خبرگزاری کار ایران

توضیح دبیر جشنواره فیلم خورشید درباره روند اهدای جوایز

مهدی یارمحمدی درباره روند برگزاری و اهدای جوایز پنجمین دوره این جشنواره توضیحاتی ارائه کرد.

 به گزارش خبرنگار ایلنا؛ متن توضیحات  مهدی یارمحمدی (موسس و دبیر جشنواره فیلم مستقل خورشید) به شرح زیر است:

احترام به انسان رویای جشنواره خورشید!

چندی پیش در این رسانه مطالبی ناصحیح درباره جشنواره فیلم مستقل خورشید منتشر شد که لزوم پاره‌ای توضیحات در این خصوص را آشکار نمود.

پیش از آغاز لازم است یادآور شویم که جشنواره فیلم مستقل خورشید در پی انتشار هیچ بیانیه، هیچ پاسخ نامه و هیچ جوابیه‌ای نیست! چراکه بر این باوریم که برای رسیدن به مدنیت جامعه، همگان حق ابراز عقیده دارند و قصد نداریم تا پاره‌ای اشتباهات پیش آمده در برخی نوشته‌ها را عمدی دانسته و به تبع آن نگارندگان آنها را خطاکار بدانیم!

برهمین اساس آنچه می‌خوانید صرفا واکنشی است به درخواست تنی چند از فیلمسازان و دوستداران سینمای مستقل تجربه‌گرا و جشنواره خورشید نسبت به برخی اشتباهات (احتمالا) ناآگاهانه و (شاید) دلسوزانه برخی خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها.

جشنواره فیلم مستقل خورشید پنج سال پیاپی است که پذیرای آثار فیلمسازان خلاق و مستعد سینمای مستقل و تجربه‌گرای کشور است. کسانی که گاها در واکنش به مهری برخی جشنواره‌ها جشنواره خورشید را  مامن خویش یافته‌اند.

جشنواره‌ای کوچک، بدون بودجه و کم‌حاشیه که تلاشش زنده نگه داشتن جریان سینمای مستقل و تجربه‌گرا به عنوان مسیر اصلی سینمای پیشرو و موثر ایران است و استعدادیابی جوانانی که در روزگار پرآشوب تسلط مادیات بر دیگر ارزش‌ها، فرهنگ را به عنوان دغدغه اصلی خود انتخاب کرده‌اند. جشنواره‌ای که به احترام فیلمسازان شریف این سرزمین بنای خود را بر "احترام بر انسان" نهاده است.

اینکه که اصرار داریم جشنواره خورشید مستقل است به این دلیل است که مستقل است و اگر دیگر از این بگوییم خطاست.

نمی‌دانیم آنان که آگاهترند به چه جشنواره‌ای مستقل می‌گویند، حال آنکه بر این باوریم که به هر شکل ثوابی این کلمه را معنا کنیم سایه آن بر جشنواره خورشید سایه می‌گسترد.

جشنواره خورشید به هیچ سازمان دولتی و یا شبه دولتی وابسته نیست و تاکنون ردیف بودجه‌ای نداشته است، دغدغه‌اش ایجاد فرصتی برای نمایش و تقدیر و احترام به سینمای خردگراست. همان سینمایی که هر وقت به آن ارزش گزارده شده منجر به درخشش فیلمسازی و فیلمی از سینمای ایران در جامعه بین المللی شده است.

به عنوان دبیر و موسس جشنواره خورشید با افتخار اعلام می‌کنم که بسیاری از بزرگوارانی که در مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره خورشید حضور داشتند را تنها یک بار و آنهم در همان مراسم اختتامیه دیده‌ام و این مایه مباهات است که آنها میهمان جشنواره خورشید بوده‌اند و نه میهمان دبیر جشنواره و یا شخصی دیگر، و این برای ما نشان از نگاه فرهنگی این بزرگواران دارد و شأنی که آنها برای رویدادهای فرهنگی و هنری موثر قایلند. و مگر از این بزرگواران غیر از این انتظار است؟!

نیز بسیار ممنونیم از دغدغه دوستان رسانه‌ای که پیگیر اهدای جوایز جشنواره خورشید به برگزیدگانش بوده‌اند، نگران نباشید جشنواره خورشید جوایز برگزیدگان خود را به تمامی اهدا کرده است. ما بر این باوریم که اساسا یکی از اهداف مهم برگزاری جشنواره‌ها تکریم از برگزیدگان است و مگر غیر از این است؟!

مشکل جشنواره خورشید پرداخت نکردن دستمزد دست‌اندرکاران و یا بی‌مهری با میهمانان خارجی‌اش نبوده است، حاشیه‌هایش هم نسبت به متنش پر رنگ نبوده. کافی است نگاهی به پیام وزارت فرهنگ فرانسه به جشنواره خورشید بیندازیم که این جشنواره را آشتی سینمای ایران و فرانسه می‌داند... براستی در میان خیل جشنواره‌های میلیاردی کشور، این دستاورد کوچکی برای یک جشنواره مستقل و کم بضاعت است؟!

بی‌تردید از دوستان هنرمند و رسانه‌ای و فرهنگی به عنوان حامیان معنوی خود همراهی هنرمندانه‌تر و دردمندانه‌تری انتظار داریم... آنها که می‌دانند برگزاری یک جشنواره براستی مستقل، چه بسیار دشوار است...

کوتاه سخن اینکه: در زمانه‌ای که هنر و خاصه سینما مورد بی‌مهری‌های فراوان است، بر پیکر نیمه جانش مرهمی باشیم، نه درد.

بیایید یکبار دیگر مهربانانه نگاهی به پیام جشنواره خورشید بیندازیم، شاید ضرورت برگزاری این جشنواره را آشکارتر دریابیم.

"دوست خوبم، فیلمساز عزیز، من از روی زمین با تو سخن می‌گویم .... اینجا زندگی می‌کنم ...

دنیای امروز دنیای جنگ است، دنیای رقابت، دنیای من بهتر از تو هستم‌ها... دنیای برتری جویی کسانی است که به راستی از تو برتر نیستند، اینها را خوب می‌دانم...

این را هم می‌دانم که به آسمان پر ستاره و روشن رویاهایت پناه برده‌ای... اما...

می‌خواهم تو را به زمین دعوت کنم... در کنار مردمی که هنوز آب می‌نوشند، نفس می‌کشند و هنوز دلشان برای تو تنگ می‌شود...آنها که هنوز در پاسخ لبخند کوچکی که در فیلم تو متولد می‌شود لبخند می‌زنند...آنهایی که هنوز هم  بهار را به خاطر بوی گلهایش از یاد نبرده‌اند...

سلام... به زمین خوش آمدی ...

اینجا آنجایی است که من و تو باید دست در دست هم آنرا بسازیم... اینجا مردمانش نشانی امیدها و زیبایی‌ها را در فیلم‌های من و تو می‌جویند...

به فیلم‌هایت نگاه کن... رویاهای زیبایت را در کجای فیلم‌هایت پنهان کرده‌ای؟

برخیز و چشمانت را رو به بهار بگیر تا باد بهاری غم‌های چشمانت را بشوید ...

زیباترین رویاهایت رابساز، شاید زمین در آینه زیبای رویاهایت زیبا شود...مطمئن باش که به پاداش این زیبایی آسمان به میهمانی زمین خواهد آمد...

ما در جشنواره فیلم مستقل خورشید، منتظریم تا تو با زیباترین رویاهایت بیایی...

با احترام به همه فیلمسازان خوب سرزمینم.

کد خبر : ۴۳۱۱۷۶