خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری جشنواره ملی پیامبر اکرم(ص) مطرح شد؛

مجیدی: بنیاد محمد رسول الله (ص) بدون اتصال به هیچ ارگانی تشکیل می‌شود

نشست خبری دومین جشنواره ملی پیامبر اکرم(ص) با موضوع "مشق صلوات" امروز در محل نگارخانه برگ برگزار شد. در این نشست با حضور مجید مجیدی (رئیس جشنواره)، محمود صلاحی (رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران)، عیسی علیزاده (مدیرعامل سازمان زیباسازی)، سیدمجتبی موسوی (دبیر جشنواره)؛ محورها و سرفصل‌های جشنواره مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ سیدمجتبی موسوی (دبیر جشنواره) در آغاز نشست گفت: این جشنواره به پیشنهاد مجید مجیدی طرح‌ریزی شده و دوره اول آن در سال 92 برگزار شد. موضوع جشنواره قبل؛ نام نوشته حضرت محمد (ص) بود که همزمان با تولید فیلم سینمایی محمد رسول (ص) برگزار شد.

مجید مجیدی (رئیس جشنواره) نیز گفت: علاقه چندانی به حضور در مصاحبه‌ها و نشست‌های خبری ندارم اما به خاطر شأن نام پیامبر اسلام در خدمت شما هستم. من هفت سال از عمرم را صرف ساخت محمد رسول الله (ص) کردم و فکر می‌کنم دین بزرگی به گردن پیامبر عظیم‌الشأن اسلام دارم.

کارگردان فیلم محمد رسول الله (ص) ادامه داد: در جهانی زندگی می‌کنیم که پر از تفاسیر و نگاه‌های غلط به اسلام است. وقتی کلید اسلام‌هراسی که در دنیا زده شده و در حال رواج است؛ ضرورت پرداختن به سیره حضرت رسول احساس می‌شود. باید یک حرکت جمعی و جهانی به خصوص در جهان اسلام شکل داد تا یک قرائت درست و زیبا از اسلام ارائه کنیم.

مجیدی افزود: یکی از این اهداف در قالب هنر تجلی پیدا می‌کند. در تلاشیم بنیادی تحت عنوان بنیاد حضرت رسول (ص) راه‌اندازی کنیم تا در آن فقط با کارهای هنری بتوان اندیشه‌ها و سیره پیامبر را جهانی کرد.

وی درباره جشنواره مشق صلوات نیز افزود: امید داریم تا در روز مبعث؛ کل ایران را مزین به صلوات کنیم. مشق این عزیزان تحت عنوان یک گالری به نمایش درخواهد آمد و از اساتید بزرگی که اسامی آنها متعاقبا اعلام خواهد شد؛ برای داوری جشنواره دعوت می‌کنیم.

عیسی علیزاده (مدیرعامل سازمان زیباسازی) نیز با یادآوری این مطلب که؛ این جلسه حاصل جلسات متعدد کارشناسی است که باتوجه به دغدغه‌های آقای مجیدی در مسائل اجتماعی و سیاسی جهان اسلام مخصوصا افراطی‌گری‌هایی که شاهد آن هستیم؛ انجام شده؛ گفت: سازمان فرهنگی و هنری سازمان شهرداری بخش اختصاصی و حرفه‌ای جشنواره را انجام می‌دهد و سازمان زیباسازی شهری وظایف اجرایی آن را برعهده دارد.

وی ادامه داد: زمان نمایشگاه 4 اردیبهشت‌ما خواهد بود و مهلت ثبت‌نام در این جشنواره 10 اسفند 95 است.

سیدمجتبی موسوی (دبیر جشنواره) نیز درباره بخش‌های مختلف جشنواره گفت: مجموعه دور دوم در سه بخش اجرا خواهد شد. بخش مسابقه که اطلاع‌رسانی برای این بخش از طریق انتشار فراخوان عمومی خواهد بود و هنرمندان علاقمند می‌توانند آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال نموده و اسامی راه‌یافتگان به نمایش را پس از داوری آثار توسط هفت تن از اساتید خوشنویس و خطاط اعلام می‌شود. در بخش مردمی؛ هنرمندان خوشنویس و پیشکسوتان نقاشی خط به جشنواره دعوت می‌شوند. حضور هنرمندان پیشکسوت با هدف تشویق نسل جوان هنرمند کشور و نیز آثار شاخص و فاخر با موضوع صلوات خواهد بود. در بخش آثار قدما نیز شناسایی و نمایش آثار قدمای خوشنویسی با موضوع صلوات در دستور کار است.

وی در باره نحوه شرکت هنرمندان و علاقمندان نیز افزود: روش اول مراجعه حضوری به دبیرخانه جشنواره واقع در نگارخانه برگ و تکمیل فرم ثبت‌نام و تحویل اثر خواهد بود. روش دوم ارسال اثر به دبیرخانه جشنواره است که در این روش باید فرم ثبت‌نام را از طریق سایت سازمان زیباسازی شهرداری دریافت نموده و پرکرد. روش سوم مراجعه به دفاتر انجمن خوشنویسان در شهرستان‌هاست که هنرمندان و علاقمندان در شهرستان‌ها می‌توانند از این روش استفاده کنند. مهلت ثبت‌نام 10 اسفندماه سال 95 و زمان افتتاح نمایشگاه همزمان با بعثت پیامبر اکرم در 4 اردیبهشت درنظر گرفته شده است.

