خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با حامد همایون؛ سامان امامی و محسن رجب‌پور مطرح شد؛

ناهنرمندان برای مطرح شدن به صداوسیما پول می‌دهند/ هنرمندان درجه یک در رسانه ملی جایی ندارند

در دو دهه گذشته افراد زیادی به عنوان خواننده پاپ فعالیت کرده‌اند. حامد همایون ازجمله جوانانی‌ست که با همکاری کمپانی ترانه شرقی توانسته‌ در این عرصه خود را معرفی کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حامد همایون (خواننده موسیقی پاپ) به همراه محسن رجب‌پور، تهیه‌کننده و مدیرعامل مؤسسه «ترانه شرقی» و سامان امامی (تنظیم کننده و آهنگساز) با حضور در خبرگزاری ایلنا درباره اوضاع جامعه موسیقی گفتند.

اهالی موسیقی برای ارتقای گوش شنیداری جامعه تلاش کنند

همایون با بیان اینکه موسیقی پاپ در دهه ۵۰ دوران طلایی داشت و از آن زمان تا امروز فراز و فرودهای بسیاری داشته؛ درباره حضورش در عرصه موسیقی پاپ اظهار داشت: کارهایی که از طریق موسسه ترانه شرقی منتشر می‌شود حاصل یک تفکر جمعی است که از آشنایی با سامان امامی آغاز شده و با آقای رجب‌پور و کمپانی ترانه شرقی ادامه پیدا کرد.

او ادامه داد: ما سعی داریم در عرصه موسیقی پاپ کارهایی متفاوت چه در زمینه ساختار کلام، آهنگسازی و خوانش آن ارائه دهیم. جامعه ما نیاز به چهره‌ها و هنرمندان جدید در عرصه موسیقی دارد و این فضا برای معرفی این افراد باز است.

خواننده فیلم سینمایی «هیهات» افزود: در سال‌های اخیر علاقه‌مندی جوانان به موسیقی بیشتر شده و سطح سواد در موسیقی بالا‌تر رفته و بستر بهتری برای ادامه تحصیل در این رشته فراهم شده است. معتقدم باتوجه به این روند رو به رشد در موسیقی، خوانندگان و اهالی موسیقی نیز باید تلاش کنند تا سطح گوش شنیداری جامعه را ارتقا دهند.

همایون در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به بحث اقتصاد هنر و جامعه‌شناسی هنر، گفت: معتقدم اگر حمایت کننده مالی در موسیقی وجود نداشته باشد هیچ‌گاه یک هنرمند به تنهایی نمی‌تواند پیشرفت کند و قطعا یک حامی خوب می‌تواند به هنرمند جرات متفاوت بودن را بدهد. لزوم حضور افرادی که اقتصاد هنر را بشناسند و در بطن جامعه نیز باشند و بدانند گوش شنیداری جامعه چه چیزی را می‌پسندد در کنار یک هنرمند به شدت لازم و ضروری‌ست.

330

او درباره سطح سلیقه شنیداری جامعه در حوزه موسیقی گفت: متاسفانه اگر گوش شنیداری مردم امروز در سطح خوبی نیست یکی از دلایل آن این است که صدای عده‌ای از هنرمندان خوب موسیقی شنیده نشده بنابراین وقتی که آثار خوب شنیده نمی‌شود؛ آنها که باعث افت کیفیت سطح گوش شنیداری مردم می‌شوند؛ جایگزین آنها می‌شوند. البته قطعا با ورود هنرمندان جدید این گوش شنیداری بهتر خواهد شد. هدف ما نیز این است که آثاری تولید کنیم که از غنای موسیقیایی برخوردار باشد.

همایون درباره انتخاب اشعار و ترانه‌هایش گفت: وظیفه ما ایجاد یک انرژی مثبت و نشاط و شادی در جامعه است و قطعا ترانه‌های ما با این نگاه در کمپانی ترانه شرقی انتخاب می‌شوند و از آنجا که با ترانه‌سراهایی که فعالیت می‌کنیم تعاملات بسیار خوبی داریم و به یک تفاهم فکری مثبت رسیده‌ایم؛ کار بدون هیچ مشکلی پیش می‌رود.

خوانندگی یک تَب است

سامان امامی (تنظیم‌کننده و آهنگساز) نیز با بیان اینکه آثاری که در حال حاضر تولید می‌شوند عمدتا بی‌کیفیت هستند، گفت: خوانندگی مانند بازیگری یک تب است. افراد بسیاری به خوانندگی علاقه‌مند هستند اما پتانسیل آن را ندارند. این افراد با حضور در عرصه موسیقی باعث می‌شوند بیشتر آثاری که تولید می‌شوند؛ بی‌کیفیت باشد.

