خبرگزاری کار ایران

در نشست گروه‌های نمایشی و طراحان پوستر مطرح شد:

مجهول ماندن پوستر و هویت بصری در جشنواره تئاتر فجر

نشست هویت بصری با همراهی گروه‌های نمایشی و گرافیست‌ها و با حضور «سعید اسدی» دبیر جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و «ابراهیم حسینی» مدیر مسابقه پوستر و هویت بصری جشنواره تئاتر فجر، ظهر امروز در پلاتوی شماره 2 مجموعه تئاترشهر برگزار شد.

به گزارش ایلنا، در این دوره از جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در کنار بخش مسابقه پوستر تئاتر، بخش مسابقه هویت بصری نیز به شکل تولیدی و به صورت سفارشی به هنرمندان گرافیست نمایشی برگزار می‌شود که نشست این بخش با حضور هنرمندان و گرافیست‌ها برگزار شد.

در ابتدای این نشست که طراحان متقاضی شرکت در جشنواره تئاتر فجر نیز حضور داشتند، دبیر این دوره از جشنواره تئاتر فجر درباره شکل‌گیری بخش هویت بصری و پوستر جشنوار گفت: «از دوره قبل ایده‌ای داشتم که برایم از اهمیت بالایی برخوردار بود و تلاش بر این بود که آن را به مرحله اجرا برسانیم. معتقدم  برای جلوه دادن  آثار هنری علاوه بر هویت هنری می‌بایست، هویت کلامی و بصری را هم در نظر بگیریم.»

وی ادامه داد: «همواره در طول تاریخ از هنر گرافیک برای پیشرفت و برقرار ارتباط برای رساندن پیام استفاده شده است اما اینکه چه میزان در میان گروه‌های نمایشی مهم بوده یا نه؟ می‌توان گفت متاسفانه اهمیت چندانی نداشته است. اما این بخش اهمیت بسیار زیادی دارد و بازدهی آن را در همه جا می‌توان دید.»

سعید اسدی با بیان اینکه در همین راستا کارگاه‌های آموزشی را سال گذشته برگزار کردیم، تصریح کرد: «دربخش پوستر و هویت بصری ورک‌شاپ‌هایی برگزار شد و امسال تصمیم گرفتیم با توجه به نیاز ضروری آن را به صورت ویژه‌تری پیش ببریم. با برگزاری این بخش گروه‌ها هویت سازمانی خودشان را شکل می دهند که در نهایت کتاب ماندگاری از این آثار به چاپ و در طول جشنواره عرضه می شود.»

اسدی همچنین با اشاره به اینکه به طور حتم این بخش نواقصی خواهد داشت که در طول زمان حل خواهد شد، یادآور شد: «از آنجایی که این بخش و فعالیت‌اش پروژه جدیدی است، ممکن است مشکلات و یا نواقصی داشته باشد که با حضور گروه‌های شرکت‌کننده و هنرمندان می‌توان در بهبود هر چه بیشترش تلاش کرد.»

در ادامه این نشست، «ابراهیم حسینی» با اشاره به مهجور ماندن بخش پوستر و هویت بصری در جشنواره گفت: «متاسفانه بسیاری از متقاضیان شرکت کننده در بخش طراحی فراخوان را به طور کامل نخوانده‌اند و اطلاعات کافی از آن ندارند به‌همین منظور سعی کردیم تا امسال نگاه ویژه‌تری به همراه دبیر جشنواره به این بخش داشته باشیم.»

وی با اشاره به  اهداف اصلی این بخش از جشنواره نیز یادآور شد: «نزدیک به 8 سال است که بخش پوستر جشنواره برگزار می‌شود اما هنوز بسیاری از گرافیست‌های پوستر ناشناخته باقی مانده‌اند. امسال سعی کردیم راهی برای افرادی که کمتر در این عرصه شناخته شده‌اند، باز کنیم تا با همت خودشان اتفاقات خوبی برایشان بیافتد.»

مسئول مسابقه پوستر و هویت بصری جشنواره تئاتر فجر درباره کمک هزینه‌های این بخش نیز عنوان کرد: «به هر گروه گرافیست از سوی جشنواره مبلغی به عنوان کمک هزینه تعلق می‌گیرد که در پایان نیز برای برگزیدگان  این دوره  لوح تقدیر به همراه جوایزی در نظر گرفته‌ایم. بخش هویت بصری در جشنواره راه بسیار دشواری را دارد و گروه‌های نمایشی باید همت بیشتری داشته باشند تا جای خود را مانند دیگر بخش‌ها در جشنواره تئاتر فجر باز کنند.»

حسینی که سال‌هاست در این حوزه فعالیت می‌کند، یکی از علت‌های ضروری تشکیل این بخش؛ عملکرد ضعیف طراحان در دنیای مجازی خواند و تصریح کرد:«با توجه به گسترش فضای مجازی و فعالیت هنرمندان در بخش‌های مختلف، متاسفانه هنرمندان این بخش به فضای مجازی و تبلیغات اهمیتی نمی‌دهند و کارهایی که طراحی می‌شود با بطن اثر هیچ هماهنگی ندارد». در پایان این نشست نیز گروه‌های نمایشی و طراحان به بحث و تعامل نظر پرداختند.

سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با دبیری سعید اسدی یکم تا دوازدهم بهمن ماه برگزار می‌شود.

کد خبر : ۴۳۴۹۶۹