دبیر جشنواره مشق صلوات درباره برگزیدگان و جوایز جشنواره نیز افزود: در هر بخش بنا به رأی هیئت داوران برگزیدگان معرفی شده و در مراسم افتتاحیه تقدیر می‌شوند. برگزیدگان هر بخش سه نفر خواهند بود که در گرایش‌های نستعلیق و شکسته نستعلیق 10 هنرمند در گرایش‌های ثلث، نسخ و خط‌نقاشی سه نفر به عنوان شایسته تقدیر معرفی خواهند شد. جایزه نفر اول هر بخش دیپلم افتخار جشنواره و 5 سکه بهار آزادی خواهد بود. نفر دوم هر بخش دیپلم افتخار جشنواره و چهار سکه بهار آزادی دریافت خواهد کرد و به نفرات سوم دیپلم افتخار جشنواره و سه سکه بهار آزادی تقدیم خواهد شد. همچنین در بخش ویژه از هنرمندان شایسته تقدیر با ارائه لوح تقدیر جشنواره و یک سکه بهار آزادی تقدیر به عمل خواهد آمد.

وی تصریح کرد: از تمامی آثار راه‌یافته به جشنواره در پایان کتابی چاپ شده و به هریک از راه‌یافتگان اهدا خواهد شد.

وی ادامه داد: سطح جشنواره را سطح حرفه‌ای درنظر گرفتیم، نمایشگاه آثار در تهران خواهد بود. با سه مکان مشخص برای برگزاری جشنواره رایزنی کرده‌ایم و جشنواره در یکی از سالن‌های استاندارد برگزار می‌شود.

عیسی علیزاده (مدیرعامل سازمان زیباسازی) با بیان اینکه؛ باتوجه به اینکه تاکیدهای زیادی بر ذکر صلوات شده؛ درنظر داریم درصد قابل توجهی از بیلبوردهای سطح شهر را به اکران آثار صلوات اختصاص دهیم؛ ادامه داد: همزمان با این جشنواره کارگاه‌های حضوری برگزار خواهد شد تا علاقمندان و هنرمندان بتوانند با شرکت در این کارگاه‌ها ایده‌ها و آثار بهتری خلق کنند.

مجیدی نیز درباره فروش آثار هنری ارسالی به جشنواره گفت: این موضوع یکی از دغدغه‌های اصلی من بوده. در تلاشیم بعد از این دوره از جشنواره با برگزاری یک اکسپوی بزرگ این آثار را به فروش برسانیم.

 دبیر جشنواره هم در پاسخ به سیاست‌های جشنواره برای جلوگیری از کپی آثار ارسالی افزود: سطح داوری جشنواره استاندارد خواهد بود و می‌تواند از کپی‌برداری جلوگیری کند. برنامه ما این است که اصل آثار ارسالی به جشنواره را داوری کنیم. الزامی وجود ندارد که هنرمندان مقابل داوران به مشق صلوات بپردازند زیرا خلاقیت و ایده‌پردازی در اولویت قرار دارد و اصالت برگزاری جشنواره به ایده و خلاقیت اختصاص یافته است.

مجیدی در توضیح بیشتر بنیاد محمد رسول الله (ص) نیز گفت: این بنیاد با سیاست تولید آثار درخصوص سیره حضرت رسول (ص) راه‌اندازی خواهد شد. هدف ما این است که بتوانیم آثاری در ابعاد جهان اسلام تولید کنیم.

وی ادامه داد: این بنیاد به صورت مستقل و بدون هیچ اتصالی به هیچ ارگانی بنیانگذاری خواهد شد. نهادهای فرهنگی در حد حمایت معمول و متعارف از فعالیت‌های فرهنگی از بنیاد حمایت خواهند کرد. اما بنیاد محمد رسول الله (ص) خارج از سلیقه‌ها و مدیریت‌های دولتی آغاز به کار خواهد کرد.

وی ادامه داد: درنظر داریم به صورت منظم و هر دو سال یک بار جشنواره‌ای با این مضمون برگزار کنیم که با تاسیس بنیاد محمد (ص) در دستور کار خواهد گرفت. مسئولان برگزاری جشنواره درباره عدم حضور سایر شاخه‌ها و گرایش‌های هنری در این جشنواره نیز تصریح کردند پیشنهادهای بسیاری برای حضور آثار حجمی و دیجیتالی در این جشنواره وجود داشت اما با توجه به اینکه خوشنویسی هنر ملی ایرانی محسوب می‌شود و همچنین در این حوزه با محوریت مشق صلوات کاری انجام نشده بود دوره دوم جشنواره به آثار خوشنویسی اختصاص یافت اما در دوره‌های بعدی و زیرشاخه فعالیت بنیاد محمد ص شاهد حضور آثار سایر رشته‌های هنری خواهیم بود.

 دبیر جشنواره درباره قالب جشنواره گفت: این دوره از جشنواره به صورت بین‌المللی برگزار نخواهد شد اما از حضور هنرمندان مسلمان در جشنواره استقبال خواهیم کرد.

موسوی ادامه داد: در بهمن‌ماه چند کارگاه ایده‌پردازی و اجرایی در پیش خواهیم داشت که هنرمندان علاقمند می‌توانند در آنها شرکت کنند. علاقمندان به شرکت در این جشنواره می‌توانند آثار خود را به دبیرخانه جشنواره به نشانی پاسداران، میدان هروی، خیابان شهید وفامنش، خیابان شهید جمالی شرقی، پلاک 112 نگارخانه برگ (عمارت عین الدوله) ارسال یا از راه‌های اعلام شده در متن گزارش اقدام به شرکت در جشنواره نمایند.

کد خبر : ۴۳۶۳۹۶