او ادامه داد: در طول مدت کاری‌ام افراد بسیاری را دیده‌ام که در این عرصه فعالیت می‌کنند اما سواد موسیقی ندارند و کم هستند افرادی مانند احسان خواجه‌امیری یا حامد همایون که سواد موسیقی داشته باشند.

این آهنگساز با تاکید براینکه گوش شنیداری جامعه هر روز بیشتر رو به ضعف و بیماری می‌رود، گفت: متاسفانه اغلب افرادی تنها برای کسب شهرت وارد این عرصه می‌شوند که باعث می‌شود ما افرادی زیادی را با صداهای مشابه داشته باشیم گرچه در این شرایط نابسامان تنها افراد بااستعداد قادر به حیات مداوم هستند.

امامی خاطرنشان کرد: متاسفانه بسیاری از آثار با اشکالات فراوان اما ساده همراه است. این اشکالات هم در همه زمینه‌ها شامل تلفیق شعر و ملودی وجود دارد و باز باید تاکید کنم که موسیقی پاپ در این سال‌ها سیر نزولی را طی می‌کند.

او با بیان اینکه بسیاری تصور می‌کنند با انتشار کلیپ در برخی از شبکه‌ها به شهرت می‌رسند، گفت:  وقتی سواد و تحصیل در این زمینه نباشد؛ برخی با صداسازی آثار بی‌کیفیتی را تولید می‌کنند. ما خواننده شش‌دانگ در کشور به تعداد انگشتان‌ یک دست داریم و بسیاری از خوانندگان ترس از اجرای زنده دارند و با استفاده از امکانات استودیو و صداسازی‌ سعی می‌کنند خود را به جامعه معرفی کنند.

331

این آهنگساز و تنظیم‌کننده در پاسخ به این سوال که موسیقی پاپ در ایران چقدر به جریان خارج از کشور نزدیک است، گفت: موسیقی پاپ ایران مختص به خودِ ایران است و اگر قرار باشد در این موسیقی از موسیقی پاپ غربی استفاده کنیم؛ قطعا مخاطبان آن را نمی‌پسندند چراکه گوش ما به یکسری از ساز‌ها، ادوات و ساختارهای موسیقی از گذشته تاکنون عادت کرده است.

امامی گفت: معتقدم برخی از کارهای پاپ اگرچه تنظیم‌شان با روش‌های روز دنیا انجام شده اما این صدای خواننده است که آن‌ها را دلنشین کرده و اگر قرار بود خواننده غربی آن را اجرا کند؛ قطعا مورد استقبال واقع نمی‌شد.

پرداخت پول به صداوسیما برای پخش موسیقی

محسن رجب‌پور (تهیه‌کننده موسیقی) با اشاره به نقش رسانه ملی در مطرح شدن خوانندگان اظهار کرد: صداوسیما در روز‌ها و شرایط مختلف استفاده‌های متفاوتی از هنرمندان دارد اگرچه برخی از هنرمندان از طریق این رسانه در جامعه مطرح شدند اما عموما هنرمندان درجه یک در صداوسیما معرفی نمی‌شوند و در این رسانه جایی ندارند.

او ادامه داد: هنرمندانی که در سطح یک موسیقی هستند؛ ابتدا معروفیت خود را در آلبوم‌ها و اجراهای زنده به دست می‌آورند و سپس به صداوسیما دعوت می‌شوند. متاسفانه در سال‌های اخیر برخی از ناهنرمندان برای پخش موسیقی‌شان به صداوسیما پول می‌دهند و این کار ضررهای بزرگی به موسیقی وارد می‌کند.

این تهیه‌کننده موسیقی افزود: حضور این افراد باعث می‌شود تا نه خود با اقبال مواجه شوند و همچنین راه را برای شنیدن یک اثر خوب توسط یک هنرمند خوب می‌بندند. اما همچنان تاکید می‌کنم که صداوسیما تاثیری در شهرت هنرمندان درجه یک و افرادی که در لایه بالایی موسیقی هستند، نداشته و ندارد.

327

او در پایان نیز با اشاره به انتظارات جامعه موسیقی از آقای صالحی‌امیری گفت: معتقدم انتخاب آقای صالحی‌امیری انتخاب درستی بوده و از آنجا که در این‌ سال‌ها موسیقی مسیر خوبی را طی کرده؛ اگر به همین روش ادامه دهد قطعا فضای موسیقی باز‌تر خواهد شد فقط باید کارها سرعت بیشتری خود بگیرد.

کد خبر : ۴۳۳۷۸۵