرد جمعی و پرهیز از خودانگاری در دستور کار دولت تدبیر و امید است و تقاضا داریم نقطه نظرات خود را منعکس کنید. ما برای همه چیز الگوی مصرف تعریف کرده‌ایم به جز کتاب و کتابخوانی. حتی برای همه چیر تبلیغات داریم ولی برای کتاب نداریم. چالش نشر و کتابخوانی ناشی از این مسایل است.

او با بیان اینکه ما برای همه چیز الگوی مصرف داریم؛ گفت: متاسفانه در کشور ما برای همه چیز از جمله چی‌توز موتوری تبلیغ می‌شود الا کتابخوانی و الگوی مصرفی در این باره نداریم. کتاب و کتابخوانی مساله دایمی ماست و باید به آن توجه کنیم. اگر نتوانیم در این زمینه تحریک تقاضا کنیم در جامعه با انبوهی از آسیب‌ها مواجه می‌شویم.

اکسیر نجات بخش آسیب‌های اجتماعی، افزایش سرانه مطالعه است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه اکسیر نجات‌بخش آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی، افزایش سرانه مطالعه کتابخوانی است، گفت: دولت باید این مسئله را در راس مسایل خود قرار دهد.

صالحی‌امیری در ادامه با تاکید بر اولویت‌بندی مطالبات اهالی نشر افرود: اهالی نشر باید اولویت‌های مطالباتی خود را به وزارت ارشاد اعلام کرده تا بتوان براساس آن انرژی خود را صرف کرد. عبور از مرزهای داخلی به مرزهای بین‌المللی نیازمند عزم حمایت دولت از ناشران دارد زیرا ظرفیت‌های بین‌المللی دارند.

او به فیلم محمد رسول‌الله(ص) اشاره کرد و گفت: فیلم‌های ایرانی توانایی نمایش در جشنواره‌های بین‌المللی را دارند، ما در زمینه نشر نیز ظرفیت‌های بسیاری نسبت به حوزه سینما در حوزه بین‌المللی داریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه مشهد فرصتی برای نقطه اتصال دنیای اسلام با ایران و در مشهد مقدس محسوب می‌شود،‌ گفت: بر استفاده از ظرفیت‌های یارانه‌ها و بیمه و ایجاد توازن میان متقاضیان، به‌کارگیری توان حداکثری بر جلوگیری از قاچاق و چاپ کتاب‌های قاچاق توسط افراد سودجو و هماهنگی با نیروی انتظامی، توجه بر هزینه‌های سربالایی نشر، توجه به بیمه اصناف، توجه به کتابفروشی‌ها و غیرتجاری شدن آنها، اصلاح نظام مدیریت یارانه‌ها، جلوگیری از نقد کردن بن‌های کتاب با هدف حمایت از صنعت نشر، ایجاد نظام نیاز سنجی برای خرید کتاب‌ها و ... تاکید دارم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان خطاب به اهالی نشر و قلم گفت: قول می‌دهم زبان شما در دولت باشم. قول نمی‌دهم در کوتاه مدت همه مطالبات شما را رفع کنم زیرا از توان من خارج است ولی به دلیل قرابت ذهنی و معرفتی که با این حوزه دارم تمام تلاش خود را در جهت حل مسایل دارم.

کد خبر : ۴۳۱۰۱۰