خبرگزاری کار ایران

در دیدار معاون امور فرهنگی با مسئولان شهری تصویب شد؛

برگزاری نمایشگاه کتاب با حضور حداکثری ناشران در کاشان

سیدعباس صالحی؛ معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مسئولان شهرستان کاشان دیدار کرد و درباره موضوعات فرهنگی به گفت‌و‌گو پرداخت.

به گزارش ایلنا، جلسه مسئولان شهر کاشان با معاون امور فرهنگی دیروز دوشنبه (پانزدهم آذرماه) در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

سیدعباس صالحی در این جلسه با اشاره به پیشینه تاریخی شهر کاشان گفت: مفاخر و بزرگان بسیاری در کاشان حضور داشته و دارند و از این نظر شهر کاشان ظرفیت‌های بسیاری دارد. یکی از این ظرفیت‌ها در حوزه کتاب و کتابخوانی است و در سال‌های اخیر اقدامات زیادی در این حوزه انجام شده است.

وی افزود: خوشبختانه از نظر تاریخی شهر کاشان سابقه درخشانی دارد و در حوزه‎های دینی، علمی، هنری و دیگر شاخه‌های تمدنی دارای شناسنامه است که در طول تاریخ تداوم داشته است. از سوی دیگر این ظرفیت‌های تاریخی به یک ظرفیت عینی و جاری تبدیل شده است و مدیران فرهنگی نیز دغدغه فرهنگی دارند. یکی دیگر از ویژگی‌های شهر کاشان سرمایه‌گذاری بخش‌ خصوصی در فعالیت‌های فرهنگی است و این امر به صورت یک عادت اجتماعی درآمده است.  با توجه به هم‌افزایی و همدلی مسئولان و دغدغه فرهنگی آن‌ها شرایط مناسبی برای اتفاقات خوب فرهنگی در این شهر وجود دارد.

معاون امور فرهنگی با اشاره به تجربه برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر نیشابور گفت: از زمان حضور در معاونت امور فرهنگی همواره عنوان کرده‌ام که تهران ایران نیست و استان‌ها هم صرفا به مراکز استان‌ها محدود نمی‌شوند. با توجه به حضور پر رنگ مسئولان شهر نیشابور، نمایشگاه کتاب در این شهر به خوبی برگزار شد و تقریبا تمامی مردم نیشابور در این رویداد فرهنگی حضور داشتند. با توجه به این تجربه، معاونت امور فرهنگی با همکاری موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی این آمادگی را دارد که در شهر کاشان نمایشگاه کتاب با حضور حداکثری ناشران برگزار کند.

وی ادامه داد: البته باید تلاش شود در ایام برگزاری نمایشگاه با دعوت از نویسندگان، چهره‌های فرهنگی و... به پُر بار شدن این نمایشگاه کمک کنیم.

در ادامه این جلسه سیدجواد ساداتی نژاد؛ نماینده مردم کاشان در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با اشاره به سابقه تاریخی این شهر گفت: دیار تمدن سیلک سرزمین تاریخی است و ظرفیت‌های بسیاری دارد. در حال حاضر 20 دانشگاه و مدرسه علمی در کاشان فعالیت دارند و نزدیک به یک هزار هنرمند در این شهر در عرصه‌های هنری فعالیت دارند.

وی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های این شهر برخلاف دیگر شهرهای ایران که در میان آن‎ها سابقه 200 ساله پایتخت بودن وجود دارد، این است که کاشان شهر مردم است و با سرمایه‌گذاری‌های مردمی به حیات خود ادامه داده است. 1860 کارخانه و مراکز صنعتی در این شهر فعالیت دارندکه همگی آن‌ها توسط مردم اداره می‌شوند و همگرایی بالایی در میان مدیران این شهر وجود دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: البته فعالیت‌های دیگری نیز در مجموعه شهرداری و نهاد کتابخانه‌های شهر کاشان انجام می‌شود که در راستای ترویج کتاب و کتابخوانی است.

همچنین  حمیدرضا مومنیان؛ معاون استاندار و فرماندار ویژه کاشان با اشاره به سابقه و قدمت تاریخی این شهر گفت: کاشان در حوزه تاریخ، هنر و فرهنگ این کشور نه تنها در داخل ایران بلکه در عرصه بین‌الملل نیز مطرح است.

وی ادامه داد: بارزترین نمونه آن در فرش کاشان مطرح است که ترکیبی از هنر، فلسفه و نگارگری است. این شهر سابقه طولانی در آموزش دارد و امسال صدمین سالگرد آموزش رسمی در کاشان جشن گرفته خواهد شد.

فرماندار ویژه کاشان  با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی در کاشان گفت: در حال حاضر 133 باشگاه کتابخوانی در استان فعالیت دارند و در 5 مدرسه شهر کاشان «صبحگاه کتاب» برگزار می‌شود. در این برنامه مسئولان و هنرمندان شهر کاشان به ترویج کتابخوانی و معرفی کتاب می‌پردازند. همچنین در آینده نزدیک «یکشنبه‌های طلایی» که فرصت مطالعاتی برای مدیران است در شهر کاشان آغاز خواهد شد.

مومنیان با اشاره به میزان همگرایی در میان مدیران شهری کاشان گفت: خوشبختانه همدلی خوبی در میان مدیران شهری وجود دارد و امیدوارم این همگرایی بتواند منجر به اقدامات مهم در این شهر شود.

در ادامه این جلسه مسئولان شهرستان کاشان درباره موضوعات و مسائل فرهنگی این شهر به گفت‌و‌گو پرداختند و پیشنهادات خود را عنوان کردند.

در این جلسه حمیدرضا مومنیان؛ فرماندار ویژه کاشان، سید محمد ناظم رضوی؛ شهردار کاشان، حسینعلی پورمدنی؛ مدیر انتشارات مرسل، ابولفضل اکبری؛ مدیر کتابفروشی ساربوک، مجتبی رضازاده؛ مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری، احسان محمدی؛ رئیس نهاد کتابخانه‌ها در شهرستان کاشان، حسین حیدریان؛ رئیس شورای شهر کاشان، مصطفی جوادی؛ رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهر کاشان، منیر عسگر نژاد؛ دبیر اجرایی جایزه ادبی هنری سیلک، همایون امیرزاده؛ مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی و علی اصغر سیدآبادی؛ مدیرکل دفتر مطالعات حضور داشتند.

کد خبر : ۴۳۵۳۲۰