خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

"مرجان" دختری که به ازدواجی اجباری تن داد/مرور لایه‌های اجتماعی در یک متن قجری

کارگردان نمایش «باد اسب است» گفت: این نمایش از روزمرگی زنانی می‌گوید که فقط به چشم موجوداتی که باید بشورند و بسابند و بچه بزرگ کنند دیده می‌شوند؛ این نگاه به زن را امروز هم می‌بینیم با اینکه دو قرن از ماجرای داستان «باد اسب است» گذشته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «باد اسب است» نمایشی به نویسندگی محمد چرمشیر و کارگردانی مینو نوبهاری است که با بازی مینو نوبهاری، روزبه کهوری‌نژاد، آرین رضایی و نائله زینل‌نیا طوسی در خانه نمایش روی صحنه رفته است.

مینو نوبهاری، کارگردان نمایش «باد اسب است» با اشاره به انتخاب این متن در نخستین تجربه کارگردانی خود به ایلنا گفت: نمایشنامه «باد اسب است» را چندسال پیش خوانده بودم؛ قصد کارگردانی نداشتم چون همیشه بازی می‌کردم اما نمایشنامه‌های آقای چرمشیر همیشه نقش‌هایی دارد که برای بازیگران خیلی جذاب است.

نوبهاری ادامه داد: خیلی دوست داشتم نقش «مرجان» را در این نمایش که یکی از زنان ناصرالدین شاه بوده بازی کنم. اما بعد از چند وقت دیدم کسی آن را کار نمی‌کند و بنابراین تصمیم گرفتم خودم آن را روی صحنه بیاورم.

او با اشاره به قصه اصلی «باد اسب است» گفت: این نمایش، قصه مرجان، دختری است که ۲۴ سال پیش ناصرالدین شاه پدرش را کشته و او را صیغه ۹۹ ساله کرده و در شش سالگی او را به قصر برده است. اما دیگر فراموش می‌کند چنین دختری را به قصر آورده است.

نوبهاری ادامه داد: مرجان بین زنان دربار بزرگ می‌شود اما خیلی تنها بوده و با دیگران متفاوت است و هر روز در این فکر است که چطور انتقام خانواده‌اش را از شاه بگیرد. حالا سی ساله شده و می‌خواهد انتقام بگیرد.

این کارگردان و بازیگر با اشاره به اینکه این نمایش دغدغه‌های جامعه امروز را نیز بیان می‌کند، گفت: من فکر می‌کنم بغض مرجان بغض خیلی از زنان جامعه است. چون مرجان را فقط یک زن درباری ندیدم و فکر نکردم که ناصرالدین شاه فرا‌تر از مردهای معمولی است. خیلی‌های دیگر هم دچار این مشکل هستند.

نوبهاری خاطرنشان کرد: همین الان اگر پای صحبت‌های مادر‌ها و مادربزرگ‌ها بنشینیم؛ می‌بینیم بسیاری از آن‌ها به زور و اجبار در سنین هشت و نه سالگی ازدواج کرده‌اند و سال‌ها همینطور گذشته و الان می‌گویند ما هیچ چیز از زندگی و جوانی‌مان نفهمیدیم.

او به دیالوگ‌هایی از شخصیت «مرجان» در این نمایش اشاره کرد و گفت: ما در خیلی از دیالوگ‌های مرجان می‌شنویم که می‌گوید ما زنان چه می‌خواهیم در این اندرون؟ یعنی تمام بغض و ناراحتی‌اش این است که ما زن‌ها واقعا هیچ‌کار دیگری نداریم؟ فقط باید بیاییم اینجا یک خروسی ما را مثل یک مرغ هرشب ببرد و دوباره چهار روز دیگر تخم‌مرغی بزرگ شود و تبدیل به مرغ شود.

نوبهاری با بیان اینکه «در این متن قجری می‌شود لایه‌های اجتماعی امروز را در مورد زن‌ها دید» گفت: روزمرگی زنانی که فقط به چشم اینکه باید بشورند و بسابند و بچه بزرگ کنند را امروز هم می‌بینیم با اینکه دو قرن از این ماجرا گذشته است. هنوز هم دخترانی را می‌بینیم که در خانه شوهر بزرگ شده و می‌شوند.

کارگردان «باد اسب است» با اشاره به شیوه اجرایی این نمایش گفت: این نمایش را به سبک نشانه کار کردیم. «باد اسب است» درواقع نمایشی تک‌بازی و دیالوگ‌محور توسط شخصیت مرجان بود اما من یک‌سری شخصیت‌ها مثل ناصرالدین شاه، پدر، مادر، شکوه‌السلطنه را از متن استخراج و وارد نمایش کردم.

نوبهاری ادامه داد: به‌جای اینکه همه دیالوگ‌ها را مرجان بگوید به این شخصیت‌ها جان دادم تا حضور داشته باشند؛ اما به شکل سیاه‌پوش. یعنی مثلا شاه را با هیبت شاه روی صحنه نمی‌بینیم؛ من به عنوان یک سیاه‌پوش او را می‌بینیم که کلاهی دستش است و می‌گوید من شاه هستم. یا شخصیت شکوه با یک دامن و میرغضب با یک شنل.

 «باد اسب است» از نمایشنامه‌های محمد چرمشیر است که به کارگردانی مینو نوبهاری و با بازی خود او، روزبه کهوری‌نژاد، آرین رضایی و نائله زینل‌نیا طوسی از ۱۵ آذر در خانه نمایش روی صحنه رفته و تا ۶ دى ساعت ۱۸ اجرا می‌شود.

کد خبر : ۴۳۹۶۲